Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Even kennismaken en aansluitend vraag over HEQ5

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Even kennismaken en aansluitend vraag over HEQ5

Even kennismaken!

Ik ben Eelco en ik woon in Toulouse, Frankrijk. Ik heb sinds anderhalf jaar mijn jeugdhobby weer opgepakt met een 200/1000 mm Skywatcher Newton op HEQ5 Pro met vanaf het begin al plannen om aan fotografie te gaan doen.

Daarom ben ik ook lid geworden van de vereniging SAP in Toulouse die een sterrenwacht ter beschikking heeft met een aantal mooie instrumenten, waaronder een 38 cm refractor en een 83cm reflector. En natuurlijk mensen om ervaringen en kennis mee uit te wisselen.

Omdat de sterrenwacht in de stad staat (gebouwd in de 19e eeuw en eigenlijk is de stad er omheen gegroeid) zijn we natuurlijk wel beperkt voor Deepsky waarnemingen, alhoewel heldere objekten wel mogelijk zijn. Maar voornamelijk planetaire waarnemingen en met zo'n refractor met 6 meter brandpuntafstand komt dat al mooi groot in beeld. Door de 83 cm heb ik nog niet veel kunnen kijken, binnenkort Jupiter waarvan mij beloofd is dat je optisch een beetje kleur kunt zien!

Maar voor Deepsky dus een flink eind de stad uit om een pikdondere plek te zoeken om eindelijk met eigen instrument te fotograferen. Dat was afgelopen maand in de Aveyron, waar we in een piepklein dorpje kamers in een klooster konden huren en van de burgemeester toestemming kregen om de volledige straatverlichting uit te schakelen.

Mooi hè, hoe de sterrenhemel dan is, je zou nog vergeten dat je een telescoop bij je hebt. Eerst de groothoek op de reflex (Nikon D90) geschoefd om een panorama met melkweg te proberen. Leuk met als horizon het dak van het huis of een kerktoren. Mja, en een telefoonkabel.

En de andere reflex (Canon 300D) op de telescoop en wat makkelijke objekten proberen: M13, M31, M57. Scherpstellen door de zoeker valt niet mee, Liveview zou best handig zijn maar zit dus niet op deze camera. Belichting geprobeerd van 30 seconden, 60, 120. Soms strepen maar niet altijd: Periodic error? Later maar eens naar kijken. Wat coma, maar weer de spiegels eens uitlijnen dus. En Andromeda past echt niet met deze brandpuntafstand. Maat goed, best tevreden over deze eerste poging.

Zo dat wou ik even kwijt want ik vind het ook wel leuk om in het nederlands uit te wisselen. Wie weet, tot een volgende gezamenlijke starparty?
    Last bewerkt door John Baars; 20-10-12, 19:22. Reden: Feitelijk twee topics
    Eelco vanuit Toulouse in Frankrijk

Origineel geplaatst door eelco31 Bekijk bericht
    van de burgemeester toestemming kregen om de volledige straatverlichting uit te schakelen.
    Welkom Eelco, mooie locaties om daar waar te nemen, enne... zo'n burgemeester wil ik ook !
    C9,25 | Hyperstar 3 | AT80ED | Canon 550D

Commentaar

Welkom Eelco!

Geweldig zeg, Een sterrenwacht met een 83cm reflector, wow!

Ook die Skywatcher, een mooie scope op een mooie montering hoor.
      Nu ik het onderste gedeelte lees, ben je al bekend met het begrip auto guiden? Vaak is dit een 2e camera, die door een andere 2e telescoop gaat (guidescope, die op je hoofdinstrument staat dus). Via computer software (je hebt dus ook een laptop o.i.d nodig) moet je vervolgens een volgster kiezen, de autoguider stuurt dan constant tikjes naar de montering om de tracking bij te werken en er zo dus voor te zorgen dat je deze strepen niet krijgt.

Inderdaad jammer dat vaak de hele bekende objecten, zoals M31, niet in het beeld passen, gelukkig zijn er nog genoeg andere objecten voor dat brandpunt!
      En mozaïeken en/of kleine telescopen later kan natuurlijk ook nog altijd.

