Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Informatie gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Informatie gevraagd

Ik heb een 2e hands Orion Optics Maksutov OMC 140 op de kop getikt .
    Incl. montering GEM1`en volgmotor.

Hij is F14,3.
    Eigenlijk wil ik een iets allrounder apparaat. Ik heb het vermoeden dat hij iets minder geschikt is voor deepsky. Maar wat "zie" ik nou echt minder tov van bv een 150mm f/5 Newton of een Celsteron C8 (f/10)?

Graag wat reakties.
    Life's what you make it!

Wel een beetje laat hé.

Zo'n kijker gaat goede beelden geven van planeten en dubbelsterren. Voor deepsky is hij minder geschikt. Voor planetaire nevels zal het wel nog ok zijn maar voor grotere deepskyobjecten zal dat een heel pak minder zijn. Zoals de dubbele cluster in perseus en de pleiaden om er maar een paar te noemen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Aanvulling

.... niet zo laat: ik mag de kijker 2 weken op proef....

Ik kan wennen aan het systeem. Ik heb nog nooit met zo'n groot apparaat gewerkt. De montering en statief zijn zeer solide (alleen de uuras kraakt op een bepaald punt; opnieuw invetten?, zoals ik hier vaak lees (met beter vet).
      Life's what you make it!

Commentaar

Het is goede telescoop die je hebt gekocht, die voornamelijk voor planeten en dubbelsterren is.
        Door de lange brandpunt afstand is ie minder geschikt voor wijde nevels zoals M42

Op http://enzerink.net/peter/astronomy/scopulator.htm
        kun je berekenen wat voor beeldveld je telescoop maximaal heeft.

Ik zag dat ie hetzelfde beeldveld heeft als een C8.
        Kan op die Orion telescoop ook een 2" visual back?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik weet ook nog dat er een celetron c8 te koop is (F10) met focal reducer tot f/6.3).

Dat is: grotere opening en een korte openingsverhouding. Alleen ik ben een beetje bang van de vorkmontering (uitlijnen op de pool).

Tja, het is allemaal niet zo gemakkelijk.
          Life's what you make it!

Commentaar

Werken...
          X