Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke telescoop moet ik kopen? Graag advies!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke telescoop moet ik kopen? Graag advies!

Hallo:

Ik wil mijn eerste telescoop kopen maar na veel bellen met winkels, het googlen op internet en het kijken op marktplaats weet ik eigenlijk nog steeds niet welke telescoop nu voor mij geschikt is. Daarom stel ik hier de vraag, misschien kan iemand mij adviseren. Ik zoek naar een telescoop van zo'n 300 euro (mag natuurlijk ook tweedehands).

Ik wil graag het volgende gaan doen:
    - Kijken naar zoveel mogelijk hemelobjecten
    - Het liefst een reflectortelescoop (lekker compact)
    - Het liefst een volgmotor (lijkt me mooi om te gaan fotograferen, ik heb een spiegelreflexcamera en heb gehoord dat dat dan via een adapter mogelijk is).

Zelf dacht ik aan een Bresser Pollux (heeft geen volgmotor)of een Bynostar 130/900 (heeft volgmotor).

Mij is een Meade Lightbridge 8 aangeraden, maar ik vraag me af of deze op een statief moet of niet (kun je nagaan, ik heb er echt geen verstand van).

Verder wil ik een zo compleet mogelijk model, maar wel waar voor het geld. Ik zat dus te denken aan een goede tweedehands.

Kan iemand me dus over bovenstaande adviseren? Wat te doen en wat niet te doen? Misschien heeft iemand een leuke tweedehands te koop?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
    Lien

Hallo Lien, en welkom op het forum.

Je bent hier aan het goede adres. We vragen de beginners vaak eerst deze checklist
    in te vullen: http://www.astroforum.nl/threads/128...t-de-checklist!

Zo kunnen we zien welke kant je op wil.

Je moet je realiseren dat fotografie een aparte tak van sport is binnen de hobby.
    Een snel plaatje schieten van de maan is nog wel te doen (met de nodige adapters).
    Planeten is alweer een stukje lastiger (en gebeurt meestal met een webcam) en
    deepsky opnames is helemaal topsport. Kernwoorden bij fotografie zijn montering,
    montering en nog eens montering, o ja en geld, veel geld.

Bij visueelkijken gelden meer de woorden opening, opening en nog eens opening
    (spiegel of lens diameter), maar dan wel op een zo stabiel mogelijke montering. Een 8"
    dobson kijker (zoals die Lightbridge) is daar een prima voorbeeld van, en is met jou
    budget verkrijgbaar.

Maar nogmaals check die list en we kunnen je verder helpen.

Veel plezier op het forum
    BB
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Comment

Hoi! Welkom op het forum!

Om te beginnen zou je de checklist eens kunnen invullen, dat geeft ons een beter beeld van wat je verlangt.

Op basis van wat je nu al vertelt, is het moeilijk om een advies te geven. Je wilt zoveel mogelijk zien voor het geld dat je er aan spendeert. Dan kom je bijna direct op een dobson uit. Veel opening voor weinig geld.
      Als je interesse hebt in astrofotografie, dan is een dobson echter niet geschikt. Deze zijn gemaakt om gemakkelijk visueel waar te nemen. (dit is met een platform en niet met een statief)

Eerst dus maar eens de checklist invullen. Dat maakt het ons iets gemakkelijker.
      10" SW Flextube dobson

Comment

Dat is mooi, eensgezindheid op het forum. 2x bijna dezelfde post in dezelfde minuut
        10" SW Flextube dobson

Comment

Inmiddels checklist ingevuld

Dank jullie wel voor het welkom en de snelle reactie.

Zoals jullie hebben voorgesteld, heb ik hieronder, ahv de checklist, proberen te formuleren wat ik nu precies wil.

De beelden die ik verwacht te zien zijn in ieder geval de maan, planeten en toch ook, indien mogelijk wat "meer", al weet ik dat ik met mijn budget van dat "wat meer" niet veel mag verwachten. Ik heb geen ervaring met het "sterrenkijken" alleen door een verrekijker.

Ik heb besloten me eerst te gaan richten op het visueel kijken, eventueel later bekijk ik of ik ook wil gaan fotograferen.

Ik heb gelezen dat het juist leuk is om sterren handmatig te zoeken en te volgen. Ik denk dan ook dat ik me daarop richt, al wil ik wel dat dat vrij gemakkelijk gaat. Dus geen goto oid. Ook een volgmotor is dus vooralsnog niet echt nodig, omdat ik het fotograferen nog even uitstel.

In totaal wil ik zo'n 300 euro uitgeven aan mijn telescoop incl. accessoires.

Ik zou ook wel deep sky willen kijken (sterrenhopen e.d.) maar dit heeft in eerste instantie niet mijn prioriteit, gezien de lichtvervuiling van de stad en het feit dat het maar enkele dagen per jaar donker genoeg is om te gaan kijken. Zelf ben ik absoluut niet bang om in mijn eentje ergens in het donker te gaan zitten en ook kan ik reizen. Ik woon in Lelystad dus ik zou gemakkelijk de polder in kunnen. Maar zoals gezegd, heeft dit in het begin niet mijn prioriteit, al is de mogelijkheid wel mooi meegenomen.

