Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telescoop voor een 10 jarige jongen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telescoop voor een 10 jarige jongen

Ik overweeg om een telescoop te kopen voor mijn 10 jarige zoon, die lijkt geintereseerd te zijn in sterren.
    Ik heb een Skywatcher Dobson 200/1200 8" gevonden.
    Wat denken jullie ervan? Zijn er nadelen? Dat het moeilijk is om te calibreren? Dat hij het moelijk vind om hem te besturen?

groeten
    cristian

Zou eerst naar een kleinere telescoop kijken voor jou 10 jarige zoon! op marktplaats staan veel refractortjes te koop en je zou dan voor een skylux kunnen kiezen, omdat dit best aardige telescoopjes zijn waar je best veel mee kan zien. En het lijkt mij dan ook de betere keuze voor een kind van 10 jaar. Als je zoon het dan leuk zou vinden? kan je naar een tijd nog altijd een andere kopen. Maar die dobson zou ik nog maar niet doen.
    .

Deze link laat een bresser skylux zien
    .
    http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/ho...reviousPage=lr

Commentaar

Ik zie niet in waarom een dobson niet zou kunnen. Van eminent belang is een goede begeleiding, om 'm bij de eerste stappen de goede kant uit te helpen.

Commentaar

Een 20 cm f/6 is ongeveer 6*20 cm = 1,20 meter hoog en weegt ongeveer 20 kg (de buis een dikke 9 kilo en de montering 11 kilo). Of een kind van 10 dat al kan tillen? Als het echt zijn kijker moet zijn dan zou ik wat lichters nemen, maar als Pa wil tillen, is het minder een probleem.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

@ Christian
          Ik begrijp dat je de interesse van je zoon niet gelijk wil smoren in speelgoedachtige rommel, waar hij niets aan heeft. Dat is een heel loffelijk streven. Aan de andere kant waarschuwt Skyheerlen er al voor dat je zoon met de Sktwatcher Dobson om zou kunnen gaan, mits hij de juiste begeleiding krijgt. Daar heeft hij gelijk in. De grap is dat je die zelf niet kan geven, ook al zou je willen.

Als je niet uitkijkt wordt het een stuk speelgoed waar hij fysiek zelf niet mee om kan gaan en afhankelijk is van de goede wil van papa of mama.

Er komt nog veel meer bij kijken: het is niet een kwestie van neerzetten en de mooiste planeten en sterrenstelsels trekken aan je voorbij. Integendeel: op de maan en helderste planeten na, moet alles met veel moeite worden opgezocht, Kennis van de sterrenbeelden is daar voor nodig en die doe je niet op met een telescoop, maar met het blote oog, sterrenatlas en een verrekijker. Daarbij komt dat een sterrenatlas een totaal ander beeld geeft dan een zoekerkijkertje ( die op de telescoop staat) en die op zijn beurt geeft weer een ander beeld dan het superkleine sterrenveld in de hoofdkijker. Verwarring alom. Als tienjarige hijs je dat allemaal niet, tenzij je Einstein heet...

Een heel eenvoudig boek over sterrenkunde en een goede verrekijker lijken mij een stuk toegankelijker voor een 10-jarige.
          Zoiets met een leuke verrekijker lijkt mij een prima plan.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik denk dat het goede antwoord erg afhangt van hoeveel je je zoon moet "stimuleren" om dit te doen en van zijn doorzettingsvermogen. Als hij volledig de drive uit zichzelf heeft, is er geen enkel probleem om hem zelf alles uit te laten zoeken met een Dobson en een paar sterrenkaarten.
            Als hij meer "aanmoediging" nodig heeft, is het handig om de drempel wat lager te maken en dit via een kleinere refractor te doen, denk ik.
            Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Voor een kind zou ik altijd een kleine dobson aanbevelen, nooit een refractor op een eq-montering. Veel beginnende volwassenen worstelen soms maanden met een eq-montering voor ze doorhebben hoe die precies werkt. Mijn zoon van 10 kan prima met mijn 8" dob overweg, maar ik sta er dan ook altijd bij.

Veel hangt ook af wr je zoon kan sterrenkijken. Als je een tuin(tje) hebt, zijn er al veel meer mogelijkheden dan voor iemand die het moet doen vanaf een balkon. Zijn er trappen te doen of is er een schuurtje/tuinhuisje waar de telescoop kan in blijven staan (aan te bevelen!)?

Misschien gaat er bij pa ook wel een sterrenkijkvlammetje branden?

Als hij 't helemaal alleen moet redden, dan is een 20cm dob misschien nog net iets te onhandelbaar, tenzij hij natuurlijk een flink uit de kluiten gewassen 10jarige is. Het ene kind op die leeftijd is het andere niet. Ga daarom ook eerst eens naar een sterrenwacht en/of starparty in de buurt op bezoek, daar zijn vele verschillende instrumenten aanwezig en krijg je op z'n minst een idee over wat wel en niet in jullie situatie past.

