Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair voor planeten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair voor planeten

Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden een skywatcher skyliner 150p dobson aangeschaft. Hier zijn 2 (super?) plossl oculairs bijgeleverd, van 25 en 10 mm. Nu heb ik al een aantal keer jupiter kunnen zien, maar met de 10mm kom ik volgens mij maar tot een vergroting van 120x. Ik zou jupiter (en andere planeten) nog graag wat groter in beeld krijgen en daarom dacht ik aan een extra oculair om planeten mee te bekijken.

Hoeveel mm zouden jullie adviseren? Is 4 mm te klein? Ik zou dan op 300 x komen, het maximale wat mijn dobson aankan geloof ik...

Ik zag bijvoorbeeld deze:

http://www.teleskop-express.de/shop/...---60--WA.html

Of deze:
    http://www.robtics.nl/product_info.p...products_id=96

Of is 4 mm overkill en kun je beter een andere maat nemen?

Alvast dank voor de reacties!
    Last bewerkt door sixela; 02-11-12, 23:43.

4mm is voor die kijker echt overkill...
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Astromannetje, wat zou je als maat adviseren?

Commentaar

De 4mm kan wel maar alleen wanneer de seeing zeer goed is. Met de 6mm versie kom je gemiddeld genomen beter weg voor jouw kijker.

Commentaar

Mijn beste planeetoculair is mijn University optics 5mm ortho. Destijds tweedehands voor een prikkie overgenomen van een forumlid. Het geeft me een vergroting van 200x (brandpuntsafstand/oculairbrandpunt=vergroting).
          Voor die enkele goede nachten duw ik er nog een 2x Barlow bij, dat geeft me 400x, het max. voor mijn 200mm opening (vuistregel is max. zinvolle vergroting is 2x objectiefdiameter).
          Toch zijn er vele nachten dat ik niet zinvol over de 125x kan vergroten......
          Koop dus niet een oculair wat je nooit kan gebruiken! En kijk ook altijd door zo'n oculair dat je even leent op een starparty in je eigen instrument, voordat je het koopt. Dat kan je veel geld besparen.
          Een F5 systeem, en zeker een F4 systeem, vereisen al kwalitatief goede oculairen.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ok, dank allemaal voor de snelle reacties!

Ik zit nu te denken aan de HR6 van TS
            http://www.teleskop-express.de/shop/...---60--WA.html

Dat zou een vergroting geven van 200 x
            Mochten jullie nog betere opties hebben, die zijn altijd welkom! Thx!

Commentaar

Dat lijkt mij een vrij goede keuze. De vergroting is in de meeste gevallen nog bruikbaar. Het lijkt me een mooie stap van 120x. Dat verschil is echt al groot hoor. En de prijs-kwaliteit verhouding is zeker niet slecht.
              10" SW Flextube dobson

Commentaar

Een ortho is veel scherper.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Maar ook veel minder beginnersvriendelijk...
                  10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                    Een ortho is veel scherper.
                    Dat valt best wel mee. Een goede ortho is inderdaad iets scherper maar kijkcomfort en beeldveld is ook wel wat waard, zeker bij een Dobson (vooral een commerciŽle, die nu eenmaal niet boterzacht beweegt). Zo'n 6mm TS HR Planetary is best een goed oculair en in dit geval vind ik het een uitstekende keuze.

http://www.astroforum.nl/showthread....test-4-tot-8mm
                    Last bewerkt door Roel; 02-11-12, 22:38.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
                      De 4mm kan wel maar alleen wanneer de seeing zeer goed is. Met de 6mm versie kom je gemiddeld genomen beter weg voor jouw kijker.
                      Voor Jupiter vind ik zelfs bij erg goede seeing 0,8mm de limiet qua uittreepupil; daaronder vind ik Jupiter al te donker om de details goed te zien (enkel voor details op de satellieten van Jupiter vergroot ik meer, maar dan heb je al flink wat opening nodig).

Dat komt op een 150p overeen met een 6mm oculair.

Voor Mars en Saturnus is op erg goede nachten (en een gekoelde en gecollimeerde kijker) een 4mm af en toe wel bruikbaar.

De beste prijs/kwaliteitverhouding heeft zeker de Baader Classic Ortho (die is inderdaad scherper dan een HR Planetary), maar even comfortabel als een HR6 is die niet. Andere voorbeelden van comfortabele ocualirs met grote oogafstand die iets beter zijn dan de HR Planetary zijn de Vixen NLV (veel duurder en minder kijkhoek en dus veld dan de HR), de 7mm Celestron X-Cel en de 6,5mm Meade HD60.
                      Last bewerkt door sixela; 03-11-12, 00:35.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Of meteen een goede allrounder: Nagler 4.8mm T1 (type 1, eerste generatie), lekker groot beeldveld, scherp, en toch comfortabel. Is met wat geduld tweedehands te scoren voor net onder de 100 euro....

Commentaar

Sixela noemt de uittredepupil van 0.8mm niet voor niks, als het om Jupiter gaat. Die wordt ook genoemd in diverse literatuur en is tevens mijn proefondervindelijke optimum. De 6 mm brandpuntsafstand is dus een uitstekende keuze.
                          Last bewerkt door John Baars; 03-11-12, 18:04. Reden: stijl
                          Schiedam
                          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
                          X