Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnen met fotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnen met fotografie

Hallo astroforum-leden,

Ik wil beginnen met foto's maken van de maan en de melkweg, maar niet met een telescoop ofzo maar gewoon door een camera op een statief te zetten, die naar de lucht te richten, en klik. Ik heb alleen nog geen camera en geen objectief daarvoor en om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat ik er voor nodig heb.

Ik was naar een fotografiewinkel gegaan voor wat tips en deze dingen kreeg ik aanbevolen:
    Canon EOS 650D (met 18-55mm IS II voor algemene fotografie), zie http://www.cameraland.nl/product/1598/26209/
    Samyang 800mm mirror f8.0 T mount, zie http://www.cameraland.nl/product/1266/22411/

zelf zat ik te denken aan deze ipv de 800mm, maar ik weet niet of ik dan veel slechter uit ben voor wat ik wil doen:
    Samyang 500mm mirror f6.3 T mount, zie http://www.cameraland.nl/product/1266/27618/

Weet iemand misschien wat voor plaatjes ik krijg met die apparatuur? en moet ik dan ook nog speciale dingen doen om foto's van de melkweg enzo te maken of is het gewoon "neerzetten, sluiter open, paar seconden later sluiter dicht, klaar"?

(ik ben erg langzaam van begrip en een leek, dus niet te moeilijke woorden a.u.b.
    Ik wil qau kosten ook niet ver boven de 900 euro uitkomen)

Snel naar een andere winkel want dit is wel heel slecht advies !

voor gewoon een plaatjemaken is de 15-55 usm prima. De spiegellens is veeeeeeeeeeel te traag en heel veel te lang. Mijn telescoop is eigenlijk een 600mm lens.

Verder inderdaad je camera op een goede donkere plek en op een stabiel statief zetten. Leren hoe je in het donker scherp stelt en foto's maken tot zo'n 15 seconde.

ralph
    Last bewerkt door rwagter; 11-11-12, 15:29.
    Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Voor fotografie van de melkweg gebruik je bij voorkeur een astro-gemodificeerde DSLR. Hier lees meer. Er zit wel wat verschil in de kwaliteit van (groothoek)lenzen. Zelfs de duurste lenzen moet je minimaal 1 of 2 stops afdiafragmeren voor acceptabele beeldscherpte in de hoeken. Afdiafragmeren heeft ook als voordeel dat er minder vignettering (lichtafval) optreedt.

Voor fotografie van de maan kun je gebruik maken van de genoemde "spiegellenzen", maar verwacht geen wonderen. De resolutie is te laag voor detailopnames van kraters e.d. en je bent denk ik snel "uitgekeken" (uitgeschoten) op de maan bij F = 800 mm.

Werken vanaf een vast statief heeft zijn beperkingen t.a.v. de belichtingstijd. Als je te lang belicht, maken de sterren sporen. Dit levert op zich heel sfeervolle opnames, maar als je scherpte sterren wilt bij lange belichtingstijden, heb je een volgmontering nodig. Je kunt in eerste instantie ook een zogenaamd volgplankje maken. Raadpleeg de wiki van astroforum voor meer info.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Leuk dat je daarmee wil beginnen! Ik vind dat soort foto's altijd heel leuk, en het is zoveel makkelijker en goedkoper dan mbv een telescoop fotograferen dat in mijn ogen iedereen zo zou moeten starten!

Er is een website die zich vooral richt op foto's van de sterrenhemel met een leuke voorgrond, The world at night. Daar kan je vast wel leuke ideeŽn opdoen, al moet je ervan uitgaan dat dat soort foto's wel veel oefening vragen.

