Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste telescoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste telescoop

Hoi iedereen,

Ben er over aan het denken om ook een telescoop aan te schaffen en met deze hobby te beginnen. Heb al eens rondgekeken op het forum en in de wiki en het standaardlijstje ingevuld, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Lijstje:

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
    -a. Wat stel je je er op dit moment van voor
    Niet Hubble-kwaliteit beelden maar ik wil wel een aantal planeten kunnen bekijken, de maan en wat sterren(beelden). Liefst ook nevels en andere deepspace objecten.
    -b. Is het een impuls(aankoop)?
    Op dit moment wel. Ik ga hem niet meteen kopen maar begin volgend jaar. Dan kan ik nog even erover nadenken en goed bedenken wat ik wil kopen.
    -c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Als uit het raam kijken meetelt, wel. Anders niet .
    -d. Heb je al een kijker?
    Geen telescoop, wel een aantal reguliere verrekijkers en monoculairs.
    -e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee
    2. Wat wil je met de telescoop doen?
    Planeten, maan en sterren bekijken. Nevels e.d. wil (hoop) ik ook. Liefst een setup waar ik ook mee kan fotograferen.
    3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Uit de wiki blijkt dat je 3 mogelijkheiden hebt, automatisch laten zoeken (go-to), een beginpunt laten zoeken (push-to) en handmatig zoeken. Mijn voorkeur gaat, mede vanwege kosten naar één van de laatste twee uit.
    4. Wat is je budget?
    Onbepaald, laten we het op € 200-300 houden. Kan iets meer kosten maar laten we dit als richtlijn aanhouden.
    -a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    Geen idee, welke accessoires heb ik absoluut nodig? (sterrenkaart, de rest is ook afhankelijk van type telescoop of niet)
    5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    Wil ik wel kunnen observeren.
    6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    Redelijk belangrijk, wil nevels e.d. kunnen zien.
    7. Waar ga je kijken?
    Achtertuin (zuid-limburg) of in de velden in de buurt.
    7a. Hoe donker is je achtertuin?
    Vrij donker
    7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    Niet helemaal, staan een aantal bomen. Maar er is wel mee te werken.
    7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    Ja
    7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    20km (enkel), moet lukken. Genoeg open velden en bossen waar weinig lichtbronnen in de buurt (en verte) te zien zijn.
    7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    Zuid-limburg.
    8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    Een aantal uur, 2-3.
    9. Wat kun je dragen?
    -a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    Laten we het op 30 kg maximaal houden.
    -b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    Handmatig (in de tuin), anders met de auto.
    10. Is 2e hands een optie?
    Hier ben ik altijd huiverig voor, zeker met apparatuur. Ik sta er wel voor open maar terughoudend.
    11. Later interesse in fotografie?
    Ja, liefst ook met hetzelfde spul
    -b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?
    Beide, als het kan.

Mogelijke telescopen:
    Heb zelf al rondgekeken en ben op deze telescopen uitgekomen. Kunnen jullie me adviseren of deze geschikt zijn?

• Skywatcher Explorer-130 on EQ2 - 130/900mm Newton Telescope
    (http://www.teleskop-express.de/shop/...-Teleskop.html )
    - kan mee gefotografeerd worden
    - niet al te duur (188€)
    - komt met oculairen erin
    • Skywatcher Explorer 150p on NEQ3 150/750mm
    (http://www.teleskop-express.de/shop/...Telescope.html )
    - twee keer zo duur als bovenstaande (~380€)

Is het een groot verschil tussen beide?

Mochten jullie nog verdere aanbevelingen of tips hebben, graag !

Eerste aanbeveling:
    pak die verrekijkers, stap 's avonds naar buiten en kijk hoeveel moois er dan al te zien is.
    Bijv. nevels: Andromedavel, Orionnevel en sterrenhopen.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

1e telescoop staat op een te lichte montering, dat wordt ellende, 2e telescoop is een betere keuze. Hier zal tzt nog wel een motor op moeten
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Eerst even prioriteiten stellen: 'ik wil alles bekijken (planeten, de maan, nevels, sterrenstelsels) en liefst nog gaan fotograferen ook (en dan nog planeten én deepsky), maar het mag niet veel kosten' daar geraak je niet ver mee.

