Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnend waarnemer zoekt advies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnend waarnemer zoekt advies

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sebas en ik heb al geruime tijd een redelijk goede kijker thuis staan, namelijk een Skywatcher 200mm/1000mm.
    Ik heb indertijd een aantal zaken aangeschaft, omdat ik altijd ben van "je moet goed beginnen".
    Nu twijfel ik of dat ik toen wel echt goed begonnen ben, omdat ik nu toch wel wat dingen merk die beter zouden mogen.

Om deze zaken te verbeteren wil ik graag wat advies van de meer gevorderde waarnemers over mijn setup.
    Dit is wat ik volledig in huis heb: Skywatcher 200mm op HEQ 5, oculairs: ScopeTronix 4mm, 6mm Burgess/TM8, Super 10mm, super 20mm

Ik merk het volgende op dit moment met mijn mijn uitrusting:
    Mounting op de skywatcher voor de oculairs, deze niet ver genog uitgedraaid krijg, waardoor ik dus bv. jupiter, niet goed in beeld kan krijgen met de verschillende oculaist die ik heb.
    Ook is deze mounting niet echt heel stabiel, dus ik mis de fijn tuning hierin.
    Daarnaast mis ik ook een goede volgmotor, nu is alles standaard meegeleverd en dit is net niet voldoende (te snel of te langzaam).
    Daarnaast denk ik dat ik wel heel blij kan worden van software om bepaalde objecten te vinden en te volgen.
    Ik heb ook de mounting voor een camera erbij gekocht toen, omdat ik graag fotografeer, maar het lijkt erop alsof dit allemaal ook zeer instabiel is, waardoor de foto's soms echt zeer onscherp worden.

Heeft er iemand een idee, wat ik moeten aanschaffen om aan mijn wensen te voldoen, dit is niet iets wat in een keer moet worden aangeschaft, maar het zou mooi zijn een verlanglijstje te maken
    Het mooiste zou zijn als dit in de Low/Mid budget range zit.

Ik hoop dat er iemand is die mij een mooi advies kan geven?
    Mijn setup: Skywatcher 200mm + HEQ 5, ScopeTronix 4mm, 6mm Burgess/TM8, Super 10mm, super 20mm

Ik vrees dat het niet leuk is om te horen, maar.... koop een NEQ6. De setup die je nu hebt is echt op het randje voor de HEQ5 en fotografie wordt dan erg lastig (zoals je merkt).
    Voor waarnemen zou het wel goed moeten zijn though. Wat bedoel je precies met 'te snel of te langzaam'? Het volgen van de mount? Stel je dit nu wel goed in als je switched van DSO naar Jupiter of de Maan? (verschillende rates)

Wat betreft in focus komen met oculairen; heb je 2" of 1.25" oculairen en welke verloopstukken gebruik je? Dit moet eenvoudig op te lossen zijn..

en welkom op het forum
    Last bewerkt door nikao; 29-10-12, 11:05.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Misschien nog een stapje terug, de poolafstelling.
      Als die niet 'ongeveer' goed staat ingesteld dan zal het volgen met geen enkele montering naar wens zijn.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik zou toch niet een NEQ6 gaan kopen voor ik met dit vertrouwd was, hoor...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat de oculairen niet in focus komen is wel raar, ja.

Ik neem aan de de 10 en de 20 mm oculairen bij de kijker zaten en dat je de andere er apart bij hebt gekocht? In dat geval denk ik dat de 20 mm eigenlijk een 26 mm moet zijn, en dat het beide Super Plossl oculairen zijn, want dat is normaal bij deze kijker, als je 'm koopt bij de gebruikelijke wederverkopers. Deze twee oculairen moeten in focus komen.

Wat de andere twee oculairen betreft, de 4 en de 6 mm, zou het ook kunnen dat je Jupiter niet goed scherpgesteld krijgt? Je ziet tijdens het draaien het beeld wat scherper worden en daarna weer minder scherp? Dat kan meerdere oorzaken hebben:

1) Jupiter staat nog erg laag en dan heb je altijd veel last van de seeing waardoor je niet goed scherp kan stellen.
          2) De kijker is niet goed gecollimeerd
          3) De kijker is nog niet goed genoeg afgekoeld.

