Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuw oculair, maar welke...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuw oculair, maar welke...

Hallo astro forumers.
    .
    Na een hoop zoeken en lezen (vooral op het forum hier) ben ik er toch nog niet helemaal uit.
    we hebben een nieuwe C9.25 op een NEQ6 en willen er uiteraard het maximale uit halen.
    Nu komt het, welke oculairs komen goed tot zijn recht in deze kijker.
    .
    het gaat om het visueel waarnemen van vooral deep sky.
    We hebben al in het bezit een 8mm hyperion en een 21mm hyperion. Ook zijn er een 15mm en een 20mm plössel van celestron zelf. En ooit in een opwelling een 8-24 zoom van william optics in huis gehaald.
    .
    Ik heb na veel lezen ondervonden dat je niet groter moet willen dan 40mm en het liefst met een beeldveld van minimaal 70 graden.
    met deze gegevens kun je een hele reeks aan modellen opsommen maar ik het bijzonder zijn er toch een paar die ik even wil noemen om te kijken of er forum leden zijn die deze zelf hebben of weten of dit wel of niet gaat in de 9.25 SCT. En welke zou dan de betere keuze zijn.
    .
    WO SWAN 40mm 70°
    Orion Q70 38mm 70°
    WO SWAN 33mm 72°
    Hyperion 36mm 72°
    Robtics SWA 32mm 70°
    .
    De prijzen lopen uiteen van 100 tot 150 euro. Uiteraard zijn andere suggesties welkom, maar meer als 250 euro wil ik er niet aan kwijt. Mede omdat we er ook nog een 12 of 13mm Nagler bij willen, en het blijft nou eenmaal een dure hobby...
    .
    Ik hoop dat er mensen zijn die me in de keus kunnen sturen.
    EQ6, C9.25, TS ED80 APO, TS ED66 APO, LVI, Canon 50D, 16-35L, 70-200 is 2.8L, 100-400L,

Heb je al een 2" Zenithspiegel? Die heb je namelijk wel nodig voor de oculairs met langere brandpuntsafstanden. Kies er één met SC-aansluiting, die kan er nooit uitglijden.

Ik ben zelf bij mijn C9,25 begonnen met deze combinatie maar dan met deze spiegel. Ik hoefde alleen de meerprijs van de Quartzspiegel te betalen.

Later zijn daar de originele TMB Paragon 30 en 40 mm bijgekomen. TS heeft vergelijkbare oculairs voor 100 euro per stuk minder, zoals deze.

Ik moet eerlijk zeggen dat de Erfle van 59 euro niet eens zo veel onderdoet voor de 5x duurdere TMB Paragons. Niet dat ik de laatstgenoemde kwijt wil, ze leveren prachtbeelden.
    Full WMN-member.

Commentaar

Dankjewel voor het bericht.
      .
      Er zit een 2" zenit op dus dat is geen probleem. Allicht komt er in de toekomst nog een andere op, maar vooralsnog lijkt het me geen verkeerde (merkloos?)
      In de achtertuin (Middelharnis) is met de hyperions M27 zonder filters waarneembaar, en M57 is al helemaal kraakhelder. Onderlaatst was het weer even helder en liet ook M108 zich zien door de 21mm hyp.
      .
      ik zal me eens verdiepen in de genoemde TMB's, maar ik geloof niet (even snel gegoogled) dat er in ons kikkerlandje dealers van zijn.
      EQ6, C9.25, TS ED80 APO, TS ED66 APO, LVI, Canon 50D, 16-35L, 70-200 is 2.8L, 100-400L,

Commentaar

Je wil het niet, maar ik doe toch een poging.
        Jullie hebben een dure kijker aangeschaft die wel het een en ander kan. Je hebt al ingezien dat je daar in de toekomst een hoge kwaliteitsoculair bij wil. Waarom neem je dan plotseling genoegen met een wat mindere god als het om een oculair in de 32-40mm klasse gaat? Een ketting is altijd nog zo sterk als zijn zwakste schakel. Als ik vrienden uitnodig voor een uitgebreide Indische rijsttafel, doe ik er ook geen sateetje bij van 30 cent. Nog meer voorbeelden?

