Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies voor aankoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies voor aankoop

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, dus be gentle :P
    Ik wilde graag wat advies van jullie met betrekking op het aanschaffen van een nieuwe telescoop.
    Ik ben in het bezit geweest van een Tal2M maar vond dit apparaat (ondanks de oerdegelijke mount) te weinig capaciteiten hebben en de tube was te groot en de mount VEEL te zwaar.
    Ik woon in Drenthe (Meppel) daar waar de lichtvervuiling nog wat minder is en wil een telescoop kopen die ik op mijn balkon kwijt kan. Yep, ik heb geen tuin maar 2 balkons, 1 perfect gericht op het oosten en 1 op het westen. De ruimte die ik heb is in de breedte 1,16 bij 2 meter. Daar moet hij dus op kunnen staan. Mijn balkon op het westen is wat groter maar daar heb ik behoorlijk wat last van bomen.
    hier mijn mijn minimale vereisten + budget.

-GPS ingebouwd
    -Geschikt voor Astro-fotografie (Deep Sky)
    -GOTO scope
    -Moet kunnen communiceren met een pc (o.a. Starry night pro)
    -Schmidt-Cassegrain of Ritchey-Chrétien
    en last but not least mijn budget: rond de 3000 a 3300 euro.

Alvast bedankt allemaal en clear skys!

Misschien zou je eens kunnen kijken naar de kijkers van Meade.
    De LX200 bijvoorbeeld, of de Nexstar serie van Celestron.

succes!
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Inderdaad. GPS+GOTO is LX200 of Meade RCX. Ik vind ze alleen voor astrofotografie niet zo geschikt, omdat ze een lange brandpuntsafstand hebben. Fotograferen is daardoor wel heel lastig. Maar het kan wel!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hey, welkom op hét forum!

Vraagje : waarom wil je gps? Kost alleen maar meer. Dat geld kan je dan beter extra in de kijker of montering stoppen.

Een lx200 is een leuk ding maar als je echt ook intresse hebt in astrofotografie, ga dan voor een equatoriale montering. Die zijn daar beter voor geschikt.

Commentaar

Ik heb nog geen ervaring met GPS. Maar mij is verteld dat het makkelijker is met uitlijnen op het noorden...maar idd..het is misschien verstandiger om het in de telescoop zelf te stoppen. De meade en celestron telescopen had ik al op de korrel. Jammer genoeg kan ik niet de afmetingen van de tripod vinden.

deze heb ik op het oog:

Celestron C-9 1/4 + XLT Coating (100 euro extra) + Celestron CAM Advanced GoTo mount

http://www.telescope-service.com/Celest ... CT.html#C9
          http://www.telescope-service.com/Celest ... _GoTo.html

prijs : 2895,- euro (als ik het goed las op de site van telescope-service)

Ik neem aan dat ik aan bovenstaande telescoop toch wel genoeg heb??...;-) Iemand die ervaring heeft met deze scope en/of mount? en mij er iets meer kan over vertellen? Ik moet dan ook mijn Canon spiegelreflex aan kunnen sluiten en een Olympus digi-cam.

De Meade telescopen had ik als eerste op het oog. Maar daar moet dan ten eerste ook nog eens een dure wedge bij. En deze telescopen zijn in Europa veel te duur moet ik zeggen.

Commentaar

Gps is alleen voor de lokatie en de tijd. meer als dat doet het niet.
            jammer van je geld .. heb je een heel goed oculair voor !

Commentaar

uitlijnen is heel gemakkelijk en zo gedaan...

beter een goed oculair aanschaffen
              114mm refl. en 70mm refr.
              200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Bij deze wil ik iedereen die aan deepsky fotografie wil gaan doen (geen planeten !) ten zeerste afraden te gaan beginnen met een telescoop met een brandpuntafstand van meer dan 1000mm.

Met name de Schmidt-Cassegrains zijn fotografisch te langzaam (zonder reducer) en bovendien is een dermate grote brandpuntsafstand alleen geschikt voor kleinere objecten. Daarnaast is het een gigantische uitdaging om geen volgfouten in een foto te krijgen.

E.e.a. kort samengevat - starten met deepsky fotografie met een SCT zonder enige ervaring wordt GEGARANDEERD een teleurstelling.

/Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Hey, welkom op hét forum.

Mein advies met deze features, is te neem een MEADE 8" RC teleskoop.
                  Warom een MEADE? MEADE had met hét RC System hét beter bild en hét beter abbilding.