Ik heb een auto om de telescoop te vervoeren maar ik denk dat mijn budget toch geen zware telescoop toelaat.

Tweedehands is zeker een optie en heeft ook wel mijn voorkeur.

Ik heb dus wel interesse in fotografie, maar wil in dit beginstadium niet een groot gedeelte van mijn budget uitgeven aan de voorbereiding voor fotografie (als het kan is het mooi meegenomen). Van wat ik hier gelezen heb, is het belangrijk om in dit stadium te kiezen voor een grote lens met veel lichtinval.

Ik hoop dat jullie iets met deze antwoorden kunnen en me ook kunnen adviseren.

Groetjes,

Lien

Comment

welkom op het forum
            ik heb beide telescopen gekocht bij robtics (voor site klik hier: http://www.robtics.nl/ ) ze hebben echt superveel verstand van alle soort telescopen en astrofotografie, ikzelf raad je aan eerst met een telescoop te beginnen voordat je gaat fotograferen (dit heb ik zelf gedaan en zo doen veel mensen het) zij kunnen alles uitleggen maar soms is er te veel info. je kan later altijd terug om astrofotografische dingen te kopen.
            als beginner moet je denk ik beginnen met een refractor van 100mm ofzo, dat is in het begin goed genoeg

ik hoop dat dit helpt bij het kiezen van een goede telescoop
            ik weet dat ik niks weet en daarom ben ik wijs (Socrates)

Comment

en nog iets, download stellarium via stellarium.org dat is een handig programma voor vooral beginners maar de wat meer ervaren gasten hier gebruiken het ook nog wel, probeer met je verrekijker de Andromedanevel eens op te zoeken, ook wel bekend als M31, dit kan je makkelijk opzoeken op stellarium en het is met de verrekijker te zien, je ziet deze als een wazige witte vlek door je verrekijker

SUC6
              ik weet dat ik niks weet en daarom ben ik wijs (Socrates)

Comment

Waar en hoelang ben je van plan te gaan waarnemen? Dit heeft namelijk ook met de afweging te maken. Als je snel even de telescoop buiten wil zetten omdat de maan of Jupiter net even voorbij komt vanaf je balkon, kan je beter voor een lenzenkijker gaan. Die hoeft minder te acclimatiseren aan de omgevingstemperatuur. Een spiegel heeft langer de tijd nodig om op temperatuur te komen waarna je grotere vergrotingen kan gaan doen (boven de 100-150x)

Nadeel van lenzenkijker is dat ze relatief duur zijn ten opzichte van spiegelkijkers.

Bovendien zijn er combinaties van spiegel en lenzenkijkers, met allemaal verschillende eigenschappen. Hier valt zeer veel over te lezen op het forum, dus kijk nog even goed rond. Een groot deel van deze hobby is om jezelf goed in te lezen/te orienteren.

Dan de montering.
                Een equatoriale montering lijn je op de poolster uit (ongeveer voor visueel is vaak al goed genoeg) en je kan de sterren en planeten volgen door slechts één as te draaien. Dit soort monteringen kunnen volgmotors hebben, of zelfs een goto. Naarmate je een zwaardere telescoop op zo'n montering zet, heb je een zwaardere montering nodig om alles te laten functioneren. En bij fotografie vraagt zo'n montering nog meer aandacht.

Er zijn ook AZ-monteringen op statief. Deze kunnen omhoog en omlaag, en naar links en rechts. Hier moet je dus twee assen bijstellen om een object in beeld te houden. Dit soort monteringen worden praktisch nooit voor het maken van foto's gebruikt (hooguit een snelle maan foto).

Daarnaast is er nog de dobson montering. Dit is een soort AZ montering, maar dan op een draaibaar platform, waarin de telescoop omhoog en omlaag kan bewegen. Een en ander is uit te voeren met Goto's en volgmotoren, maar valt buiten het opgegeven budget.
                Dit soort telescopen zijn meestal gewoon; richten (via een zoeker), kijken, genieten.
                Wel moet je ze zelf bijsturen (in twee richtingen!). Foto's maken ermee kan, maar is lastiger dan met een EQ montering. Een snelle maanfoto zou moeten kunnen, maar hou het voorlopig visueel.

Nou een heel verhaal weer. Lees je goed in. Hou marktplaats en Te-les-koop.nl in de gaten voor aanbiedingen van telescopen, en kijk in het topic starparty's. Er worden de laatste tijd meer sessies gehouden in de Flevopolder. Op de Knardijk. Je kan daar altijd eens langs gaan wanneer er wat georganiseerd wordt.
                12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Comment

Ik denk dat ik soms vanaf mijn balkon wil gaan kijken maar zeker ook in de polder wil gaan zitten. Zelf dacht ik aan een reflector telescoop.