Ik zou als ik jou was beginnen met een canon 650D of soortgelijk. Een tweedehands 500D, 550D of 600D is ook heel geschikt, en dan hou je nog wat meer budget over. Daarvan koop je een zo goed mogelijke groothoek lens. Ik fotografeer zelf graag met een 17-40 F/4 zoomlens of een 50mm F/1.4, maar er zijn ook andere mogelijkheden.
        Als mogelijke upgrade, later als je meer budget hebt en je het nog steeds leuk vindt, kan je dan kijken naar een (betere) afstandsbediening, het ombouwen tbv astromodificatie, betere lenzen of toch een volgmontering (ipv fotostatief).
        Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Wat info over objectieven, misschien handig.

http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/LENSES.HTM
          * GSO500 6" F5 newt. * 80mm F5 Achromaat* EOS 450D Baader mod * NEQ6 Pro * TouCam Pro * Sterrenwacht Saturnus Heerhugowaard *

Commentaar

Even wat tegengeluid voor de reacties hier ten aanzien van groothoek;
            Het ligt er sterk aan wat je wilt fotograferen; Wil je complete sterrenbeelden in beeld brengen, of toch ook al wat DSO doen?
            Elders op het forum heb ik wat foto's gezet wat je kunt bereiken met 3sec. belichten met 200mm en dan krijg je bijv. andromeda en M33 er toch al heel mooi op.

Die Samyang 500 kan best een leuk ding zijn. Dat hij langzaam is maakt wel wat uit, maar het is een leuk bereik op een zeer betaalbare manier.
            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Bedankt voor alle reacties.
              Ik hoop niet dat het erg is als ik over een paar dingen verder ga vragen.

Ik heb nu de Canon 650D op het oog, met die 18-55mm IS II er bij. Overige lenzen wil ik er later bij kopen en niet direct. Wat zou ik eigenlijk in beeld krijgen als ik de camera richting de melkweg zet en daar dan een foto van maak met die lens er op? heeft iemand misschien ook een voorbeeld van hoe het er met 18mm en hoe het er met 55 mm uit zou kunnen zien? (dan heb ik ongeveer een beeld van de vergroting en zo)

dit is ongeveer wat ik zou willen kunnen fotograferen, ik weet niet of precies zo'n foto mogelijk is met wat ik dan heb, maar een iets breder of minder breed vlak op de foto maakt niet heel erg veel uit
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: melkweg_EQ3.preview.jpg views: 1 grootte: 53,1 KB id: 1056350

Commentaar

Google "milky way photo 55mm" of "milky way photo 18mm"

http://www.dpreview.com/galleries/93...mes-iso400-1-4 of http://nightskyinfocus.com/astrophot...pturemilkyway/ bijvoorbeeld.

De foto die jij post, is denk ik ook met iets van 18mm gemaakt.
                Dat is zeker wel mogelijk, maar misschien niet zo goed vanuit Nederland. Afhankelijk van waar je hier zit, heb je nl meer lichtvervuiling. Met de lens die je noemt, kan je een heel aardig begin maken, vooral op 18mm. Daar kan je namelijk het diafragma verder open zetten dan aan het andere uiteinde, en hoe verder open (lager getal, bijv. 2.8) hoe meer licht je vangt. Zet hem alleen niet helemaal maximaal open, want dan wordt je foto iets minder scherp.
                De laatste van de bovenstaande links is trouwens een tutorial, lees die (als het Engels geen probleem is) vooral eens door.
                Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Dank u wel, ik ben niet heel goed met computers, sorry daarvoor

ik zal de tutorial doorlezen, dank u wel

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
                    Voor fotografie van de melkweg gebruik je bij voorkeur een astro-gemodificeerde DSLR. Hier lees meer.
                    Ik heb een Canon 450D.
                    ALs ik daar de filter voor ga gebruiken waar jij naar toe linkt, is mijn camera dan alleen nog maar geschikt voor Astro fotografie.
                    M.a.w. moet ik iets ombouwen of is dit een voorzetfilter? Ik heb eigenlijk geen idee.
                    Dat Duits op die site, maakt het voor mij ook niet makkelijker.

Kun je hier wat meer over uitleggen?

Alvast bedankt.
                    HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Even doorklikken op de website van Baader en e.e.a. is ook in het Engels terug te lezen. Onderaan staat een lijst met FAQ's.
                      De camera is met een Baader filter nog voor daglichtfotografie te gebruiken door handmatig een witbalans in te stellen. Zie mijn berichten (en die van anderen) hieromtrent elders op het forum.
                      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Werken...
                      X