Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

advies telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

advies telescoop

Ik heb momenteel een oude refractor telescoop die ik ooit gekocht heb voor 150,-. Maar ik zit nu te denken aan een spiegeltelescoop. Mijn oog viel op CELESTRON OMNI XLT 150 (519,-).
    Ik ben een beginner. En dat zal ook wel zo blijven maar ik wil graag advies over of ik beter een ander type/merk kan kiezen in verhouding tot de prijs.
    Er worden ook kleurenfiltersets aangeboden. Heb ik die ook nodig?
    Ik wil graag de wat meer kunnen zien, dan alleen de maan,jupiter en saturnus. En het moet makkelijk van zolder naar de achtertuin verplaatst kunnen worden.

Ik vind de plaatjes op internet nog al verraderlijk omdat die vaak opgeleukt zijn met photoshop. http://www.astrobin.com/gear/354/cel...lt-150-newton/
    Als ik in de toekomst weer iets groters wil. Moet ik dan niet direct met de montering rekening houden?
    Genoeg vragen zo bij elkaar.

MVG Seine
    Last bewerkt door Seine; 17-11-12, 15:02. Reden: link toevoegen
    Mizar refractor 80mm 1000mm
    Sky-Watcher Explorer-200P 8"

of misschien?

of misschien de "BYNOSTAR SPN 200-1000 voor bijna de zelfde prijs. Gewoon met paralactische montering.
    Colimeren schijnt een isseu te zijn maar daar heb ik geen verstand van.

Commentaar

Wil je it eens lezen en de vragen invullen (maar eerst de begeleidende commentaar lezen!):

http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...klist_beginner

?
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

bij deze de lijst

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
        Ik hoop enkele messier objecten te kunnen zien. Maar ook hoop ik op betere beelden van onze planeten.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
        Koude nachten en erg veel geduld.

-b. Is het een impuls(aankoop)?
        Zeker al 3 jaar van plan een dergelijke zinlose aankoop te doen. Maar maak je geen zorgen.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
        Ik kijk momenteel op heldere naar sterrenhopen, Orionnevel, maar vooral Saturnus, Jupiter en de maan. Mars en Venus zijn geen lol om naar te kijken met het apparaat wat ik nu heb.

-d. Heb je al een kijker?
        Jah zie c

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
        Van plan. Geen tijd. Hier dichtbij is er af en toe ťťn.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
        Ik snap de vraag niet.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
        Paralactische opgesteld en via een zoeker Maar ik realiseer me dat het erg lastig zal worden omdat ik nu sommige objecten domweg niet kan vinden.

4. Wat is je budget?
        Budget is niet zozeer een isseu. Maar 1500,- is teveel. Maar nu kijk ik naar de 500,- kijkers.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
        reeds beantwoord

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
        Heeft niet de prioriteit.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
        Belangrijk

7. Waar ga je kijken?
        In de tuin. Soms in de polder op de dijk. Daar is het echt donker. En niet die F#cking bouwlamp van de buren die telkens aanspringt als ik me beweeg.

7a. Hoe donker is je achtertuin?
        Zie 7

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)

Yep, Nauwja, ons huis staat ook temidden van die tuin. Toch een obstakel.
        7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
        Zie 7

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
        zie 7 Ik ga niet in de US kijken ofzo.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
        Kampen

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
        Afhankelijk van kou en frustratie.

9. Wat kun je dragen?

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
        Geen mening maar ik ben geen powerlifter.

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
        Ik zeg auto.

10. Is 2e hands een optie?
        Zeker. Maar ik ben wel voorzichtig met dat soort dingen. Je weet nooit wat er mee gebeurd is.

