Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnersvraag over telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnersvraag over telescoop

Hallo allemaal ik ben nieuw hier op dit forum, ik heb me serieus al maanden vermaakt op dit forum door allerlei dingen te lezen en te bekijken nu weet ik dat ik nog ontzettend veel moet leren, maar ik wil toch beginnen met visueel waarnemen, ik heb een telescoop gevonden en dat is de: Bresser Galaxia 114/900 EQ - spiegeltelescoop van robtics ,dit schijnt een leuke degelijke beginners telescoop te zijn om visueel waar te nemen. Nu is mijn vraag : er kan een enkelvoudige ra volgmotor op gemonteerd worden , is het dan ook mogelijk om met deze telescoop te fotograferen ? Alvast bedankt Gr. Ton
    Last bewerkt door sixela; 14-10-12, 19:49.

Hallo en welkom op het forum,

Als je daarmee deze bedoelt, vind ik hem erg duur voor de opening, "slechts" 11 cm, en hij staat op een erg licht statief/montering waardoor er vervelende trillingen kunnen optreden tijdens het kijken. Ook worden deze tweedehands voor stukken minder aangeboden.

Beter kan je dan voor deze kiezen: een Heritage met 13 cm opening.
    Of doe gek en ga voor 15 cm

Vul anders ook even de checklist in, zodat we ook nog wat weten over je waarneemlocatie en mogelijkheden.

Veel plezier hier op het forum en met het begin van de hobby.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Een van de vragen die je jezelf moet stellen bij zo'n prijs: wil ik een parallactische opstelling?
      Op de foto ziet het er zwakjes uit, die opstelling (wat al geconstateerd was) en dat maakt je niet gelukkig.
      Ik herinner mijn Newton 11,5 (Pollux heette die) van 30 jaar geleden. Er zat een stevig houten statief bij, maar het draaimechanisme, waarmee je de opstelling instelt op de poolster, was zwak. Daar word je niet vrolijk van. Ik moest er een klem bij kopen en de zoeker vervangen (die was ook slecht). De optiek was verder prima van de telescoop. Alhoewel ik vijftien jaar geleden eens door een Bresser 11,5 keek en ik was niet zo onder de indruk, dat was slechter dan ik was gewend. Ik weet niet hoe het nu is.

Wel is het zo dat je voor een bedrag tussen 200 en 400 euro voor een wat grotere dobson wel een uitstekende telescoop krijgt, maar ja, die is wel azimutaal (dus daar kun je geen foto's met lange openingstijden mee maken, dat moet je je wel beseffen).
      Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Hier vind je een lijstje dat je kunt copy-pasten in het topic op het forum waar je je vraag stelt. Scheelt weer wat typwerk.
        1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien: de maan ,de zon ,planeten
        , en toch ook wel een beetje deepsky
        a. Wat stel je je er op dit moment van voor: ik verwacht geen beelden zoals je op bewerkte foto's ziet.
        -b. Is het een impuls(aankoop)? : zeker niet het heeft al te lang geduurd.
        -c. Heb je al ervaring met sterrenkijken? ik hou het op niet .
        -d. Heb je al een kijker? Nee
        -e. Ben je al eens op een starparty geweest? Nee
        2. Wat wil je met de telescoop doen? Visueel waarnemen en meer leren over de sterrenbeelden en de omgang met een telescoop
        3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? Ik vind het wel een uitdaging om het gelijk handmatig te leren
        4. Wat is je budget? 300 max
        -a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?incl
        5.Hoe belangrijk vind je planeten?redelijk
        6. Hoe belangrijk vind je Deepsky? Toch wel iets belangrijker maar ik weet dat dat met dit budget moeilijk word
        7. Waar ga je kijken? Vanaf mijn balkon of achtertuin
        7a. Hoe donker is je achtertuin? Niet echt
        7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk) jawel
        7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? Uiteraard
        7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
        7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
        8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen? Delft
        9. Wat kun je dragen? Ik ben een grote jongen
        -a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
        -b. Hoe ga je de telescoop vervoeren? Auto
        10. Is 2e hands een optie? Nee bang dat ik beschadigde of verkeerde spullen koop
        11. Later interesse in fotografie? Ja dat is zeker een optie
        -a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"
        -b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden al, gelukkig dat ik dan een bericht hier heb geplaatst want Mischien is de bresser galaxia toch niet wat ik zoek , ik heb de vragen lijst ingevuld ik hoop op wat interessante antwoorden,fotografie is echt voor later pas hoor Mischien dat ik tegen die tijd wel wat anders moet kopen het gaat mij echt om goed wegwijs te worden in het visueel waarnemen . Alvast bedankt Gr. Ton

Commentaar

Yep, je "spiegeltelescoop-keuze" heb je goed gezien.

