Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorstellen en nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik heb zelf een 12" SkyWatcher, maar dan het model FlexTube - die is uitschuifbaar en 'slechts' 1 meter hoog indien ingeklapt. Die met de dichte buis is denk ik 1,40m hoog. Ik ben een flink stuk groter dan jou, maar zo'n ding optillen is geen lachertje vanwege het onhandige formaat. Die neem je niet effe onder je arm mee. In de VS noemen ze het niet voor niets de "bear hug" (een worstelterm), door de omtrek van de buis zul je 'm letterlijk moeten omarmen. Je zicht is belemmerd onder het dragen en je wil ook niet struikelen, zeker in het donker een risico. Die extra 40cm lengte maakt het vast niet beter, lijkt me dramatisch als je daar een trap mee moet nemen of door deuropeningen moet in je eentje.
    .
    Begrijp me niet verkeerd, de 12" is zeker draagbaar, maar het maakt de drempel wel een stuk hoger als je dat ding steeds weer opnieuw moet op/afbouwen en verplaatsen. Beter een kleine kijker die je gebruikt dan een grote kijker die stof staat te vangen. De 10" is in ieder geval een heel stuk draagbaarder, en het verschil met 12" is visueel wel merkbaar maar zeker niet spectaculair.
    .
    Persoonlijk heb ik in ieder geval geen spijt van de 12" en ben er blij ermee, ik zou nooit geen kleinere willen. Maar een waarschuwing is op zijn plaats, weet zeker dat de kijker in je auto past, dat je hem ook in je eentje kunt dragen en de motivatie hebt.

Commentaar

Als je bv in de tuin gaat waarnemen, en je kan de 12 inch in de schuur zetten op een karretje of zo dan is het zeker een optie. Je rijd de scoop de tuin in en klaar.

Wat je dan nog wel moet bedenken is dat de oculairhoogte zodanig moet zijn dat je comfortabel kan waarnemen. Ideaal is zittend waarnemen, goed te doen is rechtop staand waarnemen en heel vervelend is staan en gebogen waarnemen, daarvan krijg je het in je rug.

De 12 inch in nu zo'n maat dat je er op een gewone tuinstoel zittend niet goed bijkan. Je moet dus ook nog een waarneemstoel hebben, dat is een stoel die je in hoogte kan stellen. Populair zijn strijkstoeltjes, maar je kan ook zelf wat knutselen.

Het is zo dat je met een grote kijker meer ziet, maar een grote kijker is ook meer, vaak veel meer, gedoe. Wat je wilt voorkomen is dat je door het gedoe geen zin meer hebt om te kijken. Dat is de reden dat een 8 inch zo populair is, groot genoeg om veel mee te zien, en nog steeds goed handelbaar, zeker als Dobson.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

He grappig kom dit nu pas tegen
        Ik verkoop de 10 " dobson
        Ik heb hem al op een karretje staan zodat ik hem makkelijk in en uit de schuur kan rijden.
        Gisteravond nog even naar buiten gereden en naar jupiter gekeken.

Alles werkt nog prima en een uitleg bij alles geven is geen probleem
        Zoals bovenstaande commentaar al zegt collimeren moet je toch leren, ook bij een nieuwe telescoop.
        Reden van verkoop is geen tijd om naar donkere plekken te rijden,
        en de buren nemen steeds meer licht in de tuin, dus word het steeds lastiger om deepsky iets te vinden
        Naar de planeten en heldere objecten kijk ik nog steeds met plezier, maar daar kan ik ook makkelijk mijn verrekijker voor pakken.
        Dus gun ik iemand anders deze telescoop, zodat hij weer regelmatig gebruikt gaat worden.