In de verre toekomst komt die betere jongen er toch. "Buy quality, cry once". "Buy less quality, cry twice"
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Robtics verkoopt ze. Maar je kan ze ook prima in Duitsland kopen, via het web.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dank voor de reactie john.
            .
            Ik houd wel van recht voor zijn raap! Daargelaten dat ik weinig (lees geen) ervaring heb met dit 'wide view' aspect, vraag ik ook om advies.
            Vandaar ook de regel, suggesties zijn welkom tot zegge 250 euro. (mag 2e hands)
            .
            reden voor mijn keuzes hier boven was gericht op een antwoord van ik meen sixela op een gelijk soortig topic dat in een 9.25 niet per see peper dure oculairs 'nodig' zijn voor een mooi resultaat. Dit kan ik uiteraard verkeerd hebben gelezen/opgevat.
            .
            Een starparty lijkt vooralsnog een 'must' alvorens we uberhaupt iets aanschaffen.

Commentaar

Origineel geplaatst door k98kar Bekijk bericht
              (...)reden voor mijn keuzes hier boven was gericht op een antwoord van ik meen sixela op een gelijk soortig topic dat in een 9.25 niet per see peper dure oculairs 'nodig' zijn voor een mooi resultaat (...)
              Klopt. In mijn F9 en F10 systeem ( net als de F10 C9.25) geeft de Hyperion een acceptabel beeld. Een Panoptic of iets dergelijks is niet persee nodig. Maar die is wel beter aan die rand....en aangezien jullie vooral visueel willen genieten...

De Hyperion doet het overigens prima in mijn F14.3 systeem, daarvoor heb ik geen Panoptic nodig.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                Waarom neem je dan plotseling genoegen met een wat mindere god als het om een oculair in de 32-40mm klasse gaat?
                Ik kan uit dit verhaal niet opmaken dat een Paragon onder zou doen voor Panoptic of Nagler, tenminste niet op een F/10. De TMB wordt trouwens niet meer geproduceerd, de TS Paragon schijnt vergelijkbaar te zijn.
                Full WMN-member.

Commentaar

@ Flatsix

Post 4 gaat over de genoemde oculairen in post 1, daar zit de Paragon niet bij.( Die er overigens in het gelinkte verhaal in mijn ogen niet zo best vanaf komt.)
                  Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Wat je bij oculairen niet moet vergeten is dat sommige mensen sommige dure oculairen niet fijn kijken vinden. Dat is leuk voor de tweedehandskoper, maar niet voor de nieuwkoper. Misschien eens door andermans oculairen kijken tijdens wat starparties?
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

In een f/10 vind ik die Paragons (of Astro-Tech Titan II ED, of Skywatcher Aero,...) best wel goed (en qua prestatie op de as bij de beste oculairs, zoals de Pentax XW, al blijft er een tikkeltje randastigmatisme); ze zijn ook erg licht.

De Orion Q70 (of TS WA 32/28mm, of Astro-Tech Titan ED) zijn ook erg goed op zulke kijkers en een tikkeltje goedkoper.

Ook de SWAN vind ik erg goed op zulke kijkers, al zijn ze op snellere kijkers absoluut niet te pruimen.

De Robtics SWAs zijn, denk ik, GSO Superviews - nog wat goedkoper en een iets ouder ontwerp, dat het in een snelle kijker nog wat minder goed doet dan de Kunming United Optics SWA (aka Q70 enz.).

Als een 32mm 70°er (met dus iets minder veld, maar ideaal voor grotere nevels met een filter op zulke kijkers) iets is wat je zoekt, dan zijn momenteel deze het beste voor de prijs:
                      http://www.astroshop.de/celestron-ul...32mm-2-/p,7969

Het zijn Jinghuas die broertjes zijn van de Meade 5000 SWAs en Explore Scientific 68°, die momenteel voor dumpingprijzen worden verkocht omdat Celestron overhoop ligt met Jinghua.

In dat genre zijn ook de Kunming United Optics 28mm 82° (in een iets duurdere klasse) erg goed; je vindt ze bijvoorbeeld als William Optics UWAN maar ook als Skywatcher Nirvana of bij TS als http://www.teleskop-express.de/shop/...Feld---2-.html . Evenveel veld als een 40mm 70° maar met meer vergroting.
                      Last bewerkt door sixela; 08-11-12, 01:19.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt sixela,
                        .
                        voor het uitgebreide informatievolle bericht. Daar kan men wat mee.
                        Ik gaat druk verder googelen op de genoemde oculairen, en ook even een e-mail notificatie abbonement op het straparty topic nemen.
                        Allicht gaan er eerdaags wat mensen naar 'de lus' daar dit zowat onze achtertuin is!

groetjes!

Commentaar

Werken...
                        X