Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanschaf nieuwe telescoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanschaf nieuwe telescoop

hallo,

Ik ben Dirk W en nieuw op dit forum.
    Graag jullie input wat betreft mijn evntuele 2e aankoop .
    Ik ben reeds in het bezit van een Meade 125 ETX telescoop, maar omdat ik toch ook graag babystapjes naar fotografie zou willen zetten ben ik van mening dat de 125 etx daar te wensen overlaat.
    Ik heb voor mezelf jullie befaamde begingerslijst overlopen wat betreft starparty , nog niet geweest ; ik zit op een gemeentelijke omgeving met overzicht van noord tot zuid ; ben in bezit van vervoer kan mij dus goed verplaatsen ; wegens beperkt aantal prima dagen voor observeren gedurende het jaar kan ik daar de nodige tijd aan besteden.
    Mijn budget dat ik event. kan besteden is tot ong. 3 a 4.000 euro;

Ik heb zo een paar opzoekingen gedaan maar eerlijk gezegd zie ik die ne niet meer door het bos .
    bijv: Sky Watcher Exploren 300 PDS / 1500 met EQ6 pro , S W E 250 PDS , Celestron CGEM 1100 , C 800 HD , C CPC1100 XLT

Ik lees graag jullie opmerkingen , voorstellen enz.

Gr.
    Dirk

Ik heb zelf de eerste stap gezet (ben ik aan het zetten) met een 200mm newton F5 op een NEQ6. Guiding met een synguider autoguider en een goedkope robtics volgkijker. Met een coma corrector, cls filter, side montering etc. etc. kwam ik ergens tussen 2500 en 3000 uit.
    Dit bevalt me erg goed. Vooral het kiezen voor een niet al te groot brandpunt om mee te beginnen was voor mij belangrijk. Dit maakt het hele proces van astrofotografie wat minder foutgevoelig, het is al veel genoeg wat je moet leren

Belangrijkste vraag ten aanzien van je budget is denk ik of je nu al een (dslr) camera hebt of dat die ook uit dit budget moet komen.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

@ Nikao

Bedankt voor uw reactie;
      Ik ben in het bezit van een camera ,maar spijtig genoeg zal die niet voldoen het is nammelijk een Canon Powerschot.
      Dus zal die aankoop er ook bijmoeten .
      Wat ik nu belangrijk vind dat mijn basis goed is en de bijkomende kosten er bijnemen moet zoniet moet ik er anders niet aan begingen vind ik.
      Verdere input is nog steeds welkom;

Dirk

Commentaar

Heb je al een idee wat voor soort foto's je wilt maken? Maan en planeten, grote deep sky objecten, kleinere deep sky objecten, of zelfs alledrie? Aan de hand daarvan kan je al keuzes gaan maken. Bv alleen maan en planeten, dan heb je absoluut geen GoTo nodig, maar als je graag zwakke objecten wilt gaan doen is een goto handig voor het snel in beeld krijgen.

En hoe zit het met de waarneemplek? Kan je de spullen vast opstellen, of moet je mobiel kunnen zijn? Hoe staat het met de lichtvervuiling?

Ik zou trouwens wel beginnen met foto's maken door de ETX, als je dat nog niet gedaan hebt. Met name de maan, maar ook van Jupiter zou je hele aardige foto's moeten kunnen maken. En je kan alvast wat oefenen met de bewerking, de andere helft van de hobby, is mij verteld.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dan zou ik gaan voor een 2e hands dslr om mee te starten. Houdt dingen in het begin wat overzichtelijker en er zijn ook voordelen aan, kan je later altijd kijken of je wilt upgraden.
          Dat scheelt je nu in elk geval de aanschaf van wat filters en filterwiel en een dure camera.

Met een NEQ6 ben je in elk geval goed voorbereid en kan je goed mee uit de voeten. Een mooie photonewton lijkt me nog steeds een goeie stap (zelf dus ook gedaan) als je deepsky het belangrijkste vindt.

