Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke van de 4??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke van de 4??

http://www.meade.com/catalog/lx/lx90.html

http://www.telescopium.nl/produkten/Meade/lx90/lx90.htm

http://www.scopecity.com/mlx90a.htm

Telescopes Schmidt-Cassegrain Meade
    http://www.scopecity.com/mlx90a.htm

De LX90 kost rond de 2500 Euro en de LX200 rond de 3500 Euro.

Telescopes Schmidt-Cassegrain
    http://www.scopecity.com/nexstar8gps.htm

De NX 8 GPS kost rond de 2500 Euro en de NX 11 GPS rond de 3500 Euro

--------------------------------------------------

Dat zijn zowat de links waar je informatie en plaatjes vind.

Nu de vraag is natuurlijk welke van de 4......prijs maakt me niet uit, dan spaar ik nog een jaartje langer, of ga zelfs zien voor tweede hands.

tja, eigenlijk heb je vier vrijwel dezelfde telescopen afgebeeld, en is het meer een gevoelskwestie welke je liever wilt hebben.

de meade lx 90 en 200 zijn qua optiek vrijwel hetzelfde en verschillen ook niet overdreven veel van de celestron. uiteraard is de nx 11 een maatje groter, maar de vraag is of je een 11 inch wil.

verder heb ik zelf een celestron, en ben daar zeer tevreden over. heb weleens mindere verhalen gehoord over meade (leveringsproblemen ed) maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen.

k ben dus bang dat ik je niet echt een advies kan geven aangaande deze keuze...
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

De LX90 en de NX 8 zijn idd min of meer het zelfde type van telescopen.
      Ze hebben allen een goto system en een GPS systeem.
      De grote en de compactheid is eveneens min of meer het zelfde.....daarom dat het voor mij moeilijk kiezen is tussen beide.
      Ze zijn beide heel mooi om te kijken......maar ik heb wel vragen over de handelbaarheid.

Eveens hebben ze beide min of meer de zelfde lens opening en brandpunt.

Ik opteer dus Nu voor de LX90 of de NX 8, die andere zoals de LX200 en NX11 zijn een maatje groter maar zijn naar mijn gevoel ook moeilijker om er mee om te gaan.
      We zitten tenslote in de prijs categorie van de profesionele Astronomen...wat ik helemaal niet ben natuurlijk.

De bedoeling is alvast om aan Astrofotograffie te gaan doen en ik heb dus de mogelijkheid als ik voor de klasse van 2500 Euro ga om meteen een CCD aan te schaffen van een goede kwaliteit...deze kosten tussen de 300 en 1000 Euro.

Commentaar

zelf de lxd besteld hou wel rekening mee dat er lange levertijden kunnen zijn ik wacht nu 1,5 maand al :lol:

dus mocht je voor meade gaan of ze em in voorraad hebben oid
        verder is het aan de gebruiker

meade heeft nu al een leuke intrede ccd
        waar al intresante fotos van te zien zijn zeker met de doorgaande ontwikkeling zullen er zeker nog mooiere maybe de duurdere varianten goedkoper worden
        ( voor aleen mooie fotos oid is een digitaale camera met convertor een mogelijkheid )

houd er rekening mee dat met deze hooge f/ratio telescopen je een kleiner beeldveld heb en dat je dus een focal reducer zult willen (hoewel f10 nog niet zo dramatisch is )

Equatorial Wedge: The optional 8" equatorial wedge is required for long-exposure die moet je dus apart erbij halen

verder lijd de aankoop van dezel kwalitijd ook mee dat je eyepieces
        ook wat duurder zullen uitvallen

meade celestron maakt verder niet uit
        bijde hebben een goedkoop variant
        zo word celestron beheerd door het welbekende tasco
        en maakt meade gebruik van bresser dus zulke discusies zijn niet aan de orde zoals ene is beter etc

verder kan wachten geen kwaad meade heeft weer nieuwe soort
        zoals rx serie wat allemaal toch leuke ontwikkelingen zijn voor de massa markt

Commentaar

Hallo Philip

Misschien is het ook de moeite om eens naar een Celestron C9,25 te kijken.
          Deze hebben zich toch wel bewezen als erg goede kijkers. Ik durf wel te zeggen beter als de Meade !

Als fotografie toch belangrijk is, of gaat worden. Waarom kijk je dan niet naar een parallactisch opgestelde telescoop. Dat scheelt een wedge en je kunt er ook nog eens wat anders op zetten. (foto toestel met volgkijker b.v of je 2ť wide field telescoop)
          Bij een vork montering zit de buis vast,en moet alles op de kijker gebouwd worden.

