Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

beginners overpeinzingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

beginners overpeinzingen

Hallo Allemaal,
    gisteren voor het eerst een heldere hemel gehad, en het was zeer mooi, en vandaag hebben we nog een hoop dingen afgesteld waardoor de volgende keer kijken nog beter zou moeten lukken om de gewenste objecten te zien, we zijn erg benieuwd!

Er zijn echter een aantal dingen:

--> hoe voorkom ik spierpijn in het gezicht?
    Tjonge jonge, ik kan er niets aandoen, maar als ik met 1 oog kijken, dan knijp ik automatisch met het andere.
    Hebben jullie speciale technieken om je gezicht ontspannen te houden? Klinkt misschien gek, maar ik ben toch zeker niet de enige die hier moeite mee heeft?

--> waarom staat alles op zijn kop en spiegelverkeerd?
    ik vind dat maar erg onhandig bij het zoeken van objecten, want de bekende sterrenbeelden zien niet uit zoals ik ze ken......vandaag bij het zoeken van een ver punt om de zoeker goed uit te richten, duurde het echt lang en moest je je denken echt helemaal omzetten, om de goede kant op te bewegen..... ik heb gelezen dat dit bij alle telescopen zo is, waarom is dit? Zie ik het verkeerd dat als ik zeg, stop er nog een spiegel in en t staat niet meer spiegelverkeerd...en dat t ondersteboven staat moet toch ook op te lossen zijn? Dat is bij de oude mechanische spiegelreflex camera's ook zo....

Dat zijn dus beginnersoverpeinzingen!!
    Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
    EQ6-pro
    SPC900NC/00
    Nikon;
    D70 - F80 - F50
    50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
    18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Re: beginners overpeinzingen

Origineel geplaatst door Suuske747
    --> hoe voorkom ik spierpijn in het gezicht?
    Tjonge jonge, ik kan er niets aandoen, maar als ik met 1 oog kijken, dan knijp ik automatisch met het andere.
    Hebben jullie speciale technieken om je gezicht ontspannen te houden? Klinkt misschien gek, maar ik ben toch zeker niet de enige die hier moeite mee heeft?
    Ooglapje.

Kun je kopen van de echte, officiele astrowinkels, maar je kunt natuurlijk ook een pak(je) geld besparen en even langs de feestwinkel gaan voor een piratenkostuum. Heb je meteen een elegante hoed erbij voor de koude waarneemnachten.
    --> waarom staat alles op zijn kop en spiegelverkeerd?
    ik vind dat maar erg onhandig bij het zoeken van objecten, want de bekende sterrenbeelden zien niet uit zoals ik ze ken......vandaag bij het zoeken van een ver punt om de zoeker goed uit te richten, duurde het echt lang en moest je je denken echt helemaal omzetten, om de goede kant op te bewegen..... ik heb gelezen dat dit bij alle telescopen zo is, waarom is dit? Zie ik het verkeerd dat als ik zeg, stop er nog een spiegel in en t staat niet meer spiegelverkeerd...en dat t ondersteboven staat moet toch ook op te lossen zijn? Dat is bij de oude mechanische spiegelreflex camera's ook zo....
    Dat is ook zo. Maar elk optisch element betekent weer licht-, contrast- en kwaliteitsverlies, dus dat wil je zoveel mogelijk beperken.

Een lens (en dat is een telescoop uiteindelijk) levert een ondersteboven beeld op (feitelijk een puntgespiegeld beeld, maar dat komt op hetzelfde neer). Een zenitspiegel zet dat dan wel weer rechtop, maar spiegelverkeerd neer. De vangspiegel in een reflector maakt er helemaal een zooitje van; de orientatie is afhankelijk van de orientatie van de telescoop (= stand van de vangspiegel ten opzichte van de waarnemer).

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dat tweede kan je oplossen door een lens die het beeld omkeert. Meestal zitten deze al bij de kijker inbegrepen als je 'm koopt. Er zit wel een nadeel aan: deze lens laat een stuk minder licht door. En ik denk dat je liever meer wilt zien dan dat je een correct beeld hebt.

Het beeld wordt in een refractor en met een sterdiagonaal bijna niet gespiegeld, alleen rechts en links is het beeld gespiegeld. Je kan ook twee prisma's gebruiken, die laten het licht van het object wel 100% door.

Commentaar

Werken...
      X