Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies gevraagd

Ok die c8 gaat er dan toch niet komen. Vind m wel erg duur en voor dat geld kan je een leuke newt + leuke spulletje kopen (ben echt iemand die zn euro 3x omdraait voordat i m uitgeeft). Dit is het voorlopige lijstje maar ik zou graag willen weten of dit "klopt" en of er beter nog iets aan veranderd kan worden voordat ik mn geld uitgeef. Want je kan het maar 1x uitgeven

200/1000 gso newt 448.-

Wo 2" diagonaal 142,- (voor de ed80)

SWAN 33mm 99,-

T-ring eos 15,-

Orion Shorty plus 89,-

Laser Collimator 69.-

Keuze telescoop

Ik zag ook een laser collimator staan voor E69: Niet doen, je kan hem makkelijk zelf maken.
    De bouwmarkten verkopen korte witte toilet-valpijp buizen van 31,8 mm, dus een heeel klein beetje rond afschuren. Binnen in het buisje van ca 20 cm kun je een sleutelhanger laser prutsen. Zo'n ding koop je voor minder dan 5 euro. Het lasertje moet je collimeren in het buisje. Indien je het buisje ronddraait moet de punt in de verte op dezelfde plaats blijven staan. De beam door een klein gaatje (diafragma) leiden. Doe dit halverwege het buisje. Maak een flink gat in het buisje zodat je schuin op het diafragma kunt kijken zodat je de teruggestraalde beam kunt zien. Werkt perfect en is voldoende nauwkeurig.

Zie ook http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... fbouwlaser

maar met dit model kun je niet kijken naar de terugkomende beam. Dus: het buisje langer maken en halverwege een gat zagen om van opzij op het diafragma te kunnen kijken.

Succes, Bert Bogchelman
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Maar waarom dan de 200/1000 GSO voor 448,- en niet de Skywatcher
      200/1200 voor 249,-?

Wat heeft de GSO wat de Skywatcher niet heeft..?

Groetjes,

Bandit
      Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
        200/1200 voor 249,-?

Wat heeft de GSO wat de Skywatcher niet heeft..?
        Bandit
        Of de 250/1200 BCR voor eur 448,- Deze bevalt me prima. Heeft een azimith rollager in de rockerbox zitten en een 2'' crayford focusser!

Het enige wat je dan erbij krijgt is dan een 2'' reversed Kellner ipv een 2'' WA erfle en een 12mm plossl. Maar dat is zsowieso wel vervangbaar toch?
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
          Ik zag ook een laser collimator staan voor E69: Niet doen, je kan hem makkelijk zelf maken.
          Thx voor de tip Bert! Die gaan we proberen. Scheelt weer een hoop centjes!

200/1200 voor 249,-?
          Ten eerste omdat de GSO een crayford focusser heeft

Ten tweede omdat een telescoop niet blauw moet zijn....ik bedoel....BLAUW :P . Een telescoop moet gewoon wit met zwart zijn, en niet blauw

De prijs scheelt wel, maar reken er 90 euro bij voor een crayford focusser op de skywatcher en je zit al op 400 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            Thx voor de tip Bert! Die gaan we proberen. Scheelt weer een hoop centjes!

200/1200 voor 249,-?

Ten tweede omdat een telescoop niet blauw moet zijn....ik bedoel....BLAUW :P . Een telescoop moet gewoon wit met zwart zijn, en niet blauw

De prijs scheelt wel, maar reken er 90 euro bij voor een crayford focusser op de skywatcher en je zit al op 400 euro.
            Plus de kosten van buisringen!
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Is juist die GSO niet blauw? Of is dat die grijze? Of toch de gele..
              De Skywatcher is wit, en wel gewoon effe 200 euro goedkoper..
              Dat vind ik een bult geld voor een Crayford focusser en een ander kleurtje!

Bovendien, zoals iemand anders hier al schreef: (niet dat ik een expert ben)
              de Skywatcher komt met 2 super plossl oculairs...

Groetjes,

Bandit (die voor de Skywatcher gaat)
              Achromatologisch

Commentaar

De skywatcher komt iets van 30 euro goedkoper uit dan de gso als je er een crayford op zet. Hij komt trouwens alleen met 2 occulairs als je er een montering bij koopt

Commentaar

Ik snap het probleem niet helemaal hoor

De GSO 250/1250 MET crayford EN rollager is 448 euro! Daarvoor moet je wel even kijken op de duitse TS site en niet de engelse.

Dan ben je wel wat duurder uit dab de 200/1200 maar dan heb je wel ook een stuk meer telescoop!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                    Ik snap het probleem niet helemaal hoor

De GSO 250/1250 MET crayford EN rollager is 448 euro! Daarvoor moet je wel even kijken op de duitse TS site en niet de engelse.

Dan ben je wel wat duurder uit dab de 200/1200 maar dan heb je wel ook een stuk meer telescoop!
                    Ik heb het trouwens over een newton voor op de heq5 he, niet over een dobson. Had ik er even bij moeten zeggen .

Commentaar

Waarom kost de 20cm bcr dobson evenveel als de 20cm newton OTA? Terwijl je bij de dobson nog de box en 2 oculairs en een maanfilter krijgt?
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Overschot denk....

Commentaar

Re: Advies gevraagd

SWAN 33mm 99,-
                          In die f/5 ga je er nogal wat randastigmatisme moeten bijnemen, vrees ik - meer dan in een Orion Stratus 35mm. Als je 't maar weet - Stefan Rostyne (die ook een f/5 heeft) is er tevreden van omdat het waar voor zijn geld is, maar ik zou 't niet kunnen aanzien (maar die eigenschap heeft me dan ook 200 Euro extra gekost).

Laser Collimator 69.-
                          Let op dat je die collimator zelf collimeert (wat de garantie doet vervallen, maar als je 't niet doet kun je 'm even goed niet kopen) - die goedkope Chinese lasercollimators staan meestal zelf niet gecollimeerd. Een oude en trouwe combinatie zichttube/Cheshire is robuuster.

En, tussen haakjes, zelfs al heb je een laser, dan nog heb je een zichttube nodig, om de vangspiegel correct te roteren en onder de oculairhouder te plaatsen.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: Keuze telescoop

maar met dit model kun je niet kijken naar de terugkomende beam.
                            Da's maar goed ook: de terugkerende beam centreren geeft een fout bij het scherm tussen optische as en oculairhouder as die de helft is van de fout van de voorwaartse beam gemeten op de hoofdspiegel, en de meeste lasercollimators zijn maar zo-zo gecollimeerd en tonen een vlekje dat zo breed is dat dat gauw een paar millimeters is.

Oplossing: barlowen. Google op "barlowed laser" (kun je trouwens ook met een laser met venster toepassen).

Het gaat als volgt: een barlow gaat een kleine parallelle bundel omvormen tot een kegel, met een virtuele puntbron die achter de barlow ligt, dicht bij het brandpunt van de hoofdspiegel - die laatste kaatst dus een bijna parallelle bundel licht terug waarin het silhouet van jouw centrummarkering op de hoofdspiegel de optische as visualiseert, en als je die centreert (op een schermpje met een gaatje voor de barlow, of in het barlowvenster) laat je de optische as met de oculairhouderas overlappen in het midden tussen de virtuele puntbron en het schermpje (en overal als de oculairhouder as in de vorige stap perfect gericht stond).
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                            X