De Knardijk, waar af en toe de sessies worden gehouden, daar kijk ik vanuit mijn appartement zowat op (1 min. met de auto), dus dat komt goed uit!

Wat vind je trouwens van een Besser Pollux? Kost nieuw 259 Euro? Of een Mead Lightbridge 8?

Ik ga verder Marktplaats in de gaten houden voor een degelijke 2e hands. Ik heb al een skywatcher 150/750 aangeboden gekregen voor 250 Euro. Deze heeft een volgmotor (1 as).

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties en suggesties. Mocht iemand een leuke telescoop te koop weten, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Comment

De Bresser Pollux is volgens mij een telescoop met ingebouwde barlow
                    (waardoor het brandpunt langer wordt dan de buis van de telescoop. Bijv. 1m bij
                    een buis van 50cm) Hierdoor valt het afstellen van de spiegels van deze telescoop
                    niet mee.

Ga dan voor die 8"Lightbidge! (zie onderschrift! )

Echter!
                    Pas op met dobsons op een balkon! Zo'n telescoop heeft ruimte nodig om te bewegen.
                    Vaak is een telescoop op statief op balkon handiger. Maar dan wel een scoop waar je
                    achter staat (ipv er naast zoals bij een Newton) Meestal kom je dan uit bij een lenzen
                    telescoop. Of een Mak, of SCT (zie google)

Denk je dat je hem vaak genoeg mee het veld in te nemen is de dobson in het voordeel.

Comment

Als ervaringsdeskundige het volgende.

Een dobson op het balkon heeft als voordeel dat die compact is, dus weinig ruimte inneemt. Maar een kleine dobson moet op een verhoging, anders kan je nauwelijks over de railing heenkijken. En een grote wordt al snel zo groot dat je niet meer bij het oculair kan als die schuin staat. Een en ander hangt wel af van hoe groot je balkon is, hoe groter, hoe groter de dob kan zijn. Mijn 20 cm f/5 op zelfbouw montering past perfect en is ook nog makkelijk te verplaatsen.

Een equatoriale montering kan, maar dan moet die niet te groot zijn. Op mijn balkon past dezelfde 20 cm op een normale LXD55/LXD75/EQ5/VixenGP net niet, erlangs zien te komen is slangenmenswerk. Met kortere poten is dezelfde klasse montering geen probleem, ben ik vandaag achtergekomen.
                      Last edited by svdwal; 10-01-12, 07:20.
                      What where the skies like when you were young?

Comment

En zo zie je: Ieder zijn balkon.
                        (vandaag stond ik nog op een pracht exemplaar op de bovenste verdieping, zonder dak, met vrij zicht van oost tot west. Een verademing ten opzichte van de mijne)

Comment

Originally posted by BoertjeB View Post
                          En zo zie je: Ieder zijn balkon.
                          Balkons wordt maatwerk 8) Of een Schmidt/Maksutov-Cassegrain of korte lenzenkijker, dat past bijna overal.
                          What where the skies like when you were young?

Comment

150mm Tafeldobje (aka Starblast 6)? Die staat zelfs op buisringen die later op een equatoriale montering kunnen, en als tafelDob is het op een balkon (met een stoel en een kist om de tafeldob boven de reling uit te laten komen). Het leuke is dat eens het oculair op de goede hoogte komt (en de buis over de reling kijkt) bij die korte tafeldobjes het oculair amper van plaats verandert.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Uit de verschillende info die je geeft, moet je misschien ook overwegen om een ander type kijker dan een dobson te nemen. Er zijn (heel) veel liefhebbers van dit type montering - ik heb er ook jaren zelf mee gewerkt - maar er is meer...

Wat dacht je van deze 127mm maksutov telescoop. Akkoord, hij is nieuwprijs iets boven jouw budget maar als je zoiets tweedehands kan vinden dan ben je m.i. minstens even goed gesteld voor wat jij specifiek van een telescoop vraagt. Wat is het verschil met een dobson:
                              - staat op een echte montering: equatoriaal (zie voor uitleg hierboven in vorige reacties)
                              - zeer compacte bouw, lijkt me gemakkelijker op balkon.
                              - Ideaal voor maan en planeten; mede omdat hij door de optische constructie een langer brandpunt heeft, kan/zal je hoger vergroten en zal je minder last hebben van beeldvervormingen aan de zijkant van beeld: dit noemt wel ook eens een "rustige" kijker :smile:
                              - Ook voor deepsky is hij zeker geschikt, maar dan moet je wel een oculair kiezen dat lage vergrotingen toelaat. Dat is vaak standaard meegeleverd bij de scope.

Deze Maksutov heeft dus een primaire spiegel achterin én een correctielens vooraan (dus de tubus is afgesloten vooraan); lees je op internet eens goed in over het verschil tussen een newton, een maksutov en een refractor telescoop. Vaak is het ook persoonlijke voorkeur.

Hopelijk heb je hiermee een alternatief :smile:
                              Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Working...
                              X