Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk een telescoop: GSO 250, wat beginner vraagjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk een telescoop: GSO 250, wat beginner vraagjes

Ik zal me eerst maar even voorstellen, ik ben dus Guido, ben 18 jaar en woon sinds ongeveer 2 jaar in een dorpje in Groningen. Ik heb hiervoor bijna mijn hele leven in Lelystad gewoont, maar daar was de lichtvervuiling best ernstig. Ik was altijd al geintereseert in astronomie, en nu hier veel minder lichtvervuiling is, wou ik toch wel heel graag eindelijk eens een telescoop. (verrekijker was ik allang op uitgekeken :P)

Nou, na ongeveer een jaar informatie winnen toch eindelijk de overstap gemaakt, en heb ik gekozen voor de GSO Dobson 250c met crayford focuser en rollagers. Toen ik de pakketten eergister eindelijk had ontvangen zat er een TS WA 30 en een plossl oculair bij, en een ventilator voor de spiegel. Wel een verrassing, ik dacht dat er alleen maar een reverse kellner oculair bij zou zitten :P.

Nou goed, heb vanavond voor het eerst gekeken, en wat zie je toch een hoop meer sterren erdoor. Heb nog niet zo veel bijzonders gezien vanwege de bewolking, maar de dubbelster Mizar heb ik gezien, en een mooi zicht op de maan. Ben er in iedergeval naar wat ik nu gezien heb al heel erg blij mee!

Ik was eigenlijk opzoek naar M13 o.i.d., maar dat valt toch best tegen om dat te vinden, en al helemaal met die bewolking en die felle maan. De zoeker staat ook nog niet gelijk gesteld met de telescoop. Hopelijk word het binnekort eens goed helder, zodat ik eens echt naar interessante objecten kan zoeken.

Maargoed, nu wat (domme??) vraagjes, als ik de telescoop eenmaal weer binnengezet heb, is het dan het beste om de beschermkappen van de telescoop en de occulairen er even af te laten? Want ik neem aan dat er buiten best wel wat vocht in de buis zal zijn gekomen. Er zat trouwens ook een vlekje op de primaire spiegel als je er van bovenaf inkijkt, en de randen van de spiegel leken een beetje gevlekt. Dit is nu weer allemaal weg. Komt dit door de nieuwigheid, of door dat de telescoop van de koude buitenlucht plots weer in een warme omgeving komt? Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid

Alvast bedankt voor de antwoorden
    Wat hierboven staat klopt als 'n bus!

Dag Guido,

Ik heb exact dezelfde telescoop een half jaar terug gekocht. Waarnemen nu is niet echt leuk zelfs, de maan stoort enorm. Eventjes wachten tot die om het hoekje is volgende week en je kunt M13 door je zoeker zien

In het begin heb ik dezelfde vragen gehad. M'n eerste nacht buiten met de telescoop was een zeer vochtige, ik kwam terug binnen ermee en de spiegel dampte meteen aan, alsof het vocht erop viel. Dat is pas twee uur later volledig verdwenen (ongerust tot en met ben ik dus van één tot drie 's nachts in de schoolweek wakker gebleven).
    Het beste dat je meteen kunt doen als het vochtig geweest is, is je telescoop gewoon binnen opstellen, volledig open en de ventilator mag aan. Zo kan de warme lucht over de spiegel en verdwijnt het vocht sneller. Meestal is het vocht niets anders dan condensatie die van de warme lucht op de koude spiegel valt. Hetzelfde met je oculairs. Steek ze niet weg maar stel ze vrij aan open lucht totdat het vocht verdwenen is. Ga er zeker niet met een zakdoek overwrijven, zo maak je de coating kapot.

Het is normaal dat een spiegel aandampt, zowel tijdens een waarneming of erna. Het vocht verdwijnt weer en alles is ok. Als je iets verkeerd kan doen, is het wel de spiegels en lenzen laten aandampen en niet laten verdampen, maar meteen wegsteken. Gewoon eventjes laten ademen, op temperatuur komen en wegsteken. Meestal duurt dit een kwartier of een halfuur, naargelang hoe koud en vochtig het buiten was.
    Ook een fout die ik maakte: kijk nooit met een zaklamp naar je spiegels. Zelfs de allernieuwste spiegel is dof en vuil op die manier.

Een veelgemaakte fout is ook dat als de zoeker aandampt, men die probeert proper te maken met een zakdoek. Gevolg: een zoeker die op termijn veel minder licht vangt en waarvan het contrast lager wordt. Deze zomer keek ik nog eens door zo'n zoeker van een vriend en ik moest zoeken achter sterretjes.
    Wat je dan wel kunt doen is de lens verwarmen. Ofwel door verwarmingselementjes die de zoeker net warm genoeg houden om droog te blijven, ofwel met een haardroger maar dit is niet permanent. M.a.w.: elke 5 minuten mag je je zoeker drogen.
    In vochtige nachten doe ik alleen de doppen van de zoeker als ik 'em nodig heb. Meestal houdt hij het zo wel een uur of twee.

