Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie kan mij helpen met het aanschaffen van een telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wie kan mij helpen met het aanschaffen van een telescoop

voor school hebben wij een opdracht gekregen.
    onze school wil een telescoop aanschaffen en heeft leerlingne de opdracht gegeven een offerte te maken voor een telescoop.
    wij hebben een budget van 500 euro en moeten voor dat geld de best mogelijke telescoop halen.
    maar dan krijg je het probleem dat 99 van de 100 leerlingen geen verstand hebben van telescopen en al gauw vallen voor mooie woorden als professioneel en ald ie moie woorden die verkopers gebruiken.
    en nu wou ik vragen of iemand mij kan helpen?
    waar kan ik een hele goede telescoop halen en waar moet ik vooral opletten?

bijv oor baat dank
    Orion 80mm f7.5 ED
    GSO 8" f4 Newton
    OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
    Canon 350D (Rebel XT)
    Philips ToUcam Pro II

Haha, dit soort dingen kom je niet vaak tegen!

Een goede kijker van +- 500 euro is de Skywatcher 200mm/1000mm op een EQ5. Het is ook zeker geen slecht idee om een PC-oculair erbij aan te schaffen, omdat er natuurlijk vele mensen de beelden willen zien en dan kunnen jullie het projecteren met een beamer.

Commentaar

Er zijn een paar winkels in NL waar je goed geinformeerd wordt door echte kenners! . Enkele adressen zijn: Polaris in Utrecht (Fred Hissink), Robtics (Rob lefeber, http://www.robtics.nl) ... Polaris heeft nog geen website. Ook Ecliptica.org (Peter Pulles) kan je heel goed adviseren. Ik denk dat je qua telescoop een leuke dobson hebt voor dat geld! Kijk ook eens op onze wiki (http://www.astroforum.nl/astrowiki) voor meer info. Succes! Ik wou dat ik dat soort huiswerk had gehad!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi,

Ik weet niet of het ook tweedehands kan want dan zou ik zeker gaan voor de Orion 8" XTi Intelliscope (Dobson) , Grote opening, makkelijk in gebruik met of zonder controller en allround (zowel deepsky als planeten)

Staat te koop op marktplaats of te-les-koop en volgens mij ook op het forum
        (zit trouwens nog garantie op omdat ie net nieuw is)

Het is dat ik zijn grotere broer al heb anders kocht ik hem zelf.

Groet
        M15

P.S. Ik heb geen enkel belang bij de verkoop van de scope
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

het mag ook 2e hands zijn zolang hij het maar goed doet
          ik moet als het ware een offerte maken en dat dan inleveren bij school dan krijg ik daar cijfer voor en ja de beste offerte (goedkoopste/beste) telescoop wordt dan aangeschaft door school
          Orion 80mm f7.5 ED
          GSO 8" f4 Newton
          Canon 350D (Rebel XT)
          Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Ik zou niet voor een dobson gaan.
            Als iedereen om de beurt wil kijken, dan is het object gauw uit beeld.

Het voordeel van de EQ-5 met 200 newton is dat de montering de objecten kan volgen.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ook belangrijk is waar je hem koopt, het best is namelijk om hem bij een zaak als robtics of misschien zelfs vanuit duitsland via internet te bestellen, bij fotospeciaalzaken bieden ze vaak goedkoop spul duur aan.

Qua telescoop zou ik denk ik voor een 150mm gaan met 1200mm brandpuntsafstand en daarbij een goeie montering en volgmotor (dit is een goeie telescoop voor planeetobservatie). (denk aan (bresser messier N150).
              Als je geen volgmotor doet dan de 200mm skywatcher of de bresser messier N203. De N203 komt standaard met een Mon-2 montering die gelijk is aan astro-5 (erg stabiel) de eq5 die bij skywatcher zit is vergelijkbaar.
              Als je een webcam op de telescoop zet dan kun je zelfs de hele klas laten meegenieten via de computer.

Commentaar

Tsja, een allrounder is het sleutelwoord denk ik hierbij, dus ergens tussen
                F5 en F8 ofzo..? (de F-waarde bereken je door de focuslengte te delen door
                de diameter in milimeters) Het genoemde voorbeeld (wat ik een uitstekende
                keuze vind) van een 200/1000 Skywatcher op een EQ5 montering komt
                dan dus op: 1000mm gedeeld door 200mm maakt F5.

