Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanslag vooraan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanslag vooraan

Beste,

Gisterenavond eindelijk nog eens een heldere avond. Ik naar buiten met mijn nieuw speelgoed (wachtend tot de buren hun tuinlicht uitdoen) en aan de slag. Heb een goto montering en in het begin deze een beetje proberen met uitlijning en dergelijke. Even uitlijning testen en andromeda zoeken. Ik zie andromeda maar volledig onscherp. Niet goed te krijgen met scherpstelling. Eens telescoop goed bekijken en merken dat het glas vooraan volledig aangeslagen is. Niet zo leuk want ik wil er ook niet zomaar op beginnen wrijven. Enkele vraagjes: Hoe kan je die aanslag tegengaan? Met wat kan je je lenzen en telescoop best reinigen?

btw: dit gedaan met 127mm, f: 1.5 meter, 25mm oculair

Dankje

aandauwing is een probleem waar we allemaal tegen vechten

Wat voor type telescoop gaat dit om, een lenzentelescoop of spiegeltelescoop?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Herkenbaar probleem!

Ik gebruik voor mijn Schmidt Cassegrain een dauwlint in combinatie met een dauwkap om de lens droog te houden en dat werkt perfect. Als tijdelijke oplossing zou je eerst ook een opgerolde krant als dauwkap kunnen gebruiken. Dat schijnt ook goed te werken.

Nadat er wat dauw op je lens is gekomen hoef je die trouwens niet meteen schoon te maken hoor. Gewoon binnen rustig laten drogen, dan is er niks aan de hand.
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

een spiegeltelescoop http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1733

Hoe werkt zo'n dauwkap?

Commentaar

ah, maksutof, die zijn daar inderdaad erg gevoelig voor.

Een dauwkap is eigenlijk een lange buis van ongeveer de diameter van je telescoopbuis die je erom schuift/vouwt. Met een stevige dauwkap heb je al veel minder last van aandauwing.

zie bijvoorbeeld http://www.telescopehouse.com/acatalog/info_04209.html

uiteraard ook eenvoudig zelf te maken met wat zelfklevend klittenband en een stuk foam (zo'n dun slaapmatje bijvoorbeeld)

Hoe langer de shield, hoe effectiever

als dat niet genoeg blijkt zul je met een dauwlint aan de gang moeten, bijvoorbeeld: klik

duurder en brengt weer stroomproblemen met zich mee. Probeer eerst eens zo'n kap te maken en kijk dan verder.
          Last bewerkt door Ionize; 15-11-12, 21:46.
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Dauwkap plus dauwlint, beslaat ie nooit meer. mocht ie toch nog beslaan even de fohn van je vrouw lenen is ie in 2 seconden weer schoon.
            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

De föhn is het redmiddel als alle andere middelen falen. Reken op enkele minuten slecht zicht na het föhnen. Er schijnen ook eenvoudige föhns op batterijen te bestaan.

Als je "out in the bush" bent met de auto: motor aan, blowers aan, kachel aan. Telescoop mee de auto in. Aangedauwde kant droogblowen. Als dit je eventueel teveel is: auto starten en naar huis rijden. Iets anders zit er dan niet meer op :smile:
              Last bewerkt door John Baars; 16-11-12, 00:22.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

grappig wel het contrast van 'verwarming nodig hebben tegen dauw' en 'zo weinig mogelijk warmte voor goed zicht'

Is zo een dauwkap gepast voor elke telescoop (met juiste diameter natuurlijk)? Of moet ik één zoeken specifiek voor mijn telescoop?

Commentaar

Als je ze koopt moet je ze op maat bestellen, maar zelf maken (van zo'n camping matras of dergelijk) is veel goedkoper en leuk om te doen.
                  Verwarminglint en controler kan je ook zelf maken als je handig bent en de juiste spullen hebt. (Ik koop dit meestal )

Gisteren was behoorlijk vochtig, dus een dauwkap alleen zou niet genoeg zijn geweest. Het is een beetje afhankelijk van je waarneemlocatie hoe snel de boel beslaat, en naarmate je meer in "het veld" gaat staan zal je meer prefentiemaatregelen moeten treffen.
                  12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                  7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

De opgerolde krant van Christian 1990 werkt al. Heel goed zelf te maken dus.
                    Schiedam
                    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
                    X