Je kan eens kijken of je een ster die hoog staat goed scherp kan krijgen.

Verder kan je met een Cheshire oculair controleren of je kijker goed is gecollimeerd, in de Wiki staat een uitgebreide handleiding. Met name het goed kantelen van de vangspiegel op de hoofdspiegel, punt 6.4 3 en het goed richten van de hoofdspiegel, punt 6.7 5 is erg belangrijk.

Het afkoelen is eenvoudiger te regelen, leg de kijker een uur van te voren buiten neer, dan is die meestal wel goed afgekoeld tegen de tijd dat je gaat waarnemen.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

http://www.tomhole.com/Focuser.htm

Origineel geplaatst door Cbastiaan Bekijk bericht
            Mounting op de skywatcher voor de oculairs, deze niet ver genog uitgedraaid krijg, waardoor ik dus bv. jupiter, niet goed in beeld kan krijgen met de verschillende oculaist die ik heb.
            Een telescoop die geschikt is voor fotografie _moet_ altijd het brandvlak ver uit de tube werpen of je komt met een fotosensor niet in focus. En dan is het met oculair enkel makkelijk scherp te stellen met een 2" verlengbuis; die komt trouwens ook soms mee met de telescoop.

Een fotosensor heeft de sensor 56mm van de T2-draad van een T-ring. Een oculair meestal rond de schouder van het oculair (+-9mm). Dat is een pak verschil

Ook is deze mounting niet echt heel stabiel, dus ik mis de fijn tuning hierin.
            Het heet "oculairhouder".

Welk type is het? Als het de oude rack en pinion is, zie:
            http://www.tomhole.com/Focuser.htm

maar op termijn doe je er beter aan een betere oculairhouder te gebruiken, inderdaad. Een GSO monorail als je weinig geld hebt, een Baader Steeltrack als je wt meer geld hebt, maar eigenlijk best een Moonlite, als je echt wilt gaan fotograferen. Maar begin eerst met wat je hebt.

Daarnaast mis ik ook een goede volgmotor, nu is alles standaard meegeleverd en dit is net niet voldoende (te snel of te langzaam).
            ?

Welke motoren heb je daarop? Ligt het niet aan je pooluitlijning?

Je verschaft enorm weinig details, weet je...moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Daarnaast denk ik dat ik wel heel blij kan worden van software om bepaalde objecten te vinden en te volgen.
            Ik heb ook de mounting voor een camera erbij gekocht toen, omdat ik graag fotografeer, maar het lijkt erop alsof dit allemaal ook zeer instabiel is, waardoor de foto's soms echt zeer onscherp worden.
            Alweer geen details. Toon ons eens de verbinding met een fotootje.

Maar vergis je niet, correct focuseren is geen sinecure: jouw oog kan op verschillende afstanden scherpstellen maar voor een fotosensor is er maar één plaats met goede focus, en op een f/5 kijker luistert dat enorm nauw.

Heeft er iemand een idee, wat ik moeten aanschaffen om aan mijn wensen te voldoen,
            "Aanschaffen" lost meestal niets op: astrofotografie is vooral een kwestie van ervaring (en die kun je sneller opdoen als je met andere meer ervaren astrofotografen samenkomt). Aangezien je bijvoorbeeld nog niets gezegd hebt over collimatie -nochtans erg belangrijk- denk ik dat je best een sterrenwacht in je buurt zoekt met wat meer ervaren mensen die je de knepen van het vak leren. Want het is een vak apart, met een erg lange leercurve.

Aangezien we geen flauw idee hebben over je oculairhouder, verbinding, motoren, enz. kunnen we je trouwens niet echt zeggen wat de zwakste schakel is.