Zoals al genoemd moet je rekening houden met je brandpunt, het beeldveld is erg klein zeker als je gaat fotograferen. Een webcam beeldje bij 2 meter brandpunt is maar 5 bij 4 boogminuten . m81 is al 25 bij 12 boogminuten groot. dus heb je zeker een reducer nodig of een camera met een grote chip.
          Volgen is ook bijna niet te doen met zoeen brandpunt maximale volgfout is 3,5 boogsec, dus een vorm van guiding is dan zeker nodig.Of een montering van 5x je budget

Nog een punt de afkoeltijd van zoeen type telescoop ligt tussen de 60 en 120 minuten ligt er een beetje aan waar je telescoop opbergt.maar van warm naar koud zeker 2 uur . dat is dus best lang voordat je telescoop het op zín beste doet.
          Ook heb je een goede dauwkap nodig ,of verwarming om de dauw weg te houden van de corrector plaat.( de glasplaat voor op )

Er komt veel bij kijken als je zoeen type telescoop neemt.

Als je mij mening zou vragen wat ik zou kopen voor dat geld, zou ik de 25cm f4,8 van Orion UK nemen http://www.teleskop-service.de/Orion/luxus.htm . net zo zwaar, wel wat langer , meer lichtvermogen , veel snellere afkoeling, goedkoper, 3x zo groot beeldveld, veel makkelijker te onderhouden, optisch net zo goed of beter.
          En met jou budget hou je nog redelijk wat over voor een goede montering ,

Laat je goed informeren en probeer eens door verschillende types te kijken.
          Misschien is er in de buurt een vereniging. http://www.mira.be/links/ en kan je tijdens de sterrenkijkdagen ( 18 & 19 maart) door wat verschillende types kijken .

Succes

Commentaar

Bedankt voor de informatie mensen...al weet ik merendeel niet waar julie het over hebben.....ik heb er dus totaal geen verstand van

Ik ben alvast eens naar die link gaan kijken en ga toch wat meer uitleg verschaffen wat mijn bedoeling is, en waarom ik aan de LX90 en NX8 had gedacht.

Beide zijn op de eerste plaats toch vrij compacte telescopen met min of meer alles der op en der aan....uitbreiden gaat meestal wel.
            Eveneens zijn beide, vind ik dan nu wel, beter uitgerust om voor 100% via PC te gaan besturen EN plaatjes maken zonder dat ik nog eens een degelijke digitale foto toestel moet gaan kopen...als ik het goed gelezen heb..

Kijk....nu kijk ik nog vanuit mijn vensters van de slaapkamer..deze bevind zich Namelijk achterkant en geeft me een goed zicht van het oosten tot het zuiden en zuid-west.
            Nu heb ik daar een plat dakje met een koepel er op om wat meer licht te krijgen in de woonkamer, die verlengd is en daarom ook dat plat dakje.
            Het is dus de bedoeling om deze koepel weg te gaan nemen zodat het oppervlakte groter is EN hierop kan ik dan perfect de telescoop gaan plaatsen.
            Wel komt er een totaal nieuw dak op en komt er rond de randen een paar stenen hoog een muurtje.....ik wil er niet graag van af vallen (afspringen van een hoogte van een 4 meter is niet zo erg als je er gewoon van afvalt he)
            Dan zou er eveneens een deur moeten komen, om van de slaakamer het plat dak op te gaan.....ik ben niet van plan om keer op een 10-15kg door het venster te moeten gaan wurgen.

Heb dus nog wat werk en kosten te doen...............daarom vooral die compacte telescopen....alles zal gebeuren vanop afstand en zal dus de telsescoop en plaatjes maken doen via PC die vorig jaar er speciaal werd voor aangekocht....lol.....later volgd nog een laptop en zal dienen als ik buitenhuis ga opserveren.

Het is dus dat ik een beetje naar alles moet kijken...en idd als je er niets van af weet dan..tja.
            Ik ben alvast op het gevoel afgegaan en zeg steeds dat een oog wil ook wel wat moois he
            Ik vind ze der dus echt ...cool en verfrissend uitzien.

Commentaar

Ik kies qua merk Celestron boven Meade. Ik heb voor ik mijn telescoop kocht heel veel gelezen over de dingen, echt heel veel. Heel veel merken en types vergeleken. Ik denk dat Celestron kwalitatief toch net iets beter is dan Meade. Ik denk dat veel mensen het met me eens zullen zijn.

Ik zeg overigens niet dat Meade slecht is of iets dergelijks. Maar als ik tussen Meade en Celestron zou moeten kiezen zou ik het wel weten.
              But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

Rory....je kunt volkomen gelijk hebben, toch is dat wederom dat je eigenlijk uit ervaring kunt weten.
                ik bedoel dus dat iedere type telescoop zo zijn voor en nadelen heeft...

Wat wel vast staat is dat het heel waarschijnlijk een tweedehands telescoop word.......maar dan wel 2-3 x goedkoper dan hier in Belgie, en een nog wat betere-dikkere type.

Commentaar

Werken...
                X