Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag van newby

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag van newby

Hoi,

Ik overweeg al jaren om een telescoop aan te schaffen. heb vorig jaar met mijn dochter met zo'n speelgoeddingetje zitten kijken. was hartstikke gezellig, maar we zagen bar weinig.

Nu heb ik tot € 1000 te besteden. hier en daar wat websites bekeken en liep op Marktplaats tegen de waarschuwing van het Astroforum aan: koop geen rotzooi. Nou zal dat met de duurdere apparaten wel loslopen, maar ik heb wel wat hulp nodig bij een keuze.

Fysiek ben ik wat beschadigd en heb 2 beperkingen die de keuze voor een telescoop bepalen: gewicht en de houding van het lichaam als je in het oculair kijkt. Wat de eerste betreft: ik kan niet zwaar tillen en til liever niet. Een apparaat dat buiten kan blijven staan zou ideaal zijn. Verder kan ik gewoon zitten en mijn hoofd recht houden, maar omhoog kijken kan niet.

Afgaande op beschrijvingen en foto's dacht ik aan een Dobson. Eentje met een gesloten kast. Ik heb een paar grote gezien, waarvan ik dacht: no way dat die steeds verplaatst worden. Stoel aanschuiven en kijken.

Het zou handig zijn als het een (uitschakelbaar) go-to-functionaliteit heeft.

Ik wil zowel planeten als deep-sky objecten bekijken en eventueel ook aansluiten op de pc en foto's kunnen maken. Dit laatste is nice to have.

Is er een apparaat op de markt tot € 1000 die aan die specs voldoet?

groet Arjen
    there's always another life

*even ter zijde*

Ik denk dat je wens om het toestel buiten te laten staan nogal moeilijk is... (ik zeg wel denk want zelf heb ik geen telescoop)

Maar dit kan volgens mij niet gezond zijn voor de telescoop zelf. Denk maar aan douw van smorgens en s'avonds. Dan zou er al iets rond je telescoop moeten worden gebouwd die volledig afgesloten is van de ruimte rondom hem. En bij vriesweer zou het ook moeilijk zijn denk ik.

Maar toch hoop ik voor jou dat er zo'n toestel bestaat.

Commentaar

Een kijker onbeschermd, dus zonder behuizing (schuurtje. garage) buiten laten staan is niet verstandig. Wel kun je een kijker bijv. in een garage of schuur laten staan. Eigenlijk heb je twee opties.

1. Een goede (semi) apo lenzenkijker van bijv. 80 mm op een niet te zware montering (bijv. EQ 3). Skywatcher, Orion of William Optics verkopen een goede 80 mm ED lenzenkijker. Incl montering met statief ben je dan ongeveer 700 tot 1000 euro kwijt. Het geheel is niet te zwaar en eventueel breng je eerst het statief met montering naar buiten en zet daarna de telescoop er op. Kijk maar eens op de website van bijv. Ganymedes of Robtics.

2. Een goede reflector, bijv. een Dobson, maar dan op een statief/zuil met wieltjes, zodat je deze naar buiten kunt rijden. Dit soort kijkers kunnen prima in een garage of schuur staan. In verband met de afkoelingstijd nog beter ook.

O ja, als je go to wilt hebben is 1000 euro weinig. Tenzij je kiest voor een Meade 90 ETX. Deze kost compleet met Go To statief e.d. 999 euro. Misschien nog niet eens zo'n slechte keus. Staan ook nog wel eens tweede hands te koop.

Succes.

Kees Boer
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Re: vraag van newby

Origineel geplaatst door arieusa
        Hoi,

Ik overweeg al jaren om een telescoop aan te schaffen. heb vorig jaar met mijn dochter met zo'n speelgoeddingetje zitten kijken. was hartstikke gezellig, maar we zagen bar weinig.

Nu heb ik tot € 1000 te besteden. hier en daar wat websites bekeken en liep op Marktplaats tegen de waarschuwing van het Astroforum aan: koop geen rotzooi. Nou zal dat met de duurdere apparaten wel loslopen, maar ik heb wel wat hulp nodig bij een keuze.

Fysiek ben ik wat beschadigd en heb 2 beperkingen die de keuze voor een telescoop bepalen: gewicht en de houding van het lichaam als je in het oculair kijkt. Wat de eerste betreft: ik kan niet zwaar tillen en til liever niet. Een apparaat dat buiten kan blijven staan zou ideaal zijn. Verder kan ik gewoon zitten en mijn hoofd recht houden, maar omhoog kijken kan niet.

Afgaande op beschrijvingen en foto's dacht ik aan een Dobson. Eentje met een gesloten kast. Ik heb een paar grote gezien, waarvan ik dacht: no way dat die steeds verplaatst worden. Stoel aanschuiven en kijken.

Het zou handig zijn als het een (uitschakelbaar) go-to-functionaliteit heeft.

Ik wil zowel planeten als deep-sky objecten bekijken en eventueel ook aansluiten op de pc en foto's kunnen maken. Dit laatste is nice to have.

Is er een apparaat op de markt tot € 1000 die aan die specs voldoet?

groet Arjen
        Een dobson buiten laten staan is geen goed idee. De montering waar die instaat is van hout. Op zich kan het geen kwaad om een telescoop altijd buiten te hebben staan. Wel zul je dan een verwarmingselement moeten gaan gebruiken die de vocht en de extreme kou buiten houd.
        Een dobson is ook niet geschikt voor fotografie. Je zou wel foto's kunnen maken van de maan en misschien van wat planeten, maar verwacht daar niet te veel van.