Om te beginnen kan je hier al veel leuke foto's mee maken, mits goed uitgelijnd haal je met de NEQ6 al wel 1min. tot 5 minuten unguided. Guiding kan je dan aan beginnen als je de basis onder de knie hebt.

Commentaar

@svdwal
            @nikao

De luchtvervuiling is hier niet zo'n probleem . ik zou 2 possitie plaatsen hier thuis gebruiken dus mobieliteit is wel nodig ook naar het opstellen van de teleskoop ben ik tevens op mezelf aangeduid. Bedoeling is van maan tot later zwak deepsky foto's te maken. Ik heb mijn bedenkingen voor het nodige aan te schaffen voor de ETX omdat ik die max helling van 45 weinig vind als ik bekijk welke afstand een dslr toestel heeft , zelfs ook met een ccd moet ik attent zijn de 45 niet te overschrijden voor geen stukken te hebben.

Commentaar

Origineel geplaatst door DirkW Bekijk bericht
              (...) maar omdat ik toch ook graag babystapjes naar fotografie zou willen zetten (...)

bijv: Sky Watcher Exploren 300 PDS / 1500 met EQ6 pro , S W E 250 PDS , Celestron CGEM 1100 , C 800 HD , C CPC1100 XLT

Ik lees graag jullie opmerkingen , voorstellen enz.
              Hoi Dirk,
              De kanonnen die je daar neerzet zijn nou niet bepaald "babystapjes". Tenzij je de baby zevenmijlslaarzen aantrekt. Als je goed kijkt waar veel en ook de betere fotografen mee begonnen zijn; en met grote regelmaat nog steeds mee fotograferen, zijn dat de wat kleinere kijkers met zeer gematigde brandpuntsafstanden. De leercurve daarmee is wat minder steil ( lees: iets gemakkelijker) terwijl er resultaten uit voortkomen die menigeen doet watertanden. Autorijden leer je ook niet met een bus. Mijn advies en hoogstwaarschijnlijk ook van de bijna-pro's: leer eerst het vak tot in de kneepjes beheersen met een wat geringer brandpunt voordat je overstapt.
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

@ John Baars

Je hebt gelijk wat betreft die "kanonnen" ivm het leerproces , maar ik denk dat bij het leren van vele zaken het er toch op aankomt "veel" geduld en oefening en zich niet te snel laten ontmoedigen door tegenslagen.
                Door een bewust tussenstap over te slaan denk ik niet in de problemen te geraken .

Mijn voorkeur begingt naar de Sky-Watcher Quatro - 10 CF f4 250mm dual-speed foto Newton carbon met NEQ6 pro par. montering te gaan.

Zijn er onder jullie die hier ervaringen mee hebben ?

Mvgr
                Dirk

Commentaar

Hallo opnieuw,

Ben er voorlopig nog niet uit , zoveel mensen zoveel verschillende teleskoop opstellingen dus er is varia genoeg .
                  Maar toch nog even jullie opmerkingen ivm . deze die mij opgevallen is ...... is dit te doen of toch eigenlijk niet ?

Deze set is zo opgebouwd dat u zowel deepsky als planeet werk kan doen.

De montering is een NEQ6 voorzien vele toepassingen voor het goed volgen van sterren hemel

Deze sterke montering kan veel aan, en is nog goed te tillen.

Uitgerust met een goto systeem,

Bij geleverd is een extra lange contragewicht as en een boven kop voor op de montering zodat u ook losmandy zwaluwstaarten kunt plaatsen

20 cm (8 INCH) Celestron Edge Hd telscope met zoeker diagonal en 25 mm plossl.

MDS rail met volgkijkerringen plus 80 mm volgkijker en synguider volgcamera.

