Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorstellen en nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voorstellen en nieuwe telescoop

Hallo allemaal,

Na een tijdje hier rond te hebben gekeken en gelezen heb ik me toch aangemeld. Naam is Bastiaan en kom uit Hilversum.
    Sinds mijn 5/6e jaar ben ik al geinteresseerd in planeten, nevels en de ruimte op zich.
    Na een aantal "speelgoed" telescopen te hebben gehad wil ik toch iets beters.
    Aangezien ik me veel verder wil verdiepen voor ik een keuze maak, in deepsky of planeten, wil ik beginnen met een allrounder. Foto's zijn voor mij nu onbelangrijk, ik wil alleen observeren en leren.

Nu zit ik te denken aan een Dobson en wel deze: http://link.marktplaats.nl/615007303

Zijn er bijzondere dingen waar ik op moet letten als ik tweedehands koop? Ik koop tweedehands omdat voorlopig het financiŽle aspect speelt en ik vooral eerst veel wil leren. Vind ik het over 2 jaar nog steeds zo leuk, dan investeer ik wel 5000 euro

Ik ga nog even verder lezen op het forum.

Groeten!

Bastiaan
    Last bewerkt door sixela; 13-11-12, 14:51.
    Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Gemailt maar is al verkocht, helaas.

Nu vond ik deze op marktplaats.
    Wat zeggen jullie er van?
    En iemand tips op valkuilen en speciale dingen waar ik op moet letten bij aankopen?

Alvast bedankt!
    Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

Hallo Bastiaan, en welkom op het forum.

Dat is zeker een leuke "beginners" telescoop, voor een nette prijs en met aardige accessoires.
      Eigenlijk verdient hij het dan ook om mee op pad te worden genomen naar donkere plekken, om echt goed tot z'n recht te komen. Hier moet je dan wel voldoende ruimte voor hebben in de auto (als je die tot de beschikking hebt), want het is een behoorlijk groot beest...

Dus ook als je vanuit je thuislocatie gaat kijken moet je voldoende ruimte hebben om de telescoop op te stellen en te draaien/bewegen.
      (Bij mij op het balkon in Amsterdam zou ik er niks aan hebben. Het oculair zou over de reling hangen.

Verder zou je nog een leuke atlas als de Pocket Sky Atlas op de kop moeten tikken om de objecten op te zoeken, en je kan aan de slag.
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ik heb dezelfde en ben er zeer tevreden over. Hou wel rekening met de grootte, ik weet niet hoe groot je bent maar ik ben 1.85 en kan hem nog net sjouwen.
        Bod lijkt me goed maar voor ietsje meer (550) heb je hem nieuw. De 10'' GSO Dobson is volgens mij net zo goed.
        skystaring.wordpress.com

Commentaar

Wat betreft aankoop is het gezonde verstand vaak de beste raadgever. Kijk hoe een en ander eruit ziet, en vraag of de vorige eigenaar een en ander uit kan leggen over de telescoop. Voel hoe de telescoop loopt/draait, maar hij moet behoorlijk mishandeld zijn voordat hier wat mis mee is. En gelukkig gaan de meeste telescoop bezitters gaan voorzichtig met hun spul om.
          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Sorry. Ik zat te kijken naar de prijzen voor een 12" nieuw. Voor 50 euro meer heb je deze 10" inderdaad nieuw.
            (zonder barlows en collimator) Misschien dat je nog wat van de prijs af kan krijgen.

Commentaar

Bedankt voor de reacties! Hij heeft inmiddels een mail gestuurd dat ie wel wat lager wil gaan (450). Maar nu ik zie dat je voor 550 een nieuwe hebt, ga ik toch wel twijfelen..
              BroetjeB: Op welke site kijk jij naar prijzen? Wellicht is die 12" ook interessant, als het niet de spuigaten uitloopt natuurlijk Gok dat ik met een 10" ook al een aardig eind kom.

Ik ben in het bezit van een auto en een stuk rijden vind ik geen probleem. Ben juist van plan om naar donkere plekken te gaan. Sjouwen opzich is geen probleem, ben 1,82, maar sport wel vrij veel.