Met €200-300 heb je niet iets waarmee je kunt fotograferen. Punt. Je hebt er hoogstens een 200mm Dob voor, zonder motoren en zonder Push-To. En dan moet je ook nog accessoires gaan kopen ook.

Tussen haakjes, er is op dit forum een vrij goedkope tweedehandse 200mm Dob te vinden. Je moet er wel nog een red dot finder voor kopen maar dat is de zotte kost niet.

Alle Goto-telescopen uit die prijsklasse offeren trouwens de optiek op het altaar van de electronica. De eerste vrij goede PushTo die ik ken is de 150mm StarBlast, maar dat is al €538 (met andere woorden, een PushTo kost je eigenlijk al je hele budget).

Een manusjes van alles waarmee je ook de eerste stappen in astrofotografie kan zetten (en zowel planetair als voor deepsky) is de 150/750 Newton op EQ5 plus motoren, maar da's ook al €600. Dat is je tweede telescoop maar op een stevigere montering en mét motoren (want anders hab je aan die montering niet veel meer dan bij een Dob).

Op een EQ3 wou ik niet veel meer dan een Skywatcher BlackLine 130mm zetten als je er echt mee wilt gaan fotograferen. Maar het zal je een pak minder tonen dan een 200mm dobsonkijker, dus je moet goed nadenken over wat je eigenlijk wilt.

Daarom adviseren we steevast om eens naar een sterrenwacht en een star party te gaan, want dan zie je waaraan je je kunt verwachten (en wat het zoal kost).
        Last bewerkt door sixela; 29-10-12, 11:49.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als je weet waar je moet zoeken en vooral ook hoe en wat, dan kun je tweede hands voor 60% van de nieuwprijs hele mooie dingen kopen.

Te-les-koop.nl
          Marktplaats.nl
          http://www.astroforum.nl/forumdisplay.php/317-Te-Koop

Ik ben begonnen met het kijken met een 7x50 verrekijker. Is zeker in het winterseizoen erg leuk. Daar zou ik ook zeker mee beginnen. Zo kun je al snel zien of deze hobby iets voor jou is. Installeer stellarium op je pc en ga eens op zoek naar de makkelijke objecten. Ik zou pas een telescoop kopen als je hier plezier aan beleeft.

Commentaar

Heldere antwoorden, bedankt daarvoor.

Laat ik het dan anders stellen:

Stel ik wil één van de twee genoemde telescopen kopen. Wat kan er ik dan mee en hoe uitbreidbaar zijn ze?

Commentaar

Waarom zou je die telescopen kopen? Geen van beiden zijn echt voor fotografische doeleinden geschikt, en als je geïnteresseerd bent in nevels zie je met een 200mm Dob (en een goede UHC-filter) kolossaal veel meer.

De 130-900 hedft een veel te gammele montering, vooral omdat de tube zo lang is en zwaarder dan een elfje. Als je een motor toevoegt kun je er maan en planeten inderdaad mee webcammen maar dat is het dan ook en je moet hopen dat er niet veel wind is en het scherpstellen wordt frustrerend (op een 200mm Dob zou je dan voor €300 een platform moeten kopen maar meer opening betekent een veel hogere resolutie). Deepskyfotografie, daar is dat niet voor gemaakt: noch de montering noch de tube met vrij lange openingsverhouding zijn daarvoor gemaakt.

Een 150/750 is een manusje-van-alles (je kunt visueel observeren, aan deepkskyfotografie doen en met een barlow ook planetenfotografie) maar de meeste mensen die fotograferen nemen die op een veel duurdere en zware EQ5 of zelfs HEQ5. Dat is een uitstekende keuze, maar eens die EQ5 gemotoriseerd is denk je eerder aan €600 dan €300, tenzij je zoiets tweedehands vindt.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
              X