Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deep Sky beginner, wat vragen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deep Sky beginner, wat vragen.

Nu mijn Vesta is omgebouwd naar SC1 (dankzij collega die er verstand van heeft). Sta ik natuurlijk te popelen om deepsky foto's te gaan maken. Mijn eerste target was orion dit was woensdagavond.
    Eerst heb ik nog even een focalreducer gebouwd m.b.v. een lens uit mijn verrekijker volgens mij is mijn brandpuntsafstand nu zo'n beetje gehalveerd (500-600mm). Ik ben meteen begonnen en heb verschillende belichtingstijden uitgeprobeerd.
    Nu ben ik in al mijn haast vergeten om de instellingen van de camera aan te passen en had ik waarshcijnlijk de gain en brightness veel te hoog staan, mijn langere belichtingstijden waren zwaar overbelicht, de centrale ster was zo fel dat bij 30s het plaatje zo'n beetje helemaal wit was.
    dus mijn vraag is voornamelijk:
    Wat zijn goeie instellingen om deepsky mee te doen?
    Zijn er (goedkope manieren) om overbelichting van de centrale sterren te omzeilen en dus voornamelijk de nevel naar voren te laten komen? (filters o.i.d.?)
    Ik wil namelijk ook langer of rond de minuut kunnen belichten en nu lukt dat niet.

Mijn minst overbelichte foto's waren dus slechts 5 seconden belicht maar ik zal het resultaat er toch even neerzetten. (40 bmps, lichtjes de wavelets aangepast)

De 15s heeft ook trackfouten maar dat komt doordat ik de scope niet goed ge polar-aligned had. Dit is overigens een loss bmp waar verder niks aan bewerkt is (geen darkframe van afgetrokken etc).

Ik heb in het "Astrobulletin" het blad van de werkgroep astrofotografie een stuk gelezen over bewerkingen in photoshop, het ging met name over het behouden van de lichte kern details van een object en toch het behoud van de detail in de zwakkere delen. Dit wordt gedaan door opnames van verschillende belichtingstijden te nemen (van kort tot lang). Nabewerking in photoshop wordt dan gedaan door layers en masks.

Helaas kan ik je niet meer vertellen hierover omdat ik er ook geen ervaring mee heb. Ik zie ook net op de site dat dit artikel nog niet gepubliceerd is. Wel kan je een los nummer bestellen dus mocht je dit willen het is AB33.

http://www.vereniging-astrofotografi...tin_29-35.html
    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Het begin is er Gisteren heb ik het zelfde geprobeerd, met ongeveer het zelfde resultaat. Ben ook benieuwd naar de tips!
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Het gebruik van een masking techniek in Photoshop waarbij je een lang belichte opname combineert met een kort belichte foto om zodoende detail te behouden is een veel gebruikte techniek (gebruik het zelf ook).

Hier staat beschreven hoe het moet:

http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/LAYMASK.HTM

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Bedankt voor de tips, ik ga het volgende keer zeker proberen!

Commentaar

Werken...
          X