Maar Bastiaan als je voor nieuw wilt gaan geen probleem.
        een reactie dat je er dan vanaf ziet zou dan wel fijn zijn.
        Succes met je keuze

Commentaar

Zulke aanbiedingen graag in een apart onderwerp in "Te Koop" (met eventueel een privébericht naar mensen die interesse zouden moeten hebben.)
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke sorry
            was niet als aanbieding bedoeld
            ik wilde alleen laten weten dat ik degene was van de tweede advertentie die aangehaald werd

Commentaar

Kan geen kwaad, maar het hoort in een privébericht als je het _hem_ wilde laten weten, niet in een publiek onderwerp.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Goed, beetje late reactie. Door omstandigheden kon ik niet zo snel antwoorden. Heb ik wel hier over na kunnen denken. En denk dat ik voor een 8" ga. Groter kan altijd nog. Dit formaat is voor nu makkelijker om te pakken en te gaan leren over de sterrenhemel. Dat houd de drempel wat lager en wellicht interessanter. Mocht ik het over 2 jaar nog steeds leuk vinden kan ik altijd voor een 12/14/16/18" gaan.

Dan een andere vraag. Zit er veel verschil in merk?
                Ik twijfel tussen deze twee:
                GSO
                Skywatcher

Voor het geld hoef ik het uiteraard niet te laten. Ik neig zelf wat meer naar skywatcher. Wat raden jullie aan?
                Heb gisteravond nog een paar uur in de tuin gezeten met vuurkorf, maar blijf toch de heletijd omhoog kijken, Het begint nu wel echt te kriebelen om een wat betere telescoop te hebben dan een plastic ding van 30 euro..
                Last bewerkt door Seltaeb; 03-12-12, 16:35.
                Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

Wegens een financiële meevaller kan ik wat meer uitgeven voor een telescoop. Ik ben nu al een hele tijd aan het kijken en zie echt door de bomen het bos niet meer.
                  Ik neig nu erg naar deze toe: GSO 10" Deluxe

Wat denken jullie hiervan? En daarnaast hoe zit dat met oculairen en accessoires voor GSO. Zijn goede oculairen universeel?

Dit kan ook nog wel een optie zijn, maar is het verstandig om met een GoTo te beginnen? Of is het misschien beter/verstandiger om meer geld in de telescoop zelf te steken ipv GoTo systeem?
                  Orion Skyquest XT8 Dobson Intelliscope

Ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen, want word hier op het moment een beetje radeloos van.
                  Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

Hallo Seltaeb,

Naar ik weet zit er tussen dezelfde modellen GSO of Skywatcher bijna geen verschil. Zeker optisch gezien niet, maar over de verhoudingen van merken weet Sixela erg veel.

Verder kan ik wel iets vertellen over de Orion push-to computers; dit is geen GoTo maar eerder een aanwijscomputer naar welk object je wilt kijken. Je stelt de telescoop in op een paar heldere sterren, dan typ je het gewenste object in en dan verschijnen op een schermpje twee getallen: hoever je nog in altitude moet bewegen en hoe ver in azimuthrichting. Dit wordt niet door motortjes gedaan zoals bij Goto, maar dit moet je zelf doen. Zelf heb ik een 12 inch Orion intelliscope en ik merk dat ik dat computertje alleen gebruik bij lange waarneemsessies, of als er een interessant object is dat erg moeilijk te vinden is.
                    Maar Goto of Pushto is zeker niet noodzakelijk voor een waarnemer als je een goede kennis hebt van de positie van objecten: Je kunt van een kleine vergroting, waarin je het gewenste object net zoals in de atlas ziet, gaan naar steeds grotere vergrotingen terwijl je het gezochte object steeds in het midden van je blikveld zet. Ik ben erg tevreden met de Pushto, maar het kan prima zonder.
                    De 10 inch telescoop die je noemt heeft een f/5 openingsverhouding. De brandpuntsafstand van de hoofdspiegel is 5x zo groot als zijn diameter. Dit betekent dat er relatief dure oculairs nodig zijn om geen totaal vervormd beeld te krijgen. De 8 inch heeft openingsverhouding f/6 en dus geven iets goedkopere oculairs ook al een goed beeld. Maar dat is de theorie, ik weet niet of dit in de praktijk altijd zo duidelijk aanwijsbaar is.
                    Daar staat tegenover dat een 10 inch meer dan anderhalf keer zo veel licht vangt als een 8 inch.
                    Orion XT12i, 60/700 junior

Commentaar

Dit types telescopen ontlopen elkaar niet veel, en je kan op beide verschillende accessoires en oculairs gebruiken. (zolang je geen balans problemen krijgt, hoewel die ook weer op te lossen zijn...)

