Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnersvraag over parallactische (fijn) afstelling

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnersvraag over parallactische (fijn) afstelling

Okay, ik weet het principe van parallactisch opstellen en hoe dat grofweg te doen. Maar dit is mijn eerste kijker met parallactische opstelling (beginneling jah ) en eens wezen kijken naar handleiding voor wat preciezer opstellen. Kwam ik dus bijgevoegd stukje tegen (zie download).
    In het eerste deel hebben ze het over een fout te corrigeren ... alleen hoe dan die te corrigeren? Oftwel, beetje hulp nodig met wat ze precies bedoelen allemaal. Of is er (buiten poolzoeker om) een simpeler methode om kijker een beetje precies parallactisch op te stellen?

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Voor visueel vind ik de drift methode ( de beschrijving die je geeft) wel wat te veel van het goede.
    Deze video laat het misschien wat makkelijker zien.

http://www.andysshotglass.com/DriftAlignment.html

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
      Voor visueel vind ik de drift methode ( de beschrijving die je geeft) wel wat te veel van het goede.
      Deze video laat het misschien wat makkelijker zien.

http://www.andysshotglass.com/DriftAlignment.html
      Ok, thanx voor de link ... maakt t wat duidelijker, ook al heb ik geen draadkruis behalve dan in zoeker.
      Voor visueel is het idd te veel voor het goede ... is meer voor mijn (komende) fotografie experimenten. Alhoewel ik wel problemen voorzie voor als ik bv Saturnus ofzo in beeld heb ... camera kan ik niet echt handmatig scherpstellen en als camera te weinig licht ziet, kan ie nergens op scherp stellen. Ah well, met kunst-en-vliegwerk ben ik met andere dingen er ook wel gekomen Of maar eens een DSRL op de kop tikken ...

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja

... camera kan ik niet echt handmatig scherpstellen en als camera te weinig licht ziet, kan ie nergens op scherp stellen.

Menno
        Tsss, niet te geloven ... heb FujiFilm S5500 camera al een tijdje en nadat ik bovenstaande had geschreven, toch maar eens extra naar camera gekeken ... en is eigenlijk heel simpel om handmatig ook scherp te stellen kwam ik achter. Gaat allemaal helemaal goed komen.

Zo, en nu maar eens voorbereiden op avondje stappen met die mooie dame

Commentaar

Werken...
        X