Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aanschaf beginnerstelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aanschaf beginnerstelescoop

Ik ben de afgelopen tijd geïnteresseerd geraakt in de sterrenhemel, en ben nu in het stadium dat ik met wat extra spul de boel wil bekijken. Ik ben een tijd van mening geweest dat de bresser skylux een goede instapper zou zijn, maar naarmate ik er iets meer verstand van kreeg, kreeg ik al snel het idee dat ik beter met een wat beter (duurder) model zou kunnen beginnen. Dit zodat ik al wat meer kan zien. Ik heb tot ongeveer 200 euro te besteden, refractor of spiegel maakt niet veel uit. Wat lijkt jullie iets?
    60mm Astrolon Refractor (Aldi)
    Skywatcher 150/750mm

Als 200 euro echt je limiet is, zou ik gewoon de lidle-kijker aanschaffen. Als je 60 euro meer te besteden hebt is dit wel iets voor je.

Commentaar

Bedankt voor het snelle antwoord!
      Die telescoop lijkt me inderdaad een prachtig ding, al zal ik mn ouders extra lief aan moeten kijken :P

Ik kwam trouwens ook langs de bresser galaxia, zou dat wat zijn? Hij staat op die site in de aanbieding van 225 voor 175 euro.
      Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Voor dat geld zou ik verder kijken naar een leuke 2e hands. Ik vind dat iets te veel euro's voor zo "weinig" telescoop...
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Raynor, een zeer goede kijker is de SkyWatcher 70mm f900.
          Deze is bij Teleskop-service in Duitsland voor 139 euro te koop.
          Ook in Nederland trouwens maar dan is hij duurder.
          De optische kwaliteit is zeer goed. De EQ 2 montering kan deze kijker goed dragen.
          Zelfs zo goed dat Vixen hem levert onder hun eigen naam
          Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Ze leveren de kijkerbuis onder hun eigen naam welteverstaan.
            Niet de montering dus!
            Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

ook deze 150mm TS newton (scroll even naar beneden, de blauwe versie van 169 euro) is meer zijn geld waard.

Het enige nadeel is de ingebouwde barlowlens in de focusser. Maar dan heb je wel een stuk meer telescoop dan 114mm

of de 80mm acromaat voor 119 euro

of zelfs de 90mm acromaat voor 185 euro

Om je een paar ideeen te geven

Commentaar

Koop een leuke 2de hands dobson voor dat geld!!
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

@Patrick:
                  Wat houdt dat nadeel van de barlowlens in? En hoe kan het, dat een telescoop met zulke afmetingen, en zowaar ook nog van goede kwaliteit, nog zo goedkoop is?
                  Er wordt gezegd dat een lange brandpuntsafstand goed is voor het bekijken van planeten, maar dat het de prestaties bij het bekijken van sterren belemmert. Wordt dat laatste ook bij deze kijker belemmerd, of valt dat wel mee?

@Ossi:
                  Daar zit ik ook aan te denken, maar erg gretig ben ik niet op het gebeid van tweedehands spul. Als er iets in de buurt is en ik kan er eens op mn gemak een kijke gaan nemen wil ik het nog wel overwegen, maar anders liever niet.

Ik zie trouwens af en toe telescopen waar geen stukje op zit waar je een oculair in kan doen. Kijk ik verkeerd of wordt dat deel gewoon af en toe weggelaten op foto's?
                  Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Ik begrijp waarom je liever niet voor een tweedehands wilt gaan. Maar kijk eens in dit topic: http://www.astroforum.nl/viewforum.php?f=20

Sommige forumleden verkopen daar hun telescoop. Hier staan dus geen advertenties bij van 'onbekenden'. Misschien staat er nog iets leuks tussen voor je.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

De messier N130 is anders wel een prachtige telescoop, de montering is AStro-4 maar ipv alu poten heeft ie stalen buizen, dus nog steviger. De astro 4 montering kost 220 euro bij TS en een motor ervoor 98 euro.
                      Ik heb mijn N130 bij astroshop.de gehaald en daar had ik em voor 239 euro (telescoop + montering) en de motor voor 49 euro, en nog vele extra's erbij als een verrekijker, digitale camera adapter, digitaal kompas etc. In totaal kwam het incl verzendkosten op 315 euro, een koopje wat mij betrefd, vooral gezien de superzware montering (die tot 200mm newtons aankan volgens TS)

Commentaar

Origineel geplaatst door Raynor
                        @Patrick:
                        Wat houdt dat nadeel van de barlowlens in? En hoe kan het, dat een telescoop met zulke afmetingen, en zowaar ook nog van goede kwaliteit, nog zo goedkoop is?
                        Er wordt gezegd dat een lange brandpuntsafstand goed is voor het bekijken van planeten, maar dat het de prestaties bij het bekijken van sterren belemmert. Wordt dat laatste ook bij deze kijker belemmerd, of valt dat wel mee?

@Ossi:
                        Daar zit ik ook aan te denken, maar erg gretig ben ik niet op het gebeid van tweedehands spul. Als er iets in de buurt is en ik kan er eens op mn gemak een kijke gaan nemen wil ik het nog wel overwegen, maar anders liever niet.

Ik zie trouwens af en toe telescopen waar geen stukje op zit waar je een oculair in kan doen. Kijk ik verkeerd of wordt dat deel gewoon af en toe weggelaten op foto's?
                        Gelukkig zijn de meeste hobby-astronomen enorm zuinig op hun spullen.
                        Dus ik zou me niet al te bang zijn voor 2dehands spul.
                        Je hebt uiteindelijk veel meer voor hetzelfde geld, maar de keuze is uiteindelijk aan jou!
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Die barlow lens zit ingebouwd om de lengte van de buis korter te houden met behoud van een lang brandpunts afstand.

Meestal is de kwaliteit van die barlowlens niet heel super, en beinvloed dus de scherpte en het contrast van de telescoop. De maximale vergroting wordt ook meestal negatief beinvloed door deze lens.
                          Kortom, het is een economische oplossing die fabrikanten hebben bedacht om de telescoop zo klein mogelijk te houden. Hierdoor wordt er wat aan kwaliteit ingeleverd.

Lange brandpuntsafstanden zijn goed voor hoge vergrotingen bij een relatief klein beeldveld.
                          Korte brandpuntsafstanden geven een breder beeldveld, maar om hoge vergrotingen te geven zou de kwaliteit van de speigel en oculairen heel goed moeten zijn.

Mensen die nog op of aanmerkingen hebben, graag.. voeg ze hieraan toe!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                            Die barlow lens zit ingebouwd om de lengte van de buis korter te houden met behoud van een lang brandpunts afstand.

Meestal is de kwaliteit van die barlowlens niet heel super,
                            Belgangrijker: die telescopen moeten absoluut goed afgesteld worden (de spiegel zelf heeft een korte openingsverhouding), en die barlowlens maakt het afstellen alleen maar moeilijker...
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oh, d'r is wel degelijk één Dob die min of meer binnen budget moet vallen, en da's de Orion Starblast.

Goed dingetje (ik heb er eentje), al moet ik erbij toevoegen dat die schreeuwt om goede (en dus duurdere) oculairs dan de XT4.5, dus op termijn kan die Starblast duurder uitvallen dan een XT4.5 of XT6 of andere Synta/Skywatcher of GSO Dob.

Ook niet even handig als planetaire kijker als een XT4.5 (maar levert wel betere beelden als je die planeet in het midden kan houden).
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X