Het mooiste zou zijn als dit in de Low/Mid budget range zit.
            Low-budget astrofotografie met een 200mm kijker. Als het maar zou bestaan...
            Last bewerkt door sixela; 29-10-12, 11:34.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Sebas,

Een aantal van de dingen die je zegt zijn een beetje verwarrend.
              Je spreekt namelijk over een Skywatcher HEQ5 met "standaard meegeleverde" volgmotor...
              De HEQ5 is een goede kwaliteit GOTO montering, met Skywatchers uitstekende synscan handcontroler.
              In deze montering zitten inderdaad "standaard" volgmotoren, maar die zijn in principe niet om te wisselen voor "betere" volgmotoren.
              Er zijn vele astrofotografen die uitstekende resultaten behalen met deze montering, echter is het gebruik van een autoguider sterk aan te raden.

Maar door de rest van je verhaal begint mij het gevoel te bekruipen dat je niet echt een HEQ5 hebt, maar een EQ5 zonder goto en een enkele volgmotor, klopt dat?
              Een foto zou erg helpen bij het geven van advies!
              Alles is circumkollasum...

Commentaar

Hoi Sebas, ook van mij welkom op het forum! Goed dat je je vragen stelt, daar leer je het meest van!
                Ik sluit mij bij de meeste voorgaande reacties aan: ik denk dat je wel de juiste apparatuur hebt, maar nog goed moet leren ermee om te gaan. Goed nieuws dus, want 'leren' kost geen geld (maar wel tijd).

Verder nog een tip: je gebruikt de verkeerde woorden voor de onderdelen van je opstelling. Ik denk dat de meesten op het forum wel begrijpen wat je bedoelt, maar het is toch handiger als we allemaal dezelfde taal spreken
                - Mounting/mount: dat is het Engelse woord voor montering. In jouw geval de HEQ5, het witte of zwarte blok metaal met de assen er in, wat zich tussen het statief (de poten) en de telescoop in bevindt.
                - Mounting voor oculair: zoals Sixela al zei, dat heet dus oculairhouder. Als je het iets ruimer neemt, en hiermee alles bedoelt wat zich tussen de buis en het oculair bevindt, dan bedoel je de focuseerinrichting. Het is inderdaad erg belangrijk dat daar geen speling in zit, het is een van de meest fragiele onderdelen van een telescoop
                - Mounting voor de camera: dat heet koppelstuk, en die zijn er in verschillende soorten en maten. Je hebt koppelstukken, waarmee je de telescoop als het ware op de plek van de lens schroeft (zonder oculair ertussen), maar die werken alleen maar met camera's waarvan je de lens eraf kan schroeven, zoals spiegelreflexcamera's. Er zijn ook koppelstukken, die geschikter zijn voor compactcamera's. In dat geval zet je wel een oculair in de oculairhouder, en laat je de lens op je camera zitten. Je houdt je camera dan eigenlijk op de plek van je oog. De eerste soort heet "prime focus", de tweede methode heet "oculairprojectie". Er zijn nog meer methoden, maar dit is het meest gangbaar. Welke heb jij?
                Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Het klopt dus allemaal wat jullie zeggen, het is allemaal erg weinig informatie.
                  Maar goed ik heb er dus nog te weinig verstand van om alles goed te beschrijven wat jullie bedoelen en graag willen horen.
                  Laat ik het dan zo even brengen, dat het fotograferen even op een laag vuurtje zet, maar voor focus op het waarnemen.
                  Ik probeer veel mezelf aan te leren, dit komt soms bij mezelf terug in een zeer lange leercurve en deze wil ik het liefst overslaan.
                  Het blijft alleen zo verschrikkelijk interessant allemaal, dat ik graag alles wil leren en het liefste direct.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het inderdaad zo is dat ik de kijker dus niet voldoende opstel om het goed te gebruiken, dit zal mijn eerste stap voortaan zijn.

Ik zal later wat foto's toevoegen voor de overige zaken die ik vroeg, zodat jullie een beter beeld krijgen.
                  Mijn setup: Skywatcher 200mm + HEQ 5, ScopeTronix 4mm, 6mm Burgess/TM8, Super 10mm, super 20mm

Commentaar

@petelaa: ik werk momenteel met een Canon 20D, daar kan ik dus de lens vanaf halen en deze monteren via een T-Ring volgens mij, daar zit dan weer een buisje op, waar het oculair inzit.
                    Dit geheel gaat op de focueerinrichting. dus..., maar goed misschien is het juist goed om te beginnen bij het begin dit keer en de spullen eerst onder de knie te krijgen, al is het maar de basics.
                    Ik zal zoals ik in een eerder bericht heb geschreven, de spullen met een foto weergeven hier, zodat het beter te bespreken valt.

