Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Informatie gevraagd, beginner.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Informatie gevraagd, beginner.

Goede avond dames & heren! :P

Hmm, waar zal ik eens beginnen. Nou ja, ik wil heel graag een telescoop kopen om te gaan waarnemen, en een tijdje later foto's te gaan maken.
    Wat ik graag wil waarnemen/fotograferen is voornamelijk deep-sky objecten, planeten hoeven voor mij niet echt.

Ik heb hier al een beetje rondgekeken en gelezen. Nou weet ik dat een refractor een lenzenkijker is, en een reflector een spiegelkijker, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat het beste is voor deep-sky. En voornamelijk welke telescoop in het algemeen het beste is voor deep-sky. Kan je ook een 'normale' camera gebruiken om te fotograferen, of moet je een speciale camera hebben ervoor.

Nou moeten jullie weten dat ik een _beginner_ ben, maar dan ook echt een beginner(!!). Sterren lezen kan ik nog niet echt dus zou ik een boekje nodig hebben om de weg niet kwijt te raken zeg maar. En ervaring met telescopen heb ik dus ook totaal niet eigenlijk.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor jullie. Mischien kunnen jullie mij tips geven over de juiste telescoop die bij mij past etc.

O ja, mijn budget ligt rond de 200-500 euro. En een camera heb ik al om te fotograferen, de Canon EOS-350D.

Dat was het wel zo'n beetje. Sorry voor al die vragen!

Cheers,

Rony
    Robtiics 80 mm ED refractor;
    Bosma 80 mm ED refractor (FPL 53);
    Tal 100RS 100/1000 refractor.

Ik heb een telescoop te koop staan hier op het forum, 150/1200 newton met volgmotoren e.d. alleen heeft hij een F waarde van 8.
    Dat is nou niet bij uitstek een fotografische F waarde. Hierdoor zal je langer moeten gaan belichten dan een F5 telescoop bv. En dit steld meer eisen aan de kwaliteit van de montering.

Om deepsky goed te fotograferen heb je denk toch wel een groter budget nodig dan 500 euro Sanakthe...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Waarom? Met dat geld is sowiso best een prima tweedehands Newton te halen met een lagere F waarde. En ook wel een nieuwe.

Het nadeel (en voordeel) is Sanakthe, dat iedereen hier een andere smaak heeft, dus andere tips geeft. Verwacht wel dat je het een en ander leert van de reacties, maar ik kan je niet verzekeren dat je er straks met een definitieve keus uit komt. Ik kwam hier een aantal maanden geleden, en weet pas sinds een maand ofzo welke telescoop ik nu wil.

Wat iedereen je denk ik wel zal vertellen is dat, aangezien je voor deepsky gaat en je fotografie wil gaat doen, een Newton (de spiegelkijker dus) een goede keus is. Een newton vangt veel licht voor zijn geld, en heeft geen last van kleurfouten. Waar je echter ook rekening mee moet houden is je montering. Geschikte optiekbuizen zijn er al wel voor rond de 200 euro, maar zeker voor fotografie moet de kijker wel degelijk blijven staan. Ook omdat je er straks allerhande accesoires aan gaat hangen voor fotografie, zoals een volgkijker en de camera zelf. Als je montering dan te licht is, gaan de assen verschuiven simpelweg doordat het gewicht wat hij moet dragen te hoog is.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Oke, wat ik heb begrepen is dat hoe lager de F waarde, hoe meer licht?

En wat is een volgmotor precies?

Ik kan mijn budet natuurlijk wel verhogen door middel van te sparen, maar ik wil zeg maar niet gelijk een heel duur ding kopen, straks bak ik er niks van, of ik kom er achter dat het toch niets voor mij is.

Commentaar

Een lagere F waarde zorgt ervoor dat je korter kan belichtn, in het kort dus meer licht (lees fotonen) ja.

De volgmotor zorgt ervoor dat je telescoop de sterren blijft volgen. De sterren veranderen langzaam van plaats aangezien de aarde om zijn as draait. Met 2 motoren op beide assen kan je je kijker heel precies op je target houden, en zo lang belichten. Dit is nodig om deepsky objecten op het toestel vast te leggen

Planeten fotograferen met een webcam, daar hoef je niet zo veel eisen aan de montering en motoren te stellen.
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Oke, wat ik heb begrepen is dat hoe lager de F waarde, hoe meer licht?
            Fotografisch ja, visueel nee.

/Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Oke, Is het een must om 2 volgmotoren te hebben op je montering of is 1 ook goed? Is het verschil heel erg groot tussen 1 of 2 volgmotoren?

Welke van de Newton serie kunnen jullie me aanraden, en welke volgmotor etc?

Commentaar

En volgmotor is genoeg om de draaiing van de aarde te compenseren. Dus dan hoef je niet met de hand te volgen.