Ik zou aanvankelijk eerst een planisfeer aanraden, eventueel in combinatie met een verrekijker (eerst de sterrenhemel leren kennen!) en daarna een behoorlijker sterrenatlasje (bvb. S&T Pocket sky atlas), en een 15 of 20cm dob. Dat kan allemaal op korte tijd na elkaar, hoor, maar het is natuurlijk te gek om alles meteen in 1 koop aan te schaffen, als daarna blijkt dat zoonlief toch liever met andere hobbies bezig is.
              Last bewerkt door svdr; 25-11-12, 11:27.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Origineel geplaatst door presura Bekijk bericht
                die lijkt geintereseerd te zijn in sterren.
                Ik val enigszins over dat woordje lijkt. In dat geval is een 20cm kijker een bijzonder grote aanschaf, voor zover dat (zonder dat lijkt) al niet het geval is.

Gedurende een jaartje kennismaken met de sterrenhemel en de loop van de planeten met het blote oog en eventueel met verrekijker lijkt mij een belangrijke stap om de eerste kennis op te doen en ook om na te gaan of de interesse beklijft. Het lijkt er soms op of die stap tegenwoordig steeds sneller wordt overgeslagen, maar dat werd 25 jaar geleden ook wel eens opgemerkt.

Basiskennis van de sterrenhemel neem je je leven lang mee en brengt veel plezier, ook vanaf het moment dat je te jong bent om een grote telescoop te dragen tot het moment dat je te oud bent om een grote telescoop te dragen.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Een kijker die ook geschikt is voor de niet zo uit de kluiten gewassen 10-jarige is de 130mm Skywatcher Heritage. Al moet ik toegeven dat ik als tienjarige liever toch een 150mm Dob had, maar die kun je niet met n hand tillen en makkelijk de trappen af dragen.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Is een Starblast 6" niet wat?

http://www.teleskop-express.de/shop/...bol-Optik.html

Niet goedkoop, maar wel een instrument waar je tijden mee verder kan. Qua formaat en gewicht veel beter te hanteren voor een 10-jarige. Boven de Heritage het voordeel dat je geen shroud hoeft te gaan maken.

Als je het budget hebt zou ik in ieder geval niet aarzelen om iets te open waar hij een tijdje mee vooruit kan. Die kleine 70mm refractortjes vervelen volgens mij te snel. Een 8" F/6 Dobson is natuurlijk ook een mooi ding, maar inderdaad behoorlijk groot, daar verkijk je je snel op als je geen telescoop gewend bent.

Commentaar

Kleine refractoren vervelen op langere termijn helemaal niet allemaal, hoor.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Zie post 11

Ik beoefen deze hobby al tientallen jaren en heb met evenzovele telescopen waargenomen. Ik bezit nog steeds een 70mm en daar kan ik nog eens tientallen jaren mee voort...
                        Schiedam
                        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Als 9 jarige (in 1951) maakte ik me eerst wegwijs in de sterrenhemel/sterrenbeelden met het blote oog en kleine verrekijker, waarmee ik vele "ontdekkingen" deed. Leiddraad was vooral het beroemde boekje "welke ster is dat".
                          Van m'n zakgeld kocht ik de boeken van Flammarion en F. Kaiser, waar achterin je kon dromen van de daarin aangeboden sterrenkijkers.
                          Is de betreffende 10 jarige zoon al goed wegwijs aan de hemel om bepaalde objecten op te zoeken? Slechts dan is een grotere kijker aan te bevelen, anders komt een aangeschafte kijker al snel op Marktplaats als te koop, te staan.
                          Niet alle kinderen zijn zo ver op astronomisch gebied als bijvoorbeeld Twan!
                          Succes met aanschaf van een kijker en het gebruik daarvan.
                          8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Origineel geplaatst door Veenmol Bekijk bericht
                            Niet alle kinderen zijn zo ver op astronomisch gebied als bijvoorbeeld Twan!

Er zit nogal een verschil tussen een kind van 10 jaar en ntje die 14/15 jaar is. Wanneer je een jaar of 15 bent staat je inzicht, op zo'n beetje alles, op een VEEL hoger niveau. Ook lichamelijk is er nogal een verschil waardoor de beperking van een te grote (zware) telescoop voor een groot deel wegvalt.

Commentaar

Voor mijn negenjarige nichtje heb ik de 100mm Orion Skyscanner aangeraden. Klein genoeg om voor haarzelf mee naar buiten te kunnen nemen en groot genoeg om niet al te snel teleurgesteld te kunnen raken en dat voor eigenlijk een schijntje.
                              All is flux, nothing is stationary

Commentaar

Werken...
                              X