Commentaar

ik werk momenteel met een Canon 20D, daar kan ik dus de lens vanaf halen en deze monteren via een T-Ring volgens mij, daar zit dan weer een buisje op, waar het oculair inzit. Dit geheel gaat op de focueerinrichting. dus...
                      Bijna goed. Behalve dat er geen oculair in zit, het licht valt vanuit de telescoop rechtstreeks op de sensor van de camera. In eerste instantie zit zowel in de T-ring als in het buisje wat de focuseerinrichting ingaat geen glas (je kan je vingers er doorheen steken), maar het kan ook zijn dat je er een coma-corrector of een flattener bij hebt. Die vergroten niet (of nauwelijks), maar zorgen voor een vlak beeldveld.

... dat het fotograferen even op een laag vuurtje zet, maar voor focus op het waarnemen.
                      Ik probeer veel mezelf aan te leren, dit komt soms bij mezelf terug in een zeer lange leercurve en deze wil ik het liefst overslaan.
                      Het blijft alleen zo verschrikkelijk interessant allemaal, dat ik graag alles wil leren en het liefste direct.
                      Zo herkenbaar! Ik ben er zeker van dat iedereen hier op dit forum dat wel herkent! Maar geduld is een schone zaak, en zorgvuldig werkt inderdaad beter. Het lijkt me een heel goed idee om eerst eens visueel te gaan waarnemen, de camera kan altijd nog (de sterren lopen niet weg). Succes met de hobby!
                      Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

@petelaa: ik werk momenteel met een Canon 20D, daar kan ik dus de lens vanaf halen en deze monteren via een T-Ring volgens mij, daar zit dan weer een buisje op, waar het oculair inzit.
                        Dat lijkt mij een installatie voor oculairprojectie. Voor deepskyfotografie gebruik je dat niet, maar een T-ring die je rechtstreeks kunt schroeven op iets dat in de oculairhouder kan (zonder oculair); voor planetenfotografie kan het wel, maar iedereen is daarvoor ondertussen al op webcamachtige sensoren overgestapt (behalve misschien hier en daar voor de maan) omdat goede beelden krijgen vooral een kwestie is van details oppikken uit honderden beelden uit een film, en webcams zijn voor filmpjes gemaakt.

Commentaar

Hierbij mijn foto's van de statief en van mijn kijker

HEQ

Als ik dan lees dat deze HEQ geschikt zou zijn voor een synscan handcontroler, dan ga ik ervan uit dat wat ik nu heb niet de synscan handcontroler is.

De focuseerinrichting is dat wat standaard is bij deze skywatcher neem ik aan en daar zijn dus ook andere producten voor om deze te vervangen?

Ik hoor graag wat er aan ideeen zijn.

alvast bedankt.

Commentaar

Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd om wat foto's te uploaden, maar blijkbaar moet er nog iemand toestemming geven om dit bericht hier op het forum te plaatsen.
                            Ik weet niet wie dit moet doen, maar ik heb nu bijna een week geleden twee keer een zelfde bericht geplaatst met foto's van mijn kijken en zo.

Jammer, dat ik jullie niet meer kan laten zien van mijn kijken.

Commentaar

@Cbastiaan: Opgelost. Je foto's zijn nu gewoon zichtbaar.

MoreLinux,
                              Beheerder astroforum.nl

Edit: D'r is ook een normale upload optie, dan hoef je ImageShack. Als het gewone uploaden via het forum niet lukt, dan kun je een bericht aan beheer sturen via de "E-mail ons" functie onder aan elke pagina.
                              Last bewerkt door MoreLinux; 04-11-12, 09:57.
                              The Big Bang is fun

Commentaar

Werken...
                              X