11. Later interesse in fotografie?
        Nee. Ik haal ze wel van het internet. :lol:

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Commentaar

Aha, een visueel waarnemer.
          Dat scheelt flink in de kosten.
          Aandachtspuntje:
          wat is de reden dat je sommige objecten domweg niet kan vinden?
          Te kleine zoeker? ---> bij aankoop kijker letten op kwaliteit zoeker
          Behoefte aan een sterrenatlas? ---> bedrag incalculeren of gratis atlas, bijv. Taki, van internet plukken
          Behoefte aan een goto montering?
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Je budget is lekker flexibel, dus hier wat opties

- een 20 cm f/5 of f/6 Newton op een Dobsonmontering. Ideaal voor deep sky, prima bruikbaar voor planeten. Met 20 cm kan je heel wat zien, details op Jupiter, Mars en Saturnus, maar ook in de dichtsbijzijnde melkwegstelsels en sommige planetaire nevels. Veel bolhopen zijn op te lossen. De kijker is prima te vervoeren in de auto, en goed draagbaar. Een voorbeeld is deze: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1625, maar er zijn er meer.

- een 20 cm f/5 op een equatoriale montering. Je ziet precies evenveel als met de dobsonvariant, maar het volgen is makkelijker, want je kan er een motortje bijnemen. Een voorbeeld is deze: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=3823.

Van beide kijkers zijn ook goto-varianten. De dobson: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1845.

En de equatoriale goto: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=3825.

Bij een Newton moet je kunnen collimeren. Het goedkoopst is dat met een Cheshire-oculair, maar als je een gemaksmens bent kan je ervoor kiezen om een lasercollimator te nemen. Collimeren en Newtons is een verstandshuwelijk, je hebt voor je geld heel veel opening, en daar maak je maximaal gebruik van door te leren collimeren.

Heb je daar helemaal geen zin in, dan kan je voor de lenzenkijker gaan. Ik denk dan aan de Sky-Watcher Evostar, maar zelf ken ik dat systeem niet dus iets aanraden wordt lastiger. Ik denk dat een grote achromaat, 120 mm , je de extra opening geeft die je zoekt, maar ik denk wel dat er mensen zijn die met die kijkers meer ervaring hebben en daar wat zinnigers over kunnen zeggen. Een lenzenkijker geeft het minste gedoe met afkoelen en je hoeft niet te collimeren. Het is wel de minste opening voor je geld, en het zijn lange dingen, wat met vervoer minder handig is.

De derde optie is de Schmidt-Cassegrain. De grote openingen, 20 cm/8 inch zijn de interessantste, je ziet evenveel als in de 20 cm Newton. Ze zijn wel duurder: http://www.robtics.nl/product_info.p...roducts_id=271. SCTs zijn vooral erg handig als je slecht in je ruimte zit, want de telescoop is zeker de helft zo klein als een Newton van vergelijkbare opening. Past makkelijk op een balkon, en is prima in de auto te vervoeren. Verder moet je ze ook collimeren, en daar zijn geen betaalbare hulpmiddelen voor. Een SCT moet ook goed afkoelen.

Bij de Newtons kan je ook nog voor wat meer opening gaan en wat minder volggemak. De niet-volgende Dobson kan op een volgplatform gezet worden. En bij andere leveranciers dan Robtics kunnen de prijzen interessanter zijn.
            Last bewerkt door svdwal; 17-11-12, 21:25.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een reactie

@Fabricius
              Tja visueel. Ik vind dat gewoon leuk.
              Ik tuur me soms suf en ik weet ook niet of ik het object uberhaupt kan zien met mijn kijker. Het is een klassiek ding met een houten statief. 1000mm refractor.
              De zoeker levert niet het probleem op denk ik. Wel dat ik vanaf een bekend punt naar het object wil draaien en ik dan niet nauwkeurig kan bepalen wat die afstand is. Maar soms draai ik er ook zo naartoe. Stellarium helpt me. Maar ik wil eigenlijk niet naar het scherm kijken. Want dan duurt het weer zo lang voor mijn ogen aan het donker gewend zijn.