Welke van de newtons......

1, Klik Deze komt op 486 euro inclusief een single axis drive.

2, Klik Komt op 594 euro inlcusief dual axis drive.

3, Klik Komt op 318 inclusief single axis drive.

Met de eerste 2 zal je meer mee zien dan met de 3e. Dus het ligt eraan hoeveel je wil uitgeven

Commentaar

Die 2e ziet er vet uit. Is hij ook gebruiksvriendelijk voor een beginner?
                  Ik zie ook dat je er dit bij krijgt:

# 3 stuks 31.7mm plossl oculairen;
                  # 2x Barlow lens;
                  # een zenitspiegel;
                  # rode LED zaklamp.

Wat bedoelen ze hiermee 31.7mm plossl oculairen ? Oculairen snap ik nog wel, maar dat 31.7 mm plossl niet echt. En wat is een zenitspiegel?

Nogmaals sorry voor al die vragen!

Commentaar

Drie stuks plossel occulairen betekent dat je er 3 occulairs bij krijgt. Dit zijn dan 1.25" occulairs. Dat betekend dat je ze in een 1.25" occulairhouder/focusser kunt gebruiken.

Die zenithspiegel zit er niet bij want dat heeft een newton niet. Die zijn alleen handig bij een lenzentelescoop.

En vragen mag altijd he

Commentaar

Origineel geplaatst door sanakthe
                      Die 2e ziet er vet uit. Is hij ook gebruiksvriendelijk voor een beginner?
                      Ik zie ook dat je er dit bij krijgt:

# 3 stuks 31.7mm plossl oculairen;
                      # 2x Barlow lens;
                      # een zenitspiegel;
                      # rode LED zaklamp.

Wat bedoelen ze hiermee 31.7mm plossl oculairen ? Oculairen snap ik nog wel, maar dat 31.7 mm plossl niet echt. En wat is een zenitspiegel?

Nogmaals sorry voor al die vragen!
                      Plossl is een bepaald design die veel wordt gebruikt in 1,25" occulairen. Het zijn prima occulairen die het geld waard zijn, maar niet echt geweldig zeg maar.
                      Een zenithspiegel is een diagonale spiegel, die wordt gebruikt bij refractors en cassegrain telescopen zodat je niet rechtstreeks door de telescoop hoeft te kijken maar in een "aangename" 90 graden.

Die rode LED zaklamp is er voor bedoeld dat je 's nachts wat kan zien, maar niet extreem je nachtvisie verliest.

Een barlow lens zorft er voor dat de focale lengte van je telescoop een X aantal keer wordt vergroot, met als resultaat een grotere vergroting.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

oculairen

31,7 mm of 1,25" geeft de doorsnede of dikte van het oculair weer. Er zijn ook 50 mm of 2" oculairen. Omdat de lenzen die hierin zitten groter zijn, zijn deze oculairen meestal duurder. Ze kijken echter ook ietwat aangenamer.
                        Naast de doorsnede/dikte heeft elk oculair een eigen "waarde" of brandpunt. Gangbare maten zijn 4 mm tot 40 mm. Hoe korter het brandpunt, hoe meer de vergroting zal zijn. "korte" oculairen kijken echter minder prettig door de kleine lensjes en dat je het oog er dicht tegen aan moet houden (korte eye releve) en je moet dan een eventuele breil afzetten.
                        Plossel, Kellner, Ramsden, Huijgens, Orthoscopisch, Nagler, dit zijn allemaal namen van verschillende optische ontwerpen met hun eigen voor- en nadelen en prijzen. Voor normaal gebruik zijn Plossels goed.
                        Daarnaast heeft elk oculair een beeldveld. Bij een klein beeldveld lijkt het alsof je door een wc rol kijkt. Bij een groothoekoculair zie je de rand van het beeldveld nauwelijks, wat fraaier is. Een gangbare maat is 50 graden. Groothoek loopt op tot wel 85 graden. Goede groothoek oculairen zijn erg duur, vele honderden Euro's.

Voor meer informatie is de volgende site erg leuk:
                        http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl met name de teleskoophulp.

Ik hoop dat je e.e.a. wat duidelijker is geworden.

Clear skies, Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Oke, bedankt mensen. Ik denk dat die Plossels wel goed zijn voor mij, aangezien ik niet echt een expert ben :P En hoe zie het met de beeldveld van de Plossls die je er bij krijgt?

Ossi, en Skyguy bedankt voor het uitleg. En ik zal die site eens bekijken Bert!

Commentaar

En hoe zit het met de Bresser Messier N-203?? Lijkt me opzich ook wel een vet ding, als ik de specs zie is die niet eens zo heel slecht? Enige ervaring?

Commentaar

Patrick had een 150mm Bresser Messier, je kunt het hem eens vragen!

Commentaar

Werken...
                              X