Verder heel veel succes en kijkgenot met de telescoop!
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Commentaar

Gefeliciteerd met je nieuwe scoop en welkom op dit mooie forum

Zoals Ilye al zegt, zorg ervoor dat de optiek kan ademen, net zolang tot het spul droog is.
      Ik zet mijn scoop altijd horizontaal als ie aan het drogen is, zodat er niet zoveel stof in kan vallen. De volgende morgen doe ik alle beschermkappen er weer op.

Hoe werkt die ventilator precies eigenlijk?
      Zit er een batterypack bij of moet je iets in het stopcontact steken?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Gefeliciteerd met je Dobson, welkom!

Commentaar

Ik heb een refractor en een mak, en doe meestal geen lange waarnemingen. De telescopen staan wel lang buiten op voorhand om af te koelen. Als ik gedaan heb doe ik eerst de deksels erop voor ik binnenkom. Pas na een halfuur doe ik ze eraf. Ik heb ze eigenlijk nog nooit weten beslaan dan. Onlangs was ik het eens vergeten bij de mak en het gevolg is dat er vele druppels water op het objectief lagen en eens opgedroogd waren het allemaal witte vlekken.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bedankt voor alle reacties!

Gelukkig maar dat ik het gevraagd heb, ik was namelijk ook van plan de zoeker met een doek droog te wrijven! . Wat is de beste manier om de lenzen van de oculairs en zoeker schoon te maken?

Die ventilator werkt inderdaad met een battery pack (met 8 penlites!) met een stekkertje eraan, die je achter op de telescoop plugt

Ik zal van alles straks even foto's maken

Commentaar

Welkom Guido.

Eerder dee ik het ook altijd zo. kappen er af laten en naar binnen .. maar altijd kwam de boel vol met vocht door de grote temperatuurs verschil.

Wat wel redelijk goed werkte. kappen buiten er op,en meteen inpakken in een deken als hij binnen is, zo houd hij de kou veel langer vast. en komt hij veel langzamer op temperatuur, dat werkt goed meestal geen vocht van binnen. wel de focuser open laten voor het ademen.

Commentaar

Ik ben nog maar een stofdeeltje, maar volgens mij komt het vocht er op doordat het binnen vochtig is en de koude spiegel het vocht verzameld. Dat gebeurd buiten niet omdat de spiegel dan warmer of net zo warm is als de omgevingslucht. Het beste lijkt mij om de telescoop af te dekken voordat hij naar binnen gaat en pas weer open te maken nadat hij is opgewarmd, want dan slaat er geen vocht meer neer op de spiegels. Ik doe iets dergelijks ook altijd met mijn DSLR, door deze buiten in een plastic zak te verpakken en dan pas mee naar binnen te nemen en als hij na een uurtje weer wat is opgewarmd haal ik hem wel weer uit de plastic zak. Op deze manier heb ik nog nooit vocht op mijn objectieven of nog erger in de camera gehad. Bij een refractor (die ik gebruik) maak ik mij hier niet zo druk om omdat die toch redelijk dicht zit (als je het oculair laat zitten tenminste).

Commentaar

Hmm, iedereen doet dat dus op een andere manier :P

Ik zal het wel een beetje moeten uitproberen hoe het het beste gaat. Opzich viel het vocht wel mee toen ik de kappen eraf liet. Wel besloeg de hoofdspiegel dus wat.

Maar wat gebruiken jullie om de lens van het oculair mee schoon te maken zonder die coating eraf te halen? Ik hoorde iets van alcohol en gedestileerd water o.i.d.? Of gewoon speciale reinigingsvloeistof?

Bedankt in iedergeval

Hier nog wat foto's, en voor Ossi de ventilator en de battery pack

Commentaar

Gefeliciteerd, welkom in het Forum Guido!
                    Robert

HoO Germany
                    Heinsberg
                    near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door Guido
                      Maar wat gebruiken jullie om de lens van het oculair mee schoon te maken zonder die coating eraf te halen? Ik hoorde iets van alcohol en gedestileerd water o.i.d.? Of gewoon speciale reinigingsvloeistof?
                      Ik gebruik dit, erg goed spul.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                        Ik kom wel op de site van aquarius, maar niet bij "dit". Bedoel je het 6-delige optiek schoonmaak set?

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                          Ik kom wel op de site van aquarius, maar niet bij "dit". Bedoel je het 6-delige optiek schoonmaak set?
                          Ja

Commentaar

Guido,

Mag ik vragen waar je je scoop gekocht hebt en wat je betaald hebt?

Frank
                            Bresser Messier 150N

Commentaar

Origineel geplaatst door Guido
                              Dat moet ik dan maar eens aanschaffen dan

Ik heb wel op dit forum iets gelezen over een "lenspen", maar volgens mij werkt dit niet met vloeistof

Commentaar

Werken...
                              X