Een Dobson zou ik persoonlijk afraden, alleen al om bovengenoemde reden.
                Bovendien lijkt mij dat het 'interessanter' is voor mensen die weinig tot
                geen interesse hebben in telescopen om aangetrokken te worden door
                een Equatoriale montering dan door een 'blok hout met een buis erin'..
                Hierbij moet wel vermeld worden dat een Dobson montering veruit het
                meeste telescoop voor je geld te bieden heeft.. (optisch gezien dan)

In deze prijsklasse zou ik ook eens goed zoeken naar Maksutov Cassegrain
                telescopen; Ik denk dat je ook daarmee wel eens 'een goede beurt' zou
                kunnen maken, met het zicht op een cijfer voor je onderzoek... :smartass
                Let wel dat Maksutov Cassegrain telescopen een hogere F-waarde hebben,
                maar ik hoop dat andere Astroforummers hier ook over doorgaan..

Het Duitse Telescope Service heeft een hele mooie in de aanbieding, die
                net effe boven het budget ligt, maar het geld zeker waard zou zijn:

http://www.teleskop-service.de/Astro...k.htm#DSMak150

Een stuk boven het budget ligt een Meade ETX-90, welke ik toch wel wil
                noemen, want deze telescoop kan met behulp van een (bijgeleverde)
                computer zelf hemelobjecten opzoeken; Dat is slechts een kwestie van
                invoeren op de computer en de telescoop zal uit zichzelf het ingevoerde
                object opzoeken en aanwijzen; Daarbij moet wel gezegd worden dat deze
                ETX telescopen enige kennis van zaken vereisen wat betreft het uitlijnen,
                maar de handleidingen (meegeleverd) geven over het algemeen (net)
                genoeg informatie om dit op de juiste manier te doen.

Heel veel succes met je onderzoek!

Check ook eens de astrowiki: http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...hp/Hoofdpagina

Groetjes,

Bandit
                Achromatologisch

Commentaar

Als dit budget de harde limiet is dan is deze skywatcher zoals gezegt een erg goede keuze! En met wat onderhandelen (of 2e hands) kan je er binnen de 500 euro nog een volgmotor op pingelen ook! En een zonnefilter ervoor knutselen is ook leuk! Kan je tijdens school overdag waarnemen! Heaven !!

Ik heb zelf ook een 200mm F5 newton en ben er meer dan tevreden over! Goed gecollimeerd is het een prima allrounder!

Commentaar

bedankt

allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp
                    Orion 80mm f7.5 ED
                    GSO 8" f4 Newton
                    Canon 350D (Rebel XT)
                    Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                      Jee, 300 euro voor die set, da's echt goedkoop!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mja, mosterd na de maaltijd voor mij.. Als ik dit had geweten voordat ik
                        mijn Dobson kocht, had ik zonder twijfel voor deze gegaan.

Achterafgll...

Groetjes,

Bandit (iemand belang bij een 200/1200 Dobson voor 250? :lol: )
                        Achromatologisch

Commentaar

Herstel! Ik lees verkeerd. Scroll iets naar beneden en er staat dat alleen de OTA 298 euro kost. Inclusief montering kost ie 448 euro. Toch nog maar even niet verkopen die Dob, Bandit!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door muchamed
                            het mag ook 2e hands zijn zolang hij het maar goed doet
                            ik moet als het ware een offerte maken en dat dan inleveren bij school dan krijg ik daar cijfer voor en ja de beste offerte (goedkoopste/beste) telescoop wordt dan aangeschaft door school
                            Zet er ook bij waarop je je keuze baseert. Als je zegt "Ik heb me laten adviseren door het AstroForum.nl waar een broeinest van kennis rondom oa telescopen te vinden is en bla bla bla" dat klinkt beter dan "Ik keek in de Gamma folder en er stond "professionele telescoop" dus heb ik die maar genomen"

Commentaar

Ga gewoon naar een goede winkel. Die kan je genoeg advies geven en daar kan je nog een langs als je dingen niet snapt. Hier een overzicht:

http://www.sterrenkijker.nl/

onder 'links naar relevante sites'. Op die website staat verder veel informatie over sterrenkijkers. Succes!
                              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Werken...
                              X