Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginners vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginners vraag

Goede avond.

Allereerst mijn complimenten voor dit mooie forum, met veel know how als ik het zo mag zeggen.

Ik ben zelf (en voor mijn zoon) op zoek naar een "instap model"
    maar zie ff door de bomen het bos niet meer...
    mijn vraag is, is het nou zo dat als ik een kijker met een grotere diameter neem, meer zie als met een kleinere diameter?, of is dit aleen van belang voor het volgen? en moet de F waarde nou zo groot/ of zo klein mogelijk zijn?

Alvast bedankt.

Hey welkom op het forum!

Uhm, er is 1 vaste regel hoe groter de opening, hoe meer je ziet, de F-waarde speelt niet zoveel een rol , wel heeft elke f-waarde wel een paar eigenschappen
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Als je iets wil weten over telescopen kun je het beste kijken op http://www.sterrenkijker.nl.
      Verrekijker 10x50
      Dobson 8"

Commentaar

Re: Beginners vraag

Origineel geplaatst door Skywalker
        mijn vraag is, is het nou zo dat als ik een kijker met een grotere diameter neem, meer zie als met een kleinere diameter?,
        Ja. De helderheid van sterren hangt af van de hoeveelheid licht die gevangen wordt, kwadratisch evenredig met de diameter. Met grote vergrotingen zie je meer sterren, maar dat is omdat je de helderheid van de achtergrond vermindert (en dus het kontrast vergroot).

Voor nevels, sterrenstelsels en dergelijke kun je de oppervlaktehelderheid niet vergroten ten opzichte van die met het blote oog, maar een grote diameter maakt dat je die maximale oppervlaktehelderheid kunt behouden bij een grote vergroting - en met je nachtzicht zie je zwakke voorwerpen beter als ze groot zijn (je nachtzicht is niet erg scherp).

Trouwens, je percipieert meestal de voorwerpen beter tegen de achtergrond als je de oppervlaktehelderheid van zowel het voorwerp als de achtergrond iets kleiner maakt, meestal bij een vergroting van rond de helft van de diameter in millimeter (met een zogenaamde uittredepupil van ongeveer 2 millimeter).

en moet de F waarde nou zo groot/ of zo klein mogelijk zijn?
        Een grote f-waarde heeft optisch hoofdzakelijk alleen voordelen (althans visueel), maar maakt de telescoop een pak minder praktisch (want langer).

Mijn telescoop is een f/4.5 omdat ik gewoon staand kan observeren. Was het een f/8, dan zou de brandpuntsafstand 3,2 meter zijn, wat observeren zonder ladder een beetje problematisch maakt.

Daarom hebben grotere aperturen meestal een kleinere f-waarde.

Voor een bepaalde diameter maakt een groot f-getal ook het maximale beeldveld die je met courante oculairs kunt bereiken een pak kleiner.

Voor fotografie op het brandvlak heeft een hoge f-waarde wel gevolgen: de belichtingstijd voor zwakke voorwerpen schiet de hoogte in.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
        X