Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weeral : welke telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weeral : welke telescoop

Hallo,
    De zoveelste vraag over welke telescoop aan te schaffen, maar wil toch jullie mening.
    In de jaren 80 van vorige eeuw had ik een Newton 11 cm en heb daar veel plezier aan gehad, ook met fotograferen. Stond toen in de tuin opgesteld op een stevige stenen zuil. Door tijdsgebrek is deze hobby echter in de vergeethoek geraakt.
    Door de aanschaf van een digitale camera is de interesse er terug. Ondertussen al enkele tests gedaan met een 50 mm lens en foto’s gestacked met deepskystacker. En ja, was zeer onder de indruk wat tegenwoordig al kan voor weinig geld. Nu had ik eerst gedacht om een telelens aan te schaffen, maar ben door te googelen bij de telescopen terecht gekomen.
    Het probleem is dat ik in een stad woon op een appartement. Dus daar is het uitgesloten om waar te nemen. Ik dien me dus enkele kilometers te verplaatsen, zodat de telescoop compact en makkelijk monteerbaar/afstelbaar moet zijn (ook voor op vakantie). Bijkomend wil ik, bij manier van spreken, geen duizenden euros, aan deze dikwijls niet uit te voeren hobby door het slechte weer.
    Ik heb op het forum al heel wat gelezen, en de keuze zou snel kunnen gemaakt worden als het budget het zou toelaten.
    De Nexstar 4Se spreekt me wel aan (in feite voornamelijk om te fotograferen (stacken) van deepsky-objecten), maar wat kunnen (zouden) jullie aanraden ?

Lekker draagbaar: een snel 80 mm apo'tje op maximaal een EQ5.

De Nextstar 4SE is veel te traag voor Deep Sky fotografie.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Voor fotografie wil je een EQ montering, dan is de Nexstar minder geschikt.

Commentaar

bedankt voor de snelle reactie.

Welke "betaalbare stukken" zouden jullie aanraden ?

J.

Commentaar

Hallo,

Ik heb ondertussen een beetje opzoekwerk gedaan.

Voor mij voldoen deze aan mijn vereisten, maar dat is op papier.

Astro Professional ED APO 80/560mm f7 (2.25 kg)
          Individual ED APO 70/420 f6 (2.1 kg)
          Skywatcher Evostar ED APO 80/600 f 7.5 (2.5 kg)

en als montering Skywatcher goto mount AZSyncScan (5 kg max) en een D3100 van ongeveer een halve kg

Graag commentaar.

J.

Commentaar

Die montering deugt wel niet echt om aan astrofotografie te doen. Dan ben je beter af met een equatoriale zoals een EQ3

http://www.teleskop-express.de/shop/...it-Stativ.html

Die is nog budgetvriendelijk en kan een 80mm goed dragen.
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Voor het serieuze fotgrafiewerk is zo'n EQ3 met een 70/80mm ED kijker wel erg minimaal.
              Je zou beter voor de EQ5 (of hoger) kunnen gaan. Dat verdient dit type telescoop op wel vind ik.

Maar goed een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het budget dat je hieraan wil/kan besteden.
              12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
              7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ik raadde die EQ3 aan omdat die meer in joebat zijn budget voor die Skywatcher goto mount AZSyncScan ligt.

Commentaar

Bedankt Huubke, zal zeker uw voorstel volgen.

bedankt voor de reacties

J.

Commentaar

Heb je al een astrotrac overwogen? Met een 'gewoon' fotostatief en je lensen heb je een zeer mobiele opstelling waarmee je toch al gauw exposures van 5 minuten mee kunt maken.
                    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Dat is zeker het overwegen waard. De commentaren zijn alleszins positief.

bedankt.

J.

Commentaar

Nadeel is wel dat daar geen telescoop op kan.

Commentaar

Inderdaad, dat is wel een probleem. Ik ben bezig, als het weer het toelaat natuurlijk, om een paar tests te doen met de lenzen zin mijn bezit. Als ik daar voldoening van krijg, denk ik dat het bij dit zal blijven en wordt de aankoop van een APO voorlopig uitgesteld, omdat momenteel de kans, dat ik aan astrofotografie doe, relatief klein is.
                          De kijker aanschaffen op zich zou nog gaan, maar dan komt de flattener erbij en de benodigdheden om de camera er op aan te sluiten en moet ik een serieus statief kopen.

Kan ik ook foto's nemen zonder die flattener ? Hier is dan nog te overwegen een apo aan te schaffen, op mijn statief en foto's nemen (om te stacken).

Tot welke max kan ik belichten zonder volgen om geen streepjes te zien

Bedankt alleszins voor verstrekte informatie.

J.
                          Last bewerkt door joebat; 22-11-12, 13:58.

Commentaar

Werken...
                          X