Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede beginnerstelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede beginnerstelescoop

Hallo,

Ik heb nu een 'speelgoedtelescoop' en ik zou graag een betere telescoop willen kopen.
    Ik zat te denken aan de Skywatcher heritage 130p. Is dit een leuke telescoop om mee te beginnen?
    Ik zou graag wat planeten en nevels willen zien, is dit hiermee mogelijk?
    En heb ik dan ook nog extra accessoires nodig?

Alvast bedankt,

Daniël

Zou je mischien eerst even de checklist willen invullen? zo kan men jou ook beter helpen bij jou keuze van een telescoop.
    .
    http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...klist_beginner

Commentaar

Oke ga ik doen

Commentaar

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
        Planeten (klein), miss de rode vlek op Jupiter, Nevels
        -a. Wat stel je je er op dit moment van voor
        ‘Het klinkt allemaal mooier dan dat het is.’
        -b. Is het een impuls(aankoop)?
        Nee, ik denk er al een tijdje over na
        -c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
        Nee
        -d. Heb je al een kijker?
        Ja, maar dat is een ‘speelgoedtelescoop’
        -e. Ben je al eens op een starparty geweest?
        Nee
        2. Wat wil je met de telescoop doen?
        Het heelal bestuderen
        3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
        Gewoon met de hand.
        4. Wat is je budget?
        200-300 euro
        -a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
        Ligt aan de prijs van de accessoires.
        5. Hoe belangrijk vind je planeten?
        Belangrijk
        6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
        Belangrijk
        7. Waar ga je kijken?
        Thuis
        7a. Hoe donker is je achtertuin?
        Vrij donker
        7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
        Ja
        7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
        ja
        7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
        10 km
        7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
        -
        8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
        Paar uur (2)
        9. Wat kun je dragen?
        -a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
        30 kg
        -b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
        Spierkracht
        10. Is 2e hands een optie?
        Liever niet, tenzij zeer goede aanbieding
        11. Later interesse in fotografie?
        Ja, kan dit met een spiegelreflex camera. Maar wordt dit niet te duur?

Commentaar

Hallo, en welkom op het forum.

Die heritage 130mm is een hele leuke telescoop om mee te beginnen, of wellicht deze; een iets duurdere dobson met 2 cm meer opening, en een wat groter brandpunt (1,20 meter ipv 65 cm) waardoor je wat makkelijker wat meer kan vergroten. Voor het zien van nevels en de kleinere sterrenstelsels wil je het liefst een zo donker mogelijke hemel, maar planeten, de maan en de helderste deepsky objecten kan je ook vanuit de stad zien.

Je zal bij dit type telescopen (Newton's) ook een collimatie tool moeten hebben, een cheshire kan al voldoende zijn.

Verder is het handig om een atlas te hebben en een klein rood lampje om deze te bekijken (dit zodat je je nachtzicht zoveel mogelijk behoudt)
          De Pocket Sky Atlas is erg goed om mee te beginnen.

Ook is het handig om een klein (verstelbaar) krukje of strijkstoel aan te schaffen zodat je lekker naast de telescoop kan zitten. En omdat de heritage relatief klein is moet je hiervoor ook een tafel hebben waar hij op kan staan.

Wat betreft fotografie; vergeet dat even met je huidige budget. Je kan proberen een foto van de maan te maken, maar veel meer moet je nu nog even niet verwachten. Eerst gewoon even kijken wat er allemaal te zien valt. Fotografie kan altijd nog.

Veel plezier met de hobby, lees nog wat rond op het forum en kijk of je eens een starparty of sterrenwacht kan bezoeken. Je kan daar altijd veel leren en door verschillende types telescopen kijken.
          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Bedankt voor uw reactie.

Die 150 p is inderdaad een mooie telescoop.
            Maar is het mogelijk om met die 150p bijv. de rode vlek van jupiter te zien. Of heb je daarvoor andere vergrotingen nodig: oculair of barlow lens?
            En wat betekent direct slr camera connection (staat bij de specs van die 150p) ?

Alvast bedankt

Commentaar

Bij deze aanbieder daaniel is die zelfs nog 30 euro goedkoper. http://www.teleskop-express.de/shop/...50-1200mm.html En met deze telescoop is het zeker mogelijk de grote rode vlek op jupiter te zien.

Commentaar

Bedankt voor de reactie,

Maar zijn deze vergrotingen ( 48x en 120x ) voldoende om verschilende objecten te zien, of heb je nog een 2x barlowlens nodig om extra te vergroten?

En bij de specs staat : "De telescoop beschikt standaard over een camera-adapter, hier mee kunt u met behulp van een T2 ring en een spiegelreflexcamera gemakkelijk foto's maken van het universum." Hoe werkt dit en is dit goed mogelijk met de telescoop om bijv de maan of jupiter te fotograferen?
                Last bewerkt door Daaniel; 02-11-12, 15:27.

Commentaar

Even een stap terug.