Groeten
      Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Hallo Bram,

Origineel geplaatst door BramM Bekijk bericht
        Nu ik het onderste gedeelte lees, ben je al bekend met het begrip auto guiden? Vaak is dit een 2e camera, die door een andere 2e telescoop gaat (guidescope, die op je hoofdinstrument staat dus). Via computer software (je hebt dus ook een laptop o.i.d nodig) moet je vervolgens een volgster kiezen, de autoguider stuurt dan constant tikjes naar de montering om de tracking bij te werken en er zo dus voor te zorgen dat je deze strepen niet krijgt.
        Heb ik inderdaad ook al over gedacht, maar ik vraag me wel af of zo'n extra instrument erbij op niet te zwaar wordt voor de HEQ5 montering?

Een laptop heb ik al, om de montering met EQMOD+Skychart aan te sturen. Wat voor kijker en camera zouden voor guiding geschikt zijn? Ik heb een Philips SPC900, is dat wat? En zou de volgkijker onafhankelijk gericht moeten kunnen worden?

Commentaar

Dag Eelco,

Je HEQ5 zou dat waarschijnlijk net aan moeten kunnen, het wordt dan wel inderdaad op het randje.
          Je kan inderdaad met een webcam guiden, dat is mogelijk. De SPC900 is daar geschikt voor.
          Je moet dan nog wel het een en andere modificeren aan de webcam en misschien kan je hem dan zelfs door je zoeker heen laten guiden. Je hebt dan nog wel een GPUSB nodig die de tikjes van je computer naar de montering stuurt.

Ik zag laatst een geweldig voorbeeld van iemand die dit stap voor stap had gedaan, moet je even op google intypen: Astrocasto how to set up a guiding system.
          Dit is wel met een EQ5 systeem, dus een dual axis kit en al dat gemod daaraan heb je niet nodig.

Zo kom je dus nog goedkoop aan een guiding systeem en het weegt ook bijna niks, het kan overigens wel zijn dat je ook nog eventuele kabels nodig hebt maar dat weet ik zo gauw niet.
          Ik weet ook nog iemand die tweedehands een GPUSB heeft staan voor de helft van de nieuwprijs, stuur maar een PB als je wilt dat ik de link geef.
          Succes!

Groeten
          Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Hoi Bram,

Bedankt voor de tip, niet gedacht aan guiding door de zoeker! Aan de webcam zit al een 1.25 inch fitting en ik meen dat PHD via de ASCOM driver kan aansturen, wat ik al met de laptop doe. Dan niet eens een GPUSB/ST4 aansluiting nodig dus wellicht zou zoiets met weinig werk te doen zijn.
            Ik denk er eens over na en als ik er mee aan de gang ga zal ik m'n bevindingen op het forum posten. (In de juiste rubriek uiteraard )

Eelco

Commentaar

Welkom en mooie setup en ondanks dat je in een grote stad zit heb je toch mooie donkere plekken relatief dicht bij!

Wat betreft de coma; je hebt ook echt wel een coma corrector nodig met die setup, dus daar zou ik eens naar kijken.

Ben benieuwd naar je eerste foto's
              Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
              Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Hoi Nikao

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                Wat betreft de coma; je hebt ook echt wel een coma corrector nodig met die setup, dus daar zou ik eens naar kijken.
                Heb ik inderdaad ook al wat over gehoord. Je bedoelt een corrector tussen de camera en de focusser? Met deze setup + reflex zit ik bijna op het randje wat betreft brandpuntsafstand dus als ik er nog dingen tussen ga zetten krijg ik het beeld misschien niet meer in focus. Ik zal me er wel een keer in verdiepen maar natuurlijk zijn tips altijd welkom.

Groeten van een oud-Haaksbergenaar.

Commentaar

Ik heb de minst mislukte foto's van M13, M31 en M57 (ik weet het, niet helemaal scherp) en nog wat groothoekfoto's hier neergezet:

https://www.dropbox.com/sh/oyaq9vnz4aixgdx/MNi2C1a9eN

Commentaar

Origineel geplaatst door eelco31 Bekijk bericht
                    Hoi Nikao

Heb ik inderdaad ook al wat over gehoord. Je bedoelt een corrector tussen de camera en de focusser? Met deze setup + reflex zit ik bijna op het randje wat betreft brandpuntsafstand dus als ik er nog dingen tussen ga zetten krijg ik het beeld misschien niet meer in focus. Ik zal me er wel een keer in verdiepen maar natuurlijk zijn tips altijd welkom.

