Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eenvoudige sterrenkijker voor kinderen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eenvoudige sterrenkijker voor kinderen?

Onze oudste is de laatste tijd erg geďnteresseerd in sterren en planeten. Zijn vriendje kreeg vorige week voor zijn verjaardag een sterrenkijker van een speelgoedwinkel, maar daar doorheen zie je nog minder dan met het blote oog. Tenminste, we kregen met z'n allen niets in beeld :-)

Ik kan me voorstellen dat er voor een kinderbudget niet iets echt serieus' te koop is op het gebied van kijkers, maar ik zou de Sinterklaascadeaus graag in deze richting zoeken. Kan je voor 50, max60 euro iets kopen waar je wat aan hebt? Mag gerust tweedehands zijn, als het in ordentelijke staat is.

Of gaan we beter met hem sparen tot hij een echte kijker kan kopen?

Alvast bedankt voor reacties/tips!

Janneke

Ik raad de Bresser Skylux aan, ook wel bekend als de Lidlscoop. Deze kijker is in tegenstelling tot de meeste telescopen van die prijsklasse van een goede kwaliteit. De kijker is compact en makkelijk te gebruiken. Deze kijker is op Marktplaats of Speurders vaak te vinden voor een prijs van 50 tot 100 euro.

Kortom, deze kijker is een prima telescoop voor de beginnende waarnemer!

Commentaar

Een Skylux Bresser via Marktplaats. Kost ongeveer 50 euro tweedehands. Hier op het forum staat er ook nog een te koop:
      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3728

Dit is een leuke, goede beginnerstelescoop, veel mensen hier hebben er ook een (waaronder ikzelf). Zoek even hier op het forum naar 'Lidl' en je vind diverse topics hierover.
      (De Skylux Bresser wordt hier ook wel Lidlscoop genoemd omdat hij soms bij de Lidl te koop staat.)
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Inderdaad, in die prijsklasse is de Lidlscoop (Skylux) de enige telescoop die ik kan aanraden.
        Toch is de montering misschien wat ingewikkeld voor een kind... Eigenlijk is een kleine Dobsontelescoop het best aan te raden voor kinderen, maar deze kijkers liggen toch een prijsklasse hoger (nieuw vanaf 200 euro)

(Waar is trouwens de 150mm Dobson van Teleskop-service gebleven? Die zou perfect geweest zijn.)
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als je iets voor kinderen wil moet je geen ingewikkelde montering hebben nee. Een kleine dobson is leuk of mischien dit

(is er trouwens ooit een 150mm ts dob geweest? Ze hebben wel een 150mm orion optics dob, maar that's it)

Commentaar

De montering van de Skylux is toch helemaal niet ingewikkeld?!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Nou, een EQ-2 (de montering van de Skylux) is echt niet ingewikkeld hoor, zelfs niet voor kinderen! Gewoon een beetje aan de knopjes draaien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                Nou, een EQ-2 (de montering van de Skylux) is echt niet ingewikkeld hoor, zelfs niet voor kinderen! Gewoon een beetje aan de knopjes draaien.
                Astro-3 montering!!
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                  Een kleine dobson is leuk of mischien dit
                  Nou die zou ik zoiezo niet doen. Dat montering is helemaal bagger en het beeld trilt enorm bij elke tikje.

Bij TS hebben ze inderdaad een 6'' GSO Dobson gehad. Maar die kostte 250 euro wat maar 40 eurotjes van de 8'' versie scheelt. Dus vandaar dat ze hem uit de verkoop gehaald hebben.
                  Ik had ze afgelopen winter gemaild of ze die nog zouden verkopen, toen zeiden ze dat ze van plan waren om het vanaf lente weer te verkopen. Maar ik heb er niks van gezien.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Re: Eenvoudige sterrenkijker voor kinderen?

Origineel geplaatst door Janneke
                    [...] we kregen met z'n allen niets in beeld :-)
                    Vergis je niet, ze noemen het niet zomaar "het grote niets". Als je niet weet hoe en waar te zoeken, zie je verdomd weinig door een telescoop. Daar doet een beter instrument weinig aan!

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Klopt helemaal...

Met m'n 1e eigen (rode) Tasco telescoop, daar ben ik ook mee terug naar de winkel gegaan met de mededeling "dat ding doet 't niet, ik wil m'n geld terug! "

Ook omdat als ik naar een ster keek, het gewoon een ster bleef door de telescoop.
                      Deed ik de barlow eraan dan zag ik helemaal niets meer.
                      Nou dat was dus sterrenkijken...

Niks van die mooie plaatjes die op de doos stonden dus..

Nu had ik er ook nog niet over gelezen en was er nog geen internet, dus wist ik ook niet wáár te kijken.

Weet je dat wel, dan gaat er een wereld voor je open.

Die Bresser Skylux is inderdaad het beste voor je geld, of eventjes doorsparen...
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Ik zou ook zeggen zo'n Skylux telescoop voor dat geld.
                        Roel, die infinity's zijn toch ook iets van 70 euro, of is dat een paperweight?

Groetjes,

Bandit
                        Achromatologisch

Commentaar

Wat fijn, zo snel zoveel reacties! Reuze bedankt!
                          De algemene tendens is duidelijk. We gaan voor de 'Lidl scoop'.

Als hij er echt plezier in blijft houden komt er op termijn vast nog wel eens iets anders, maar dit zal voorlopig voldoende zijn.

Mochten we ook hier geen sterren door zien, dan weet ik nu waar ik moet zijn voor advies. Het zou me niet verbazen als dat nodig was :-)

Nogmaals dank!

Janneke

Commentaar

Maar waarom komen jullie niet een keer naar een starparty of waarneem avond?
                            Jullie zullen NOOIT het beeld zien zoals ze op de doos staan of zoals heeeeel veel foto's.
                            Hoeveel weet hij van sterren?
                            Koop een goed boek voor hem en laat hem eerst de sterrenbeelden leren kennen.
                            Neem hem een keer mee naar een sterrenwacht.

Er zijn al veel mensen jullie voor geweest die een scoop kochten en er alang niets meer mee doen omdat er niets anders te zien was dan kleine puntjes (sterretjes)
                            Ze wisten gewoon niet waar ze moesten kijken.
                            Ik heb het zelf ook nog wel eens.
                            Met mijn 12" dob een object zoeken en dan verbaasd zijn dat ik niets kan vinden. Blijkt dat ik er 4 keer voorbij was gegaan, maar dat het zo difuus is dat je heel goed moet kijken.
                            Dat zal met een Lidl scoop (Skylux) nog veel erger zijn.

Mochten jullie een keer willen kijken, let dan op dit forum.
                            Hier worden de starparty's en waarneemavonden geboren.

Succes!
                            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Nog makkelijker dan een Lidl telescoop, en toch al 114mm apertuur: Orion Starblast, rond de 200-240 Euro. 114mm f/4 Newton in zijn meest compacte vorm.

Mijn zoon heeft er eentje (al moet ik toegeven dat pa hem ook wel eens, ondanks zijn 400mm Dob, hem nog steeds als breedbeeldkijker gebruikt...).

Enig nadeel is dat je er eigenlijk erg goede oculairs voor nodig hebt als je oculairs wilt met een bredere beeldhoek dan Kellners (bv. Plössls) omdat het een f/4 kijker is, maar de meegeleverde Kellners zijn nog niet zo slecht. En dat planeten het beste beeld slechts mooi in het midden geven (waar je toch tot 150-180x kunt gaan).

Beter geschikt voor Deep-Sky dan planeten, maar ja, een 70mm heeft ook niet zo denderend veel opening voor planeten...
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X