Met een 5mm oculair heb ik al met een Heritage de grote rode vlek gezien maar het vergt ervaring om ze te zien -- ze is namelijk zalmroze op beige (althans momenteel) en de kleuren zijn heel subtiel (in foto's wordt het contrast namelijk een pak vergroot). Met een 150p (een betere kijker) heb je een minder kort oculair nodig dan met een Heritage (of een 200mm dob).

Gezien je budget zou ik heel hard nadenken en misschien een 200mm dob kopen, want daar zie je wel een pak meer mee. Tenzij je voor begininvestering plus accessoires inderdaad voor langere tijd €300 als limietbudget wilt. Waarom? Het is vrij eenvoudig om accessoires achteraf stap voor stap aan te kopen, maar de opening van een telescoop die verander je niet in één-twee-drie.

Voor Jupiter wil je in eerste instantie een oculair dat ongeveer 130-150x vergroot, en bij grotere telescopen voor de echt goede nachten (met weinig luchtturbuentie) een oculair met een uittreepupil van 0,8-1mm. Daarvoor vermenigvuldig je 0,8mm met het f/getal van de kijker (5 voor een 130mm Heritage, 8 voor een Skyliner-150P, en 6 voor een 200mm Dob). Als je een 2x barlow hebt dan kun je die combineren met een oculair dat twee keer zo lang is als wat die berekening je geeft, natuurlijk, maar het voordeel haal je uit een barlow enkel als je drie (ot twee heel dure) oculairs hebt om te barlowen.

Er zijn wel wat tegenstrijdigheden in je antwoorden op de vragenlijst. Je wilt tot 10km ver maar je gaat de telescoop op spierkracht verplaatsen? Dat kan in theorie wel met een Heritage (maar wil je inderdaad met materiaal twee uur te voet op stap?) maar niet met anderen, maar meestal heb je nog wat dingen nodig.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reactie,

Idd wat tegenstrijdigheden: ik bedoel eigenlijk dat ik wel vervoer heb voor de telescoop, dus dat maakt niet uit.
                    Maar een 200mm dob wordt dat niet aan de prijsige kant (hoeveel euro?) Is die 150p dan echt niet goed?
                    En kun je met die 150p ook fotos maken van bijv. de maan met een spiegelreflexcamera?

Commentaar

Origineel geplaatst door Daaniel Bekijk bericht
                      En bij de specs staat : "De telescoop beschikt standaard over een camera-adapter, hier mee kunt u met behulp van een T2 ring en een spiegelreflexcamera gemakkelijk foto's maken van het universum." Hoe werkt dit en is dit goed mogelijk met de telescoop om bijv de maan of jupiter te fotograferen?
                      Daar moet je je niet teveel van voorstellen; daar kun je hoogstens rudimentaire maanfoto's mee nemen (en erg vage planeetfoto's), want andere voorwerpen zijn niet helder genoeg.

Voor maan/planeten wil je eigenlijk een webcam om uit honderden beeldjes (in een AVI, want je 'filmt' met een webcam) de details uit de beeldjes te pikken die er op sommige beeldjes toevallig net iets scherper zijn; in één enkel beeldje heb je weinig details door de luchttroebeling. En om die series beeldjes te maken heb je een volgende montering nodig (of een equatoriaal platform van rond de €300 onder de dob --tenzij je zelf een platform gaat maken).

Voor deepskyfotografie ga je lange belichtingstijden gebruiken en daarvoor heb je een nog betere en precieze montering nodig.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke dus voor wat maan foto'tjes kan het worden gebruikt.
                        Maar is er dan zo'n verschil tussen 150 en 200mm?

De vergrotingen die bij de 150p horen (deze telescoop heeft toch mijn voorkeur) zijn 48 en 120.
                        Zijn dit leuke vergrotingen of heb je ook een vergroting van bijv 200 nodig (barlow).

Commentaar

Er is een verschil tussen de 150 en 200mm, met die laatste zie je net wat meer, en makkelijker, kleinere details, maar het verschil is niet zo heel groot. Soms komt er een leuke 200mm tweedehands voorbij voor jou budget, dus daar zou ik zeker naar uitkijken. Hier staan wat sites met tweedehands apparatuur.

Met de twee bijgeleverde oculairen is prima te beginnen. Je kan er later altijd nog wat extra's bij halen, maar het is niet verkeerd om eerst te kijken hoe een en ander bevalt en wat ervaring met de sterrenhemel en de telescoop op te doen.
                          Last bewerkt door BoertjeB; 02-11-12, 19:12.
                          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ha Daniël,

ik zou ook goed kijken naar tweedehands opties. Een site als http://www.te-les-koop.nl/ is een goeie site. Ook astroforum heeft een tweedehands afdeling.
                            edit: ik zie net dat BoertjeB al hetzelfde heeft gezegd.

Als je wilt kun je natuurlijk een keer bij mij komen kijken

Tot maandag,

Henk
                            Last bewerkt door Kneh; 02-11-12, 19:01.
                            Orion XT12i, 60/700 junior

Commentaar

Dankjewel Henk

idd tot maandag

Commentaar

Werken...
                              X