Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow lens 3x of 2x?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow lens 3x of 2x?

Hallo forumleden,

Ik ben een volledig beginnend waarnemer en zou graag wat van de ruimte willen zien en leren.

Ik heb nu een ETX-125 PE met een 26mm oculair.

Daar heb ik nu al een 2x jupiter mee bekeken deze maand.

Onlangs heb ik ook een Meade Zoom oculair gekocht van 8-24mm (4000 series) en een Meade Variabele Polarisatie Filter.

Ik zou ook nog een barlow lens willen kopen. (Geen barlow lens is zoals een café zonder bier heb ik gehoord)

Nu weet ik niet wat het beste is, een 3x of een 2x barlow lens (wel van de 5000 series) De eerste is maar 10€ duurder als de 2de. Maar teveel vergroting kan wazige beelden opleveren heb ik al gelezen.

Al vind ik dat ik met het zoom oculair op 8mm al een wazige jupiter verkrijg en een klein kijkgaatje. (is de vuistregel niet max vergroting 2x diameter telescoop? Dus 250x? Met het oculair wordt dat dan 1900/8=237.5x (zou normaal toch moeten lukken?)

Mss had ik dan in gedachten om bv het zoom oculair op de 3x barlow te plaatsen en hem bv op 20mm instellen? Zodat het kijkgat wat groter is? of blijft dat hetzelfde?

Graag had ik ook wat nevels willen bekijken. Iemand die mij tips kan geven met welke oculair ik het beste kan waarnemen?

Groetjes
    Jurgen

Waar je naar moet kijken bij Barlows is wat de vergrotingen zijn die je gaat krijgen met de Barlow. Je 26 mm oculair wordt met een 2x barlow een 13 mm oculair, en met een 3x barlow een 8.7 mm oculair. Je zoomoculair kan je zowel op 13 mm als op 8 mm instellen, en dus krijg je geen exta vergrotingen met het 26 mm oculair.

Je brandpuntslengte is 1900 mm, en ingezoomd naar 8 mm vergroot je inderdaad al 238x. Met een 125 mm kijker is meer vergroten zelden zinvol. Met een barlow zal het beeld niet beter of groter worden als je minder inzoomd. Het komt er dus op neer dat een Barlow voor jouw kijker niet zinvol is.

Een oculair met een langer brandpunt is zeker wel zinvol. Welk oculair dat moet worden weet ik niet, want het hangt af van hoe groot het 100% verlichte brandvlak voor je kijker is. Hopelijk is er iemand die dat wel weet.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
    X