Bij tweedehands heb je het nadeel dat het aanbod tweedehandse-telescopen in Nederland niet echt overhoudt. Als je op Marktplaats kijkt, is 80% van handelaren die vaak pure rotzooi verkopen, waarbij je tenen letterlijk gaan krommen als je leest hoe ze telescoop beschrijven. Dat vind ik echt storend. De echte particulieren moet je er echt uitvissen. Daartussen zijn ook nog eens 75% Bart Smit-telescopen of merk Tasco..
            Als je echt serieuze amateurs treft is er niet zoveel aan de hand hoor met de apparatuur. Let dan even op de hoofdspiegel (is die niet mat?), zitten de spiegels op een lijn? Kijk naar de oculairen. Veel krasjes in het metaal betekent intensief gebruikt.
            Praat met de verkoper, dan krijg je enigszins een beeld hoe serieus hij er mee om is gegaan.

Nu we het over Tasco hebben, lang geleden zat ik bij een sterrenkijkclubje. De voorzitter had een Tascootje met een gammele driepoot en zo'n schuin pijpje die als zoeker moest dienen. Hij was razend enthousiast. Hij vroeg me mijn eerlijke mening over zijn instrumentarium. Ik heb alleen maar gezegd: wil je het echt weten?

Oei, wat was die pissig zeg. Is ook nooit meer echt goedgekomen.
            Last bewerkt door Soloman; 14-10-12, 19:06.

Commentaar

Met €300 budget voor enkel de telescoop is deepsky eigenlijk best mogelijk. Dan heb je al genoeg voor een 150mm Dob plus een extra 7mm oculair (of een barlow) voor planeten. Als je wat kunt doorsparen dan komt de 200mm Dob al in de kijker (zeker als je eentje tweedehands op de kop kunt tikken).

Maar...je moet je wel met die telescoop naar een donkere locatie kunnen verkassen.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ok bedankt, en is bij dobson 150 mm ook mogelijk om later evt ook te fotograferen ? Of moet ik dan ergens anders naar kijken sorry ben nog te onervaren hiermee . Gr. Ton

Commentaar

Dag Ton,

Als ik het goed begrijp wil je dus een telescoop, waar je eventueel later nog allerlei dingen bij wilt kopen om hem geschikt te maken voor fotografie?

Als je hem geschikt wilt voor fotografie staat de montering op nummer 1. Vaak moet het totale gewicht dan zo'n 60-75% van de draagkracht zijn.
                  Naast dit heb je ook een montering nodig, het liefst een parallactische waar 1 van de 2 assen op de poolster gericht is waarmee hij met de hemel mee kan draaien.
                  Helaas maakt dit het ook meteen weer een stuk duurder en wordt het moeilijk om binnen budget te blijven.

Voor visueel is de montering minder belangrijk en mag er gerust meer gewicht op aangezien het beeld niet "perfect stil hoeft te staan".
                  Helaas moet ik ook zeggen dat binnen jouw budget een telescoop + montering die beiden geschikt om later mee te fotograferen moeilijk gaat lukken, tenzij je echt een heel kleine telescoop neemt.
                  Wat je wel kan doen is alvast een goede telescoop kopen en een redelijke montering, en dan later nog van montering verwisselen (die andere kan je dan nog 2ehands verkopen).

Een dobson is fotografisch niet goed, je hebt dan namelijk nog een volgplatform nodig en het guiden gaat vaak niet goed, visueel zijn het wel echt kanonnen.

Weet je verder trouwens zeker dat je geen tweedehands wilt? Natuurlijk moet je uitkijken maar in deze markt heb ik eerlijk gezegd in de maanden en maanden dat ik er al kijk nog geen oplichtingen gezien. Verder zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten, maar meestal is de verkoper wel eerlijk en je kan altijd hier nog een checklist vragen die je daar mee kan nemen. Het komt echt maar héél zelden voor dat er 2ehands iets niet blijkt te kloppen, al helemaal als we over deze prijzen en hoger spreken, de eigenaren weten er dan vaak meer van af.
                  Dan kan je namelijk voor het budget wat jij in gedachten hebt al veel meer krijgen. (misschien weet ik er al eentje als ik zo even snel kijk).

Groeten
                  Last bewerkt door BramM; 15-10-12, 18:31.
                  Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Origineel geplaatst door BramM Bekijk bericht
                    Dag Ton,

Als ik het goed begrijp wil je dus een telescoop, waar je eventueel later nog allerlei dingen bij wilt kopen om hem geschikt te maken voor fotografie?

Als je hem geschikt wilt voor fotografie staat de montering op nummer 1.
                    [Astroton vraagt zich in dit bericht af of er misschien tweedehands iets te vinden zou zijn. De exacte inhoud is per abuis door een moderator wegbewerkt. Excuses van sixela voor het ongemak]
                    Last bewerkt door sixela; 16-10-12, 09:30.

