Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

magnitude

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

magnitude

Wie kan me eens duidelijk uitleggen hoe dat zit met de magnitude.
    Ik zie overal waardes en snap er niks van.
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

De magnitude van een planeet/ster of een ander object geeft de helderheid van dat hemellichaam aan. Sommige hemellichamen zijn enorm helder, daarom is hun magnitude een negatief getal (zoals de zon; -26). Planeten zoals Jupiter, Saturnus en Mars zijn meestal -2 tot +2 en bij sterren kan de helderheid -1,5 bedragen (zoals Sirius), maar ook boven +10 (de kleine sterretjes die je met het blote oog niet kunt zien). Dus als iemand zegt dat hij vanuit zijn/haar tuin of waarneemplaats een grensmagnitude van +5 kan halen, kan diegene sterren tot magnitude 5 zien met het blote oog.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is

Commentaar

magnitude is de helderheid van een object. Onze zon heeft ongeveer een magnitude van -26 (verbeter me maar als ik het verkeerd heb) terwijl een ster bijv een magnitude van + 14 kan hebben. Dat wil dus zeggen dat je de ster met het blote oog niet kan zien, maar een ster met een magnitude van + 5 bijv wel.
      Ik weet ook niet wat precies de waardes zijn van het menselijke oog maar ik kan me herineren dat ik dat zo ongeveer ergens in een boek heb gelezen.

************ je was me voor :P
      Skywatcher 8'' Dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door Rick
        magnitude is de helderheid van een object. Onze zon heeft ongeveer een magnitude van +26 (verbeter me maar als ik het verkeerd heb) terwijl een ster bijv een magnitude van - 14 kan hebben. Dat wil dus zeggen dat je de ster met het blote oog niet kan zien, maar een ster met een magnitude van - 5 bijv wel.
        Ik weet ook niet wat precies de waardes zijn van het menselijke oog maar ik kan me herineren dat ik dat zo ongeveer ergens in een boek heb gelezen.
        Het moet juist net andersom zijn Als het een helder object is zoals de zon bedraagt het een negatief getal (b.v. -26) en als het object minder helder is dan bedraagt het een positief getal (b.v. +5).

Commentaar

heb het al aangepast, bedankt
          Skywatcher 8'' Dobson

Commentaar

Zover kan ik het volgen.
            Stel ik kan +5 zien in de tuin.
            Wat heb ik dan voor verbetering met mijn dobson 200-1200?
            Want dan vang ik veel meer licht.
            Tot welke magnitude kan ik dan zien?
            It is nice to be important, but it is more important to be nice.
            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Ter aanvulling:

het verschil tussen 2 magnitudes is +/- 2,5 keer in helderheid
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
              X