Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Even voorstellen en een vraag over fotografie. (was Hallo)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Even voorstellen en een vraag over fotografie. (was Hallo)

Hallo, ik ben Sascha, en al dik een jaar aan het lezen hier op het forum. Het is geweldig om te zien wat er nu allemaal mogelijk is met digitale camera's, en vooral ook met beeldbewerking.
    Ik heb altijd interesse gehad in astronomie, heb in 1998 een JWG dobson in elkaar gezet en daarmee toch best veel kunnen waarnemen, vooral de heldere messiers. Na een tijdje aanrommelen is de hobby wat verwaterd, maar ik blijf het boeiend vinden.
    Vorig jaar kwam ik mijn telescoop weer tegen op zolder. De spiegel van de dobson in ondertussen een beetje vergaan, maar de ringen van saturnus waren nog goed te zien. Ik vond ook nog wat oude lenzen waaronder een 200mm F3.5 Universar met m42 draad. Deze heb ik met een verloopstuk op mijn canon 350D geschroefd en wat foto's gemaakt van de maan, saturnus en spica.
    Hoe kan ik zien/ testen of deze lens de moeite is om mee verder te gaan? Het is een tijdje geleden dat deze foto's gemaakt zijn, en volgens mij kon ik niet verder scherpstellen, de lens "stopt". Foto's zijn uitsnedes genomen op F5.6 geloof ik. De 2e maanfoto is een beetje bewerkt in paintshop pro in een poging om het wat scherper te maken...is op 100% grootte.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Image2.jpg views: 1 grootte: 50,2 KB id: 1099510

Het lijkt me leuk om met simpele ( lees- niet al te dure) middelen deep sky te fotograferen. En met deep sky bedoel ik open sterrenhopen, en na een eventuele modificatie van de canon emissienevels. Ik heb geen behoefte om een grote telescoop te kopen, wil liever wide field opnames maken even met deze telelens, en later misschien een kleine kijker (bijvoorbeeld een AT66 of goedkope apo) en wat filters.
    Ik zoek dus een systeem wat snel op te zetten is, nauwkeurig genoeg voor opnames tot zo'n 10 minuten en gebruiksvriendelijk is. Ik kom telkens uit op de astrotrac, voor zo'n 750 euro koop ik een statief, poolzoeker, ballhead en astrotrac en dan heb ik genoeg....denk ik, maar klopt dit wel? Of is een kleine parallactische montering ook ok? En kan ik beter ook gelijk een andere lens in het budget meerekenen?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, groet
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door BoertjeB; 11-11-12, 13:20.
Werken...
X