Commentaar

Hallo Ton,

Voor zo ver ik weet klopt het wat je zegt, als je tweedehands ook meteen een goede montering erbij wilt moet je wel iets over budget gaan maar dat moet meevallen.
                      Hier zijn de tweedehands sites waar ik altijd op kijk:
                      www.te-les-koop.nl - Heel actief onder de nederlande amateur astronomen
                      www.marktplaats.nl
                      http://forum.astronomie.de/phpapps/u...ums/19/1/Biete - Duitse forum

Volgens mij is een newton telescoop waar je naar op zoek bent, nadelen zijn minder opening (diameter) dan een dobson en een montering heb je nodig, maar daarintegen wel goed geschikt voor fotografie.
                      Als je een dobson wilt zou ik BoertjeB zijn advies opvolgen, maar fotografisch zijn die dingen dus niet goed en als je wilt fotograferen heb je een andere telescoop nodig.
                      Als je naar de newtons kijkt zit je al gauw bij de Skywatcher Newtons en Celestrons etc. het is altijd leuk om als beginner even rond de kijken op de sites waar ze nieuw worden verkocht, dan leer je ongeveer hoeveel wat is en wat je van wat kan verwachten. Robtics is de "telescoop site" in Nederland:
                      http://www.robtics.nl/
                      Ook wordt vaak in Duitsland gekeken, daar worden dingen soms net een tikkie goedkoper aangeboden:
                      http://www.teleskop-express.de/shop/...strumente.html

Daarmee leer je dus een beetje de nieuw prijzen en info erover, maar ik zou voor tweedehands gaan, dan krijg je echt veel meer voor je geld.
                      Ik heb misschien al een combinatie waar jij naar op zoek bent, een goede telescoop en montering die later nog is uit te breiden voor fotografie dus.
                      Ik zal je even een PM sturen voor het geval er toevallig iemand anders mee zit te kijken die hetzelfde budget heeft en het voor onze ogen wegpakt.

Groeten
                      Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Er komt nog wel eens een LXD75 met een 6" newton voorbij op de tweedehandsmarkt. Die past vaak wel in jouw buget en je hebt een prima fotografisch platform om mee te beginnen. Daarbij helpt de GoTo om licht zwakke objecten in beeld te krijgen.
                        Het overwegen waard denk ik.
                        Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                        The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Origineel geplaatst door BramM Bekijk bericht
                          Dag Ton,

Als je hem geschikt wilt voor fotografie staat de montering op nummer 1.
                          Met €300 raak je voor deepskyfotografie niet zo ver, daar heb je tweedehands net een montering voor maar nog geen kijker. Met een tweedehandse EQ5 montering zonder buis zie je en fotografeer je helemaal niets ;-).

Dan zou ik eerder nu een Dobson kopen en later een fotografisch platform voor ernaast kopen. Of doorsparen tot je iets boven de €550 hebt, want dan komt de 150mm Newton op EQ5 plus motoren in beeld, en daar kun je inderdaad een beetje alle kanten mee uit.

Als je met een webcam aan planetaire fotografie wilt doen dan heb je inderdaad beter geen Dob maar een kijker op een EQ3, maar een 150mm Newtonkijker op EQ3 zonder motoren kost al rond de €350. Misschien Teleskop Service eens vragen wat een Skywatcher Blackline 130mm Newtonkijker op een EQ3 plus motoren moet kosten (hoewel, voor fotografie wil je eigenlijk de scherpsteller met twee snelheden, en die is nog wat duurder,...)
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ja, klopt helemaal.

Ik heb een dobson gekocht, met de volgende argumenten:

- ik ga er niet mee fotograferen (gaat me gewoon teveel tijd kosten)
                            - ik woon in een flat waar ik de poolster niet kan zien
                            - ik wil een wat grotere opening.

Bij een dob heb je het grote voordeel dat je voor een grotere diameter kunt kiezen voor een lage prijs. Nadeel: je kunt er geen foto's mee maken en je mist het comfort dat je met twee assen met de hand moet volgen.

De keus is puur persoonlijk.
                            De winst van een grotere opening vind ik zelf belangrijker dat het mindere luxe volgwerk. Ik vind wel dat er een goede zoeker op de Dob moet zitten, vooral bij grotere vergrotingen is dat onmisbaar (het object loopt er snel uit en het net even verkeerd iets volgen met de hand maakt een goede zoeker onontbeerlijk)

Maw. Ik heb met opzet voor een dob gekozen. Als jij wil gaan fotograferen, als je dat belangrijk vindt, heb je aan een dob erg weinig.

Commentaar

Sixela, ik dacht aan een EQ5 waar later nog volgmotoren voor worden gekocht, dan kan er nog wel een 130 of 150 op, alles tweedehands. Dat zou toch moeten kunnen?

Commentaar

Werken...
                              X