Als je echt aan fotografie wil beginnen, dan zul je toch moeten een equatoriale montering moeten aanschaffen.

Kan je dochter eventueel een dobson naar buiten tillen?
        Voor dat bedrag zou je een leuke dobson kunnen kopen met push-to, goto kan niet want een dob heeft geen aandrijving.
        http://www.telescope-service.com/Ori...dobs.html#In10
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door arieusa
          Hoi,

groet Arjen
          Hoi,

Een Meade 90 ETX lijkt me zowat het enige dat in aanmerking kan komen. Met een dobson ga je immers ook moeten omhoogkijken om het object te zoeken, terwijl een ETX gewoon op tafel kan staan. De 125 is misschien wel boven je budget maar 2de hands kan je die zeker vinden voor die prijs.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Allereerst welkom.

Waarschijnlijk is een ETX 105 de keuze voor jou.
            Deze heeft GOTO en is erg licht.
            Je kan em gemakkelijk verplaatsen.
            Er is iemand die fotografeerd met deze telescoop, en maakt erg mooie plaatjes.
            Maar dat is voor later pas. Het is verstandig om eerst met het toestel bekend te raken.
            Op zijn minst zou ik de ETX 90 aanraden.
            Maar liever de 105 of 125.

Groetjes,

Patrick.
            114mm refl. en 70mm refr.
            200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties so far.

Ik ben nog wel benieuwd naar ervaringen van iemand die wel een Dobson buiten heeft laten staan (ik weet dat ze er zijn).

groet Arjen

Commentaar

zonder enige verwarming en afdekking zal je telescoop niet lang leven. vocht en temp verschillen zullen snel hun tol eisen.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
                  O ja, als je go to wilt hebben is 1000 euro weinig.
                  Push-To (zoals bij de Orion Intelliscope) ligt wel binnen bereik.

De lokale godheid heeft trouwens zo'n XT10i te koop, maar klein is-ie niet...
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een telescoop in een schuur of garage laten staan? Dat heb ik nooit aangedurfd i.v.m. stof, vocht, enz. Ik heb weleens gelezen dat je zo'n ding niet met plastic moet afdekken maar iets beters kan ik niet bedenken. Is bubbeltjesplastic schadelijk voor je optiek b.v.?

En zo'n verwarmingselement, kan iemand mij uitleggen hoe je dat dan precies doet? Moet je dat zelf maken of kun je die kopen? Voor een eenvoudige lenzenkijker lijkt het me een minder groot probleem dan voor een elektronisch gestuurde gesloten spiegelkijker.

Het zou in ieder geval de observeerdrempel een stuk verlagen wanneer de kijker alvast enigszins op temperatuur zou zijn. Nu moet hij eindeloos afkoelen en tegen die tijd is het dan vaak alweer bewolkt.

Commentaar

Voor telescopen heb je genoeg hoezen die prima om je telescoop heen passen. In die hoes plaats je een verwarmingselement die er voor zorgt dat de temperatuur in de hoes niet onder een bepaalde temperatuur zakt. Zo hou je dus vocht, stof én kou buiten.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zo'n ETX lijkt mij ook een interessante optie.
                        Maar dan zijn er ook leuke tegenhangers:
                        deze bijvoorbeeld:
                        http://www.teleskop-service.de/Celestro ... r.htm#nex4

goede telescoop leveranciers zijn hier te vinden:

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/links.html
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

gekocht

hoi,

Ik heb inmiddels een Meade ETX 105 EC gekocht, 2e hands. Eigenlijk eerstehands, want maar een keer of 10 gebruikt. Da's moelijk te geloven, want ik heb nog geen vingerafdruk of stofje kunnen ontdekken.
                          Mooi setje super flossl's erbij.

Om het leven te veraangenamen heb ik op ebay.com een 1.25 "plug" gekocht met aan de ene kant een kompas en aan de andere kant een bubble-leveller. Richten op het noorden. Omdraaien, horizontaal zetten en de autostar doet het werk verder. Geen geklooi met los kompas etc.

Via een contact in de VS koop ik nog een meade 5000 ulta-wide 4.7mm lens, een meade barlow 2*, LPi camera en electronic focuser.
                          Alles in de sale bij een internet-store en dan bespaar je bijna 50% op de prijzen in NL.

Wel vervelend en Lu**ig dat het de hele tijd regent.

groet Arjen

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                            Voor telescopen heb je genoeg hoezen die prima om je telescoop heen passen. In die hoes plaats je een verwarmingselement die er voor zorgt dat de temperatuur in de hoes niet onder een bepaalde temperatuur zakt. Zo hou je dus vocht, stof én kou buiten.
                            Heb wel eens gehoord van mensen die kerstverlichting gebruiken.
                            Zo'n lichtslang voor buiten. Beetje raar gezicht maar als je deze om je montering heenwikkeld zorgt de warmte van de lampjes voor het drooghouden.

En erge goedkope oplossing denk ik

gr Arend
                            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

ik heb ook eigenlijk een vraagje , maar het is zo een klein vraagje dat ik er geen treath over wil maken, Als je een "10 dob hebt , wil je dan nog altijd met een 80mm refractor gezellig waarnemen of heb je dan als je kijkt echt de drang naar de "10 dob?
                              Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Werken...
                              X