Commentaar

Ik keek hiervoor op de site van Robtics, maar je zal ze wellicht elders iets goedkoper tegenkomen.
                Maar niet voor 450,- + accessoires. Hier heb je dus echt geen slechte koop mee.

Commentaar

2011 koste de skywatcher 10'' bij teleskop-express 465 euro. Een goede prijs voor een tweedehands 10'' dobson van skywatcher is 250 a350 euro.
                  .
                  Een 12'' dobson is een heel groot ding, dus als je een gesloten tubus zou kopen moet je ook precies weten of die in je auto zal passen.
                  Last bewerkt door Roland.V; 13-11-12, 21:53.

Commentaar

Waar je bij tweedehands telescopen ook op moet letten is of die te collimeren is. In ieder geval moet je de vangspiegel kunnen richten op de centrummarkering van de hoofdspiegel, en moeten de bouten van de hoofdspiegelcollimatie werken. Laat de huidige eigenaar dit demonstreren, en kijk mee door de cheshire, of wat hij ervoor gebruikt. Kijk ook of de collimatie behouden blijft als je de kijker op en neer beweegt.

Kijk verder of de zoeker goed gezet kan worden, en goed blijft staan.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik twijfel nog steeds erg over tweedehands. Vanwege de prijs die Roland.V noemt en collimeren. Aangezien ik helemaal geen ervaring in collimeren heb. Ik gok er op dat ik beter nieuw kan kopen, dan weet ik zeker dat ie goed is, en als ie dat niet is dan heb ik nog garantie. Er kan dan geen miskoop plaatsvinden wat qua techniek en staat betreft.
                      Twijfel dan alleen tussen 10" en 12". Maargoed, maandje langer "sparen" en ik kan in principe die 12" kopen. Ben ik wel meteen klaar voor de komende jaren. Ik heb een grote auto maar zal gaan uitzoeken of die 12" daar ook in past. Of is het die 250 euro niet waard om een 12" aan te schaffen?

Zou dan gaan tussen deze twee:
                      De 10"
                      De 12"

Commentaar

De opmerking over het collimeren slaat alleen op het feit of de kijker te collimeren is of niet. Of de kijker nu nieuw of tweedehands is, hij zal waarschijnlijk best gecollimeerd worden. Dit is met een handleiding bij de hand niet zo moeilijk.

Ivm de keuze tussen 10" of 12" kan ik je 1 ding zeggen: 12" is groot! Als je voor een volle buis gaat, dan heb je echt al een monster in huis.. Als je wil weten hoe groot dat is, dan moet je maar eens een meter uitleggen en dan de diameter er bij denken.
                        10" SW Flextube dobson

Commentaar

Een 12'' dichte buis dobson moet je al in de woonkamer of berging hebben staan, en die wil je ook niet graag van boven de trap af dragen hoor. En dat is een ding wat zeker is. Zou eerst met een 8'' of 10'' dobson beginnen om dat je hier al veel mee kan zien. En een dobson heb je ook weer snel verkocht zou je weer iets groters willen hebben.

Commentaar

en pas op bij WIE je 2e hands koopt, er zitten oplichters tussen, zoals ene Marnix V. Trap daar niet in. Zou zonde zijn als je startkapitaal ineens pleite is. Als je van iemand van het forum koopt, kun je zijn berichten zien. Daar zie je vanzelf wel aan of je goed zit of niet.

Commentaar

Nieuwe Newtons moet je ook collimeren, wat dat betreft verschillen ze niet van tweedehandse Newtons.

Waar het om gaat is dat je moet controleren of de collimatie-mechanismes nog steeds goed werken. Het is mogelijk om de schroefdraden waar de diverse collimatiebouten in draaien kapot te maken, en dan kan je niet meer collimeren. Mensen kunnen bv geprobeerd hebben de boutjes te vervangen door bouten met het verkeerde schroefdraad. Of de bouten zijn vastgeroest. Allemaal makkelijk te controleren, maar je moet het wel even weten.
                              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                              X