Deze volgcamera heeft geen PC nodig

Atik 320 Monocrome gekoelde CCD camera,

Goede wijn behoeft geen krans, uitstekende gekoelde CCD camera

De benodigde adapters voor aansluiting van ccd camera op zowel hoofdkijker als mede de volg kijker

Powerpack 17 amp voor de kijker

12 volt 6 amp voeding voor de camera

Dauwflexkap

Als extra kan de montering uitgegust worden met een GPS systeem

Commentaar

Je hebt nog steeds niet gezegd wat je precies wilt fotograferen...
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Poeh, das een hele complete set. NEQ6 is zoals gezegd een prima mount. Camera's zijn ook ok. Heb zelf de synguider ook en het werkt, maar niet erg gemakkelijk en fijn. Het grote voordeel van de synguider is dat je geen laptop nodig hebt. Maar aangezien je hier toch een CCD in de set hebt zitten, zou ik niet voor een synguider kiezen en gewoon guiden met je laptop.

Dan de telescope; das geen makkelijke om mee te beginnen te fotograferen! F10 en meer dan 2000mm focal length maakt het echt een flinke kluif.
                      Je had het in je eerste post over 'babystapjes', maar dit is een flinke reuzenpas

Commentaar

@ nikao

Ik weet het wat je (jullie) bedoelen met die babystapjes , mijn idee hierachter is eigenlijk dat ik liever met welliswaar duurdere start iets heb waar ik niet direct beperkingen heb, zal natuurlijk minder vlot onder de knie krijgen daar ben ik me van bewust.
                        Wat mijn bedoelingen zijn van observatie en fotgrafie die ligt van maan tot ds

Een ander vraagje , die was vandaag door iemand op mijn werk aangebracht is wat voor teleskoop word er doorgaans gebruikt voor mee te nemen op reis met het vliegtuig ; ik zou dit later graag ook overwegen.

GR
                        Dirk

Commentaar

Ik herken je instelling, die had ik ook namelijk. Dat deed mij dan ook kiezen voor een NEQ6 gelijk, maar vooralsnog wel een 200mm F5 newton erop. Met 1000mm brandpunt heb ik een (veel) grotere foutmarge voor volgen, en met F5 hoef je al minder lang te belichten. Verkijk je er niet op hoeveel dat scheelt.

Ten aanzien van vliegtuig; Daar zijn veel verschillende opties voor, er zijn best wat relatief vervoerbare kijkers en als je wilt fotograferen in het buitenland kan je als montering een astrotrac overwegen. Deze zet je op je fotostatief en daarmee kan je toch volgen en zelfs guiden. Weegt maar 1kg dus is een betere optie dan je NEQ6 meezeulen

Commentaar

Voor in het vliegtuig: kort en licht.

Dat betekent een snelle refractor, of een Maksutov-Cassegrain. Of een kofferdobson.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door DirkW Bekijk bericht
                              @ nikao

Ik weet het wat je (jullie) bedoelen met die babystapjes , mijn idee hierachter is eigenlijk dat ik liever met welliswaar duurdere start iets heb waar ik niet direct beperkingen heb,
                              Je voor fotografie niet te veel blindstaren op de opening en een kolossale brandpuntsafstand. Je gaat als fotograaf toch ook niet gaan zeggen 'ik koop een telelens want echte fotografen gaan enkel op pad met een loei van een telelens'?

Alles hangt af van wt je wilt fotograferen. Als kleine planetaire nevels je ding zijn, of relatief kleine sterrenstelsels, dan heb je veel brandpuntsafstand nodig, maar voor grotere sterrenstelsels (en zeker M31 waarvoor de brandpuntsafstand voor een telescoop bijna niet te klein kan zijn) en grotere nevels is te veel brandpuntsafstand eigenlijk beperkend. En je moet dan nog rekening houden met de seeing en de sensor: er zijn vele sensoren waarbij je bij Nederlandse seeing voorbij een branpuntsafstand van 1000-1300mm niet meer resolutie haalt omdat het toch de seeing is die het beeld vervaagt.

Een raad: eerst naar heel veel foto's kijken en kijken met welk materiaal ze getrokken zijn (kijker, montering maar ook sensor!)
                              Last bewerkt door sixela; 09-11-12, 00:55.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X