GoTo, PushTo of handmatig is net wat je wilt. Die eerste twee kunnen handig zijn wanneer je vanuit een niet al te donkere plek gaat kijken, of gewoon wanneer je snel op een object wilt staan. Handmatig is erg leuk en leerzaam en zal je de sterrenhemel beter doen leren kennen maar het vergt wat tijd en oefening. Ook zal je hier meer opening voor je geld kunnen krijgen. (of meer leuke extra's zal zoeker, barlow of oculairs)

Succes met je keuze.
                      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Wegens een financiële meevaller kan ik wat meer uitgeven voor een telescoop. Ik ben nu al een hele tijd aan het kijken en zie echt door de bomen het bos niet meer.Ik neig nu erg naar deze toe: GSO 10" Deluxe
                        Heb deze ook, stevig ding met goede optiek, belangrijkste overweging imo is of het in je auto past om naar een donkere plek mee te rijden en of je het zelf draagbaar vindt, 20kg vindt ik prima te doen. Hou ook rekening mee dat een dob je erg beperkt qua waarneemfrequentie en op termijn een 2e kleine achro/apo zult willen, heb zelf een kleine 80mm achro op eq1-2, lekker licht en makkelijk voor de korte opklaringen.

Wat denken jullie hiervan? En daarnaast hoe zit dat met oculairen en accessoires voor GSO. Zijn goede oculairen universeel?
                        De meegeleverde oculairen kunnen de prullenbak in op de 30mm na die best goed is, verder ligt het aan je budget hoe hoeveel je aan oculairen wilt uitgeven.
                        maar is het verstandig om met een GoTo te beginnen? Of is het misschien beter/verstandiger om meer geld in de telescoop zelf te steken ipv GoTo systeem?
                        Orion Skyquest XT8 Dobson Intelliscope
                        Nee en ja, waarneemskills ontwikkel je het beste met een goede sterrenaltas en flinke portie geduld (met het weer), dit is een hobby van de lange adem, besef je dat heel goed. Als je alleen af en toe wat planeetjes, komeetjes en bolhoopjes wilt zien dan kun je ook met een kleine refractor uit de voeten, je ziet veel minder mee maar wel veel vaker.
                        Last bewerkt door surya; 21-12-12, 15:28.
                        The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent to the concerns of such puny creatures as we are

Commentaar

Het duurde even (door ziekte) maar het is zover. Ik heb een telescoop(of eigenlijk, meerdere). Omdat ik het erg lastig vond om te kiezen heb ik me aangemeld bij KNVWS afd. 't gooi. Leuke eerste bijeenkomst gehad met de werkgroep praktische sterrenkunde. Daar kwam naar voren dat ze een telescoop in beheer hebben die ik wel tijdelijk kon gebruiken omdat ie toch stond te verstoffen op een zolder.
                          Dit is een Yamatar D=76.2 F=1250 geworden. Ik moet hem nog opbouwen, dus verslag komt later.

Toen zag ik een leuke deal voor een Skywatcher 8". Wezen kijken, zag er prima uit met een goede uitleg erbij, gekocht. Ik heb hier inmiddels gisteravond en vanavond(al was dat maar 15 minuten) mee gekeken. Ik zal een first light review geven in een ander topic

Op marktplaats zag ik nog een Pollux 4,5" reflector telescoop voor een prikkie, was vlakbij, dus meteen gebeld en meteen langs gegaan. Alles zag er prima uit, zelfs handleidingsboekje en doos zaten er bij. Ook hier nog niks mee gedaan, dus review later.

Ik heb hier mee natuurlijk redelijk mazzel gehad, maar dit is wel leuk om goed te ontdekken wat ik nu precies wil en prettig vind.
                          Al ben ik erg onder de indruk van de skywatcher(jupiter, orionnevel, M32 waren allemaal snel en gemakkelijk te zien).
                          Ik heb nog wat vragen over zonnefilters en filters in het algemeen, maar daar zal ik een ander topic voor openen.

Bedankt voor de tips en ik denk dat ik hier voorlopig wel mee vooruit kan!

Bastiaan

P.S: First Light
                          Last bewerkt door Seltaeb; 02-02-13, 00:15.

Commentaar

Werken...
                          X