Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Even voorstellen / probleem met Bresser Sirius

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Even voorstellen / probleem met Bresser Sirius

Hallo, ik ben nieuw.

Heb vorige week eindelijk zeer impulsief een telescoop gekocht. Astronomy boeit mij al sinds mijn kinderjaren maar nooit de stap gemaakt om een telescoop aan te schaffen. Aangezien ik verder (nog) zeer weinig verstand heb van deze hobby en de instrumenten, en niet veel te spenderen heb, is mijn keuze gevallen op de Bresser Sirius 70/900 voor 100 euro. Kan me niet echt miskopen voor dat bedrag, en het merk Bresser is geloof ik best wel degelijk. Ben ook helemaal niet ontevreden over de telescoop en heb al wat leuke dingen gezien afgelopen week.

Ik heb echter wel mijn twijfel over het statief/montering. Bij het eerste gebruik kreeg mijn vrouw het voor elkaar, om de stelschroef van de verticale as te breken. Deze met seconde lijm weer gemaakt, maar hij brak gisteren weer. Ben me al rond aan het zoeken naar een vervanging en misschien krijg ik het ook wel vernieuwd via de garantie. Echter er zitten al aanzienlijk wat krassen op die staaf (aluminium) zelf en ik vraag me af of ik niet gewoon beter een nieuwe staaf van ander materiaal kan aanschaffen. Elke keer als ik de telescoop instel in het verticale vlak en dan vastschroef, moet ik iets hoger mikken en vast zetten, want hij zakt nog iets door. Daarna bijstellen met de schroef die dus al 2 keer gebroken is. Geen idee of dat komt door het materiaal of niet, maar het veroorzaakt wel al die krassen. Iets lange tijd observeren is ook best vermoeiend op die manier.

Maar goed, ik hoop dat er iemand is die mij een tip kan geven in het gebruik (als ik iets verkeerd doe) of kan aangeven waar ik die staaf voor het instellen van de verticale as het beste mee kan vervangen.

Groeten, Dennis
    Last bewerkt door Skyheerlen; 04-11-12, 20:27. Reden: Titel verduidelijkt

Hallo Dennis, welkom op ons forum! Plaats aub een foto van de telescoop cq. van het probleem, dan kunnen we je beter helpen.

Commentaar

Niet te veel aan prutsen, dit is garantiewerk. Zo snel mag een montering niet kapot gaan.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hier een paar foto's

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: telescoop.jpg views: 1 grootte: 41,6 KB id: 1056194
        Telescoop zonder verticale as versteller (geen idee hoe het ding precies heet)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bout1.jpg views: 1 grootte: 53,8 KB id: 1056195
        Ding

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bout2.jpg views: 1 grootte: 58,0 KB id: 1056196
        De onderste bout heeft dus al een (gelijmde) breuk rond de eerste schroefdraad.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: krassen.jpg views: 1 grootte: 93,1 KB id: 1056197
        Krassen van het vastzetten van de verticale as. Dit is dus na 2 avonden. Ik vind het nogal veel en vraag me af of dit wel zo hoort, of dat ik iets misschien verkeerd doe.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten, Dennis

Commentaar

Hoi Dennis en welkom op het forum!

Ik heb ook ooit nog eens zo'n soort kijker gehad. Die van mij was echter niet echt van denderende kwaliteit..
          Die sporen op de staaf zouden niet mogen, die zitten er van mij zelfs niet eens op. Of er is iets mis, of je spant de bout veel te hard aan.
          Die schroef moet je in garantie wel kunnen vervangen, dat zou niet mogen.

Kleine tip voor de schroef: doe er wat olie op! Het is al wat wennen om te werken met zo'n systeem, laat staan dat het niet vlot loopt.
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Hoi,

Van harte welkom! Leuk dat je al wat hebt kunnen zien - smaakt hopenlijk vast naar meer! Inerdaad: je hebt garantie op de telescoop, eraan prutsen is zonde van jouw tijd, en bovendien kan je nog te horen krijgen dat je geen aanspraak kan maken op garantie.

Je zal -als je verder gaat- merken dat de beperkte mogelijkheden van de kijker en het statief op een gegeven moment jou parten gaan spelen. Iemand die ik ken heeft ook zo'n ding, en het is wiebelig en lastig te gebruiken. Als je denkt: "Ik wil meer" vul dan de vragenlijst in, zodat advies kan worden gegeven. Laat je ook niet het genoegen onthouden om naar een sterrenwacht te gaan bij jou in de buurt. Dat inspireert - en is een goedkope manier om veel te zien en meer te weten te komen.
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Welkom, Zo een schroefoog is zonder problemen te krijgen bij een bouwmarkt, ik schat dat het m4 of m5 is,de beschadigingen aan het asje licht op schuren en zeker niet te vast aanzetten
              Eerst maar proberen of het onder garantie valt.

Commentaar

Hey allemaal,

bedankt voor de reacties. Het lijkt er inderdaad op dat iets niet goed aangesloten zat op het statief, waardoor die stang niet vloeiend liep, en de krachten samenkwamen op de uitendes. Zie onderstaande foto. Een van die ringetjes is ook krom getrokken, en heb zelf het idee dat die aan de verkeerde kant zit.
                Winkel zoekt het op dit moment uit met leverancier. Zodra ik meer weet laat ik het wel even weten.

Groeten, Dennis

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ophanging.jpg views: 1 grootte: 47,6 KB id: 1056227

Commentaar

Werken...
                X