Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telescience filters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telescience filters?

ik heb een telescoop van telescience en was op zoek
    naar wat filters, maar ik kan op geen een site ook maar een setje filters (of apart)
    vinden voor een telescience.
    weet iemand op welke site ik moet zoeken?
    groetjes siom
    Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Je kan als het goed is ook filters van andere fabrikanten gebruiken. Een filter schroef je in het oculair, aan de kant die de kijker ingaat zit een schroefdraad. Die schroefdraad is gestandaardiseerd.

Wat wel een probleem kan zijn is dat je oculairs 24.5 mm in doorsnede zijn, ipv 31 mm.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hi svdwal

ik heb oculairen van 4 mm, 12,5 mm en 20 mm.
      groeten siom

Commentaar

Dat zijn de brandpuntslengtes. Het gaat hier om de diameter van het buisje dat in de telescoop steekt. Die zal voor al deze oculairen hetzelfde zijn.

Commentaar

hÚ! jammer! die van mij is idd 24,5 mm...
          hebben ze daar ook nog filters voor?

Commentaar

Bij Ganymedes in Amstelveen hebben ze vast en zeker nog wel wat liggen...

Commentaar

Hopelijk. Wat voor soort filters wil je graag hebben? De filters voor maan en planeten zullen tweedehands nog wel te vinden zijn, maar moderne nevelfilters gaat erg lastig worden, ben ik bang.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                Hopelijk. Wat voor soort filters wil je graag hebben? De filters voor maan en planeten zullen tweedehands nog wel te vinden zijn, maar moderne nevelfilters gaat erg lastig worden, ben ik bang.
                inderdaad gewoon maan filters en kleuren filters.
                (en als het kan natuurlijk nog nevelfilters.:lol: )

Commentaar

heb net op marktplaats te kijken...
                  kon niets vinden!!!
                  ik denk dat ik het maar moet opgeven en een nieuwe telescoop kopen...:sad:

Commentaar

Ik heb zelf ook nog een telescience telescoop liggen. Ze komt uit een speelgoedwinkel (kostte destijds nieuw 25 gulden, iets meer dan 11 euro dus).

Aangenomen dat je iets soortgelijks hebt als ik (aan de foto's te zien, die je plaatste van de maan, wel):
                    Zelfs als je daar passende filters voor zou vinden, zou ik daar niet mijn geld aan uitgeven. Een maanfilter heb je daar trouwens ook niet voor nodig, want zo fel is de maan door deze telescoop niet. Ook andere filters zullen niet de moeite zijn.

Ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om naar een nieuwe (geen speelgoed-)telescoop uit te kijken. Laat je goed informeren op het forum, er zijn kenners genoeg die je daarmee kunnen helpen.
                    Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Herstel:
                      Hij kostte 49,95 gulden. 22,7 euro dus
                      Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Origineel geplaatst door joezerneem Bekijk bericht
                        Ik heb zelf ook nog een telescience telescoop liggen. Ze komt uit een speelgoedwinkel (kostte destijds nieuw 25 gulden, iets meer dan 11 euro dus).

Aangenomen dat je iets soortgelijks hebt als ik (aan de foto's te zien, die je plaatste van de maan, wel):
                        Zelfs als je daar passende filters voor zou vinden, zou ik daar niet mijn geld aan uitgeven. Een maanfilter heb je daar trouwens ook niet voor nodig, want zo fel is de maan door deze telescoop niet. Ook andere filters zullen niet de moeite zijn.

Ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om naar een nieuwe (geen speelgoed-)telescoop uit te kijken. Laat je goed informeren op het forum, er zijn kenners genoeg die je daarmee kunnen helpen.
                        ik denk dat je de kleine telescience bedoelt, ik heb er zelf een met een opening van 75 mm. (nog steeds weinig maar had er vroeger een
                        met een opening van 40mm) en met 100x vergroting schijnt de maan ook niet zo fijn supervel in je ogen!
                        met foto's van de maan gebruik ik meestal 30 tot 50 keer vergroting, kan meer gebruiken (tot 200x) maar het is dan een stuk
                        lastiger om door een oculair te fotograferen...

groetjes siom
                        Last bewerkt door siom; 10-11-12, 17:39.

Commentaar

Ok, ik heb er een van 50mm maar wist niet dat er (buiten de 40mm) nog andere versies waren.

Jouw foto's leken sterk op wat ik door het oculair zie bij mijn Science-telescoop (en ook op een foto die ik door het oculair wel eens gemaakt heb). In dat geval kan ik weliswaar niet met zekerheid zeggen of je telescoop de moeite waard is om in te investeren, maar ik vrees toch dat het eenzelfde soort kwaliteit is.

Ook de 24,5mm (0,965 inch) maat is dacht ik niet erg gangbaar, al zie je het bij microscopen nog wel.
                          Ik verwacht daarom toch dat je beter in een nieuwe telescoop kan investeren (hoeft niet zo duur te zijn), als je verdere upgrades (filters e.d.) zoekt. Maar misschien kunnen andere forumleden dit beter inschatten. Als je de mogelijkheid ziet om iemand (misschien iemand die in de buurt woont) van het forum er eens naar te laten kijken, zou dat nog beter zijn.

Groetjes terug,
                          Joezerneem

Commentaar

bedankt voor de reactie

Commentaar

Werken...
                            X