@svdwal
              Qua formaat zit ik aan die 2e op statief te denken. Wel duurder. Maar ik ben erg graag mobiel met het ding.
              Het lijkt me een gedoe met een zon grote dobson. Trap af en daarna weer op. Ook al weet ik dat je door het formaat veel eenvoudiger resultaat kunt behalen. Dat zijn zo van die vreemde keuzes.

Commentaar

Scoort goed in mijn ogen

De Sky-Watcher Explorer-200P (EQ-5) 20 cm Newton Telescoop scoort goed in mijn ogen. en dat voor 500,- Beter dan de 2 die ik had uitgezocht denk ik. Maar dat zijn de woorden van een leek.
                PS: Domme vraag misschien. Ik zie afbeeldingen met kleur maar als je visueel kijkt zie je dat toch niet?
                Last bewerkt door Seine; 17-11-12, 21:46.

Commentaar

Bij heldere sterren zie je de kleuren wel, vooral bij dubbelsterren, en bij de hele rode sterren. Jupiter heeft lichte pasteltinten, Mars is duidelijk rood en Saturnus heeft hele subtiele kleuren.

Sommige heldere planetaire nevels zijn groenblauwig, er zijn mensen die een groenblauwe kleur zien in de Orionnevel. Maar de meeste nevels en de melkwegstelsels zijn te lichtzwak voor ons om kleur in te zien.

Wat betreft de kijkers, bedenk ook welke andere accessoires je nog zou willen hebben. Een rechte hoekzoeker, extra oculairen, een sterrenatlas.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

IK snap nog steeds je latente aversie niet voor een Dobson. Met een EQ5 de trap afgaan is niet eenvoudiger dan met een Dobmontering de trap af te gaan. Wel zou ik inderdaad niet groter dan een 200mm Dob nemen. En een Dobmontering is veel stabieler dan een EQ5, althans voor een 200mm buis. Met het verschil in prijs kun je al een goede barlow kopen --of een UHC filter.

Waarom wil je objecten net per se op een paralactische montering als je toch gaat sterhoppen?
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                      IK snap nog steeds je latente aversie niet voor een Dobson. Met een EQ5 de trap afgaan is niet eenvoudiger dan met een Dobmontering de trap af te gaan. Wel zou ik inderdaad niet groter dan een 200mm Dob nemen. En een Dobmontering is veel stabieler dan een EQ5, althans voor een 200mm buis. Met het verschil in prijs kun je al een goede barlow kopen --of een UHC filter.

Waarom wil je objecten net per se op een paralactische montering als je toch gaat sterhoppen?
                      Waarschijnlijk heb je gelijk. Daarom vraag ik ook om advies. Mijn kennis reikt niet verder dan mijn eigen kijker.

Commentaar

Je zou eigenlijk een op een starparty moeten gaan om kennis te maken met een Dob en hoe die beweegt. Sommige mensen zijn er niet voor en als planeten erg belangrijk is kan ik geloven dat je dezelfde opening wilt op een EQ5 (of met een Dob op een equatoriaal platform), maar als deepsky belangrijker is dan planeten is meestal de dob de meest voor de hand liggende keuze (sterhoppen is ook makkelijker omdat de beeldoriŽntatie niet zo'n gekke positie/oriŽntatieafhankelijkheid heeft).

Als je een nauwe trappenhal hebt dan kan een Dobmontering wel eens onhandiger zijn dan een EQ5 in een aantal aparte stukken naar beneden, maar om dat te kunnen schatten moet je het ding eens in levende lijve gezien hebben.

Commentaar

Maare... Ik lees dat je een tuin hebt, dan heb je misschien ook wel een tuinhuisje? Of een andere bergplaats op het gelijkvloers? Dan hoef je alvast die trappen niet te doen. Een tuinhuisje is ideaal omdat je de kijker daar altijd op buitentemperatuur bewaart. Scheelt een hoop in afkoeltijd.
                          zelfbouw 12.5"f/5 - zelfbouw 8"f/5.5 - zelfbouw 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Helios Naturesport 8x40 Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Werken...
                          X