Groeten van een oud-Haaksbergenaar.
                    Inderdaad.. Ik weet niet hoe je nu de connectie maakt, maar ik heb dezelfde setup als jij dus ik verwacht dat je wel prima in focus komt.
                    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                      Inderdaad.. Ik weet niet hoe je nu de connectie maakt, maar ik heb dezelfde setup als jij dus ik verwacht dat je wel prima in focus komt.
                      Nikao,

Canon --> M48
                      M48 --> T2
                      T2 --> de schroefdraad van de ring die je gebruikt voor de houder voor 1.25 inch oculairen.

Voor de Nikon heb ik ook een Nikon --> M48.

Commentaar

Origineel geplaatst door eelco31
                        Met deze setup + reflex zit ik bijna op het randje wat betreft brandpuntsafstand dus als ik er nog dingen tussen ga zetten
                        Als je in plaats van rechtstreeks van de oculairhouder naat T2 te gaan een Baader 2" neusstuk met aan beide kanten T2-draad (vrouwelijk aan telescoopkant en mannelijk aan de andere) gebruikt, dan kan de comacorrector helemaal in de oculairhouderbuis, en heb je dus geen extra indraaien van de oculairhouder nodig.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                          Als je in plaats van rechtstreeks van de oculairhouder naat T2 te gaan een Baader 2" neusstuk met aan beide kanten T2-draad (vrouwelijk aan telescoopkant en mannelijk aan de andere) gebruikt, dan kan de comacorrector helemaal in de oculairhouderbuis, en heb je dus geen extra indraaien van de oculairhouder nodig.
                          Hoi Sixela,

De Baader MPCC die ik bekeek op http://www.baader-planetarium.com/pdf/mpcc_e.pdf lijkt een 2 inch neusstuk te hebben en M48+T2 schroefdraad. Maar het uiteinde aan de camerakant lijkt me breder dan 2 inch dus kan niet helemaal in de oculairbuis? Of denk jij aan een andere corrector?

Heeft de afstand tussen de comacorrector en de camera trouwens nog invloed?

Overigens heb ik me inderdaad vergist in m'n vorige post: de 1.25 oculairhouder heeft T2 draad, de ring die ik in m'n handen had is om van T2 naar de schroefdraad te gaan van een Baader Hyperion oculair. Al die ringetjes ook.
                          Last bewerkt door eelco31; 21-10-12, 10:39. Reden: adapterkoorts

Commentaar

De MPCC kan in een 2" oculairhouder. Je moet enkel de stopring op de M48-draad er afhalen.

De afstand MPCC-sensor moet 55mm zijn. Anders werkt hij niet naar behoren. De MPCC is eigenlijk gemaakt als 2" neusstuk voor een camera met T-ring, vandaar de stopring. Filters e.d. kunnen dan op de M48-draad van de MPCC, aan de telescoopkant.
                            Last bewerkt door sixela; 21-10-12, 12:42.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                              De MPCC kan in een 2" oculairhouder. Je moet enkel de stopring op de M48-draad er afhalen.

De afstand MPCC-sensor moet 55mm zijn. Anders werkt hij niet naar behoren. De MPCC is eigenlijk gemaakt als 2" neusstuk voor een camera met T-ring, vandaar de stopring. Filters e.d. kunnen dan op de M48-draad van de MPCC, aan de telescoopkant.
                              Bedankt, dat vermoedde ik dus al. Mijn Canon-->M48 + M48-->T2 is dan te dik (de laatste ring voegt 2mm toe), en ik neem aan dat de adapter op de M48 schroefdraad van de MPCC juist weer te kort is want die schroefdraad zit verder. Ik denk dat ik er dus het verstandigst aan doe er een T2 ring bij te kopen.

Commentaar

Werken...
                              X