Op deze teleskoop u kan aan sluiten deen Canon spiegelreflex. De vortiel van 8" RC is det et hab een shortje brandpont en u kan met een Reducer goed een kort brandpunt maken.

Robert
                  Robert

HoO Germany
                  Heinsberg
                  near Roermond

Commentaar

Als je een SCT/RC wilt kopen, kun je ook 2e hands kiezen.
                    LX200's worden tegenwoordig veel 2e hands aangeboden. Scheelt je enorm veel geld
                    Meade RCX is niet voor beginners. Je stopt enorm veel geld in verbeteren beeldkwaliteit terwijl je foto's waarschijnlijk al begrensd worden door trillingen van je balkon en de waarschijnlijk zeer matige seeing: seeing is sowieso slecht in NL, maar in een bewoond gebied nog slechter.
                    RCX is geloof ik meer een hebbeding. Maar dat kan ik mishebben
                    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Yep, LX200 is teveel toeters en bellen voor je geld. Wat moet je met GPS? GOTO is handig, maar de Meade goto is erg gebruiksonvriendelijk. Ik bedien de 14" LX200GPS regelmatig met frisse tegenzin. (Ding staat in de sterrenwacht)
                      Ik vind de beeldkwaliteit niet geweldig en de bediening vraagt wat van je. Voor astrofotografie is het ook een misbaksel (3500mm brandpunt!) . Ik denk dat de RC beter is, alleen meer een marketinggimmick van de firma Meade.
                      Voor jouw budget zou ik een fijne refractor (lenzenkijker) kopen op een oersolide losmandy+goto+pc koppeling. Veel meer plezier en veel minder plastic troep. Moraal van het verhaal: wil je je vrienden en familie imponeren, koop een RCX of een LX200. Ik zeg het een beetje gechargeerd, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan dergelijke gehypte telescopen.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Yep, LX200 is teveel toeters en bellen voor je geld. Wat moet je met GPS? GOTO is handig, maar de Meade goto is erg gebruiksonvriendelijk. Ik bedien de 14" LX200GPS regelmatig met frisse tegenzin. (Ding staat in de sterrenwacht)
                        Ik vind de beeldkwaliteit niet geweldig en de bediening vraagt wat van je. Voor astrofotografie is het ook een misbaksel (3500mm brandpunt!) . Ik denk dat de RC beter is, alleen meer een marketinggimmick van de firma Meade.
                        Voor jouw budget zou ik een fijne refractor (lenzenkijker) kopen op een oersolide losmandy+goto+pc koppeling. Veel meer plezier en veel minder plastic troep. Moraal van het verhaal: wil je je vrienden en familie imponeren, koop een RCX of een LX200. Ik zeg het een beetje gechargeerd, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan dergelijke gehypte telescopen.
                        Zo, dat is ook weer gezegd! 8)
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Dank je wel allemaal voor jullie antwoorden, ik neem alles mee in mijn besluit en zal jullie op de hoogte houden van wat het geworden is

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                            Hey, welkom op hét forum!

Vraagje : waarom wil je gps? Kost alleen maar meer. Dat geld kan je dan beter extra in de kijker of montering stoppen.
                            Klopt. Ik kan heus wel latitude, longitude en tijd uitvissen en het Noorden vinden - en aligneren moet je toch doen.

Een lx200 is een leuk ding maar als je echt ook intresse hebt in astrofotografie, ga dan voor een equatoriale montering. Die zijn daar beter voor geschikt.
                            Een LX200 met een goede (dus dure en loodzware ) wedge is ook een goede montering voor fotografie - als je een Duiste equatoriale montering wilt die even goed is moet je al naar een Losmandy G11 (en dan nog) of een Celestron CGE uitkijken, en die zijn ook niet voor niets.

Het voordeel is dat die Duitse equatoriale monteringen natuurlijk niet met die buis zijn getrouwd.

Over de openingsverhouding kan veel gedebatteerd worden, maar met een 0.63 reductor (of voor kleine sensoren zelfs een 0.33) werken maakt veel goed, en je hebt geen barlow nodig voor meer vergroting...

Maar als je begint te fotograferen is een korte brandpuntsafstand niet te versmaden (d'r zal al genoeg mislopen als volgfouten niet direct merkbaar zijn!) - dus een goede montering met een ED80tje d'r op en je zal sneller mooie beeldjes trekken, al zijn het dan niet foto's van superkleine melkwegstelsels.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                            X