Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is een telescoop voor beginners?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is een telescoop voor beginners?

Hallo allemaal,
    Ik ben Ivo van den Heuvel en heb altijd al intresse gehad in sterren en planeten.
    Ik ben op zoek naar een telescoop voor een beginner, vooral om te kijken of ik het wat vind. Uit diverse verhalen op dit forum heb ik begrepen dat je niet zomaar moet kopen, dus vraag ik om jullie hulp en advies.

Het belangrijkste antwoord wat ik je kan geven op deze is vraag is een wedervraag
    Wat is je budget?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik kan je in elk geval de Lidlscoop aanraden. Kost niet al te veel (helemaal niet 2ehands) en voor een beginner is het schatje echt ideaal!!!

Oftewel: Join the LidlClub!

Commentaar

Ik heb geen idee wat normaal is voor een telescoop voor beginners, maar ik wilde wel onder de 250,= blijven als dit mogelijk is. Waar kan ik informatie en prijzen vinden voor de Lidlscoop?
        Ook heb ik op http://www.telescoop.nl de Transporter 70mm Min-EQ Refractor gevonden, is dat wat of ziet het er alleen maar leuk uit?

Commentaar

Moet je niet doen! Voor dat geld kan je een 130mm Newton kopen, of een 90mm refractor.

Hier heb je een link.

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n130.html

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... r_r90.html
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
            Moet je niet doen! Voor dat geld kan je een 130mm Newton kopen, of een 90mm refractor.

Hier heb je een link.

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n130.html

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... r_r90.html
            Die 2 zit ik ook al een tijd naar te kijken.. Welke van de 2 is nu de betere?
            Ja ik weet het, de ene is een refractor en de ander een reflector, en de
            prijs is ongeveer hetzelfde.

1 Van deze twee zou misschien mijn ETX kunnen gaan vervangen, maar
            ik ben er nog niet helemaal uit of ik nu een refractor of een reflector wil,
            en misschien is het met deze prijzen verstandig om een 2ehandse te zoeken?

PS: iemand een idee of de 2ehandsjes van Robotics online te bekijken zijn?

Groetjes,

Bandit
            Achromatologisch

Commentaar

Het voordeel van de newton is natuurlijk zijn opening. Je zal er meer mee kunnen zien, vooral op het gebied van deepsky.

De refractor heeft in tegendeel een beter contrast en scherper beeld. Wat heel goed van pas komt bij de planeten.

Het is net maar wat je zelf wil, ik zou personelijk voor de newton gaan. Daarmee kan je planeten ook goed mee waarnemen en deepsky is beter dan de refractor.
              Wil je toch contrast ruilen voor de opening dan kan je natuurlijk voor de refractor kiezen.
              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
              - EQ3, aandrijving + poolzoker
              - Bresser 10x50
              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

HELP. Ik ben maar een beginner en zie termen als reflector en refractor.
                Ik begrijp dat een refractor beter is voor de planeten, terwijl ik ook lees dat een reflector deze ook goed kan zien?!
                Is de reflector een betere optie omdat deepsky beter is en de planeten ook wel goed genoeg te zie zijn (voor een beginner)?

Hierbij wil ik ook iedereen tot nu toe bedanken voor de hulp die jullie bieden bij mijn keuze. Op deze manier kom ik dadelijk wel tot een concluie. Ik heb nog nooit op een forum gezeten, maar vind het wel een goede manier.

Commentaar

Refractor : lenzen kijker

Reflector : spiegel kijker

Voorbeeld refractor:

Voorbeeld reflector:

De werking ervan laat ik aan de diehards over...

Zoals gezegd is een refractor meer geschikt voor het waarnemen van
                  planeten, en een reflector meer geschikt voor deepsky. (nevels etc)

Vuistregel heb ik geleerd is: hoe groter de 'opening' (lens/spiegel) hoe
                  beter/meer je kan zien. Al naar gelang de brandpuntafstand groter word
                  is de kijker beter geschikt voor het waarnemen van planeten?

Ik ben nu 2 refractors verder en kom er zo een beetje achter dat ik meer
                  heb aan een reflector, omdat ik toch meer opzoek ben naar sterrenhopen
                  en nevels dan naar planeten; Maar, ik wil ook nog steeds planeten blijven
                  bekijken en dus kies ik dan voor een reflector met een 'langer' brandpunt..?

Groetjes,

Bandit (die ook nog maar net komt kijken)
                  Achromatologisch

Commentaar

Als je een goede reflector hebt met een 'redelijk' ( :P ) brandpunt kun je de planeten ook goed bekijken. Wel met wat minder contrast dan in een lenzenkijker.....maar de extra opening maakt een hoop goed. En op deep sky is de reflector natuurlijk erg goed.

Al met al zou ik voor een reflector gaan. De kosten - prestatie verhouding is gewoon erg goed bij dit type kijkers!

Commentaar

LIDL scoop! haha, hier allom bekend op dit forum!

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
                        LIDL scoop! haha, hier allom bekend op dit forum!
                        Ik ga een knopje maken op dit forum waar je automatisch bovenstaand zinnetje kunt toevoegen
                        Maar zonder flauwekul: Lidlscoopje is veel waar voor weinig geld!
                        Zoek maar eens op "skylux" in marktplaats.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als ik het zo lees is een reflector voor mij de beste keuze. Ik zag dat de aangedragen Newton N130 een kijker was met een brandpuntsafstand van 1000mm. Zijn er nog meer vergelijkbare kijkers voor een mindere prijs of ga ik dan bezuinigen op 'slechtere' merken?
                          Ik wil uiteraard toch iets goeds voor deze prijsklasse.

Verder een vraag of je een kijker in een winkel kan/moet gaan halen en zo ja, is er een goede (met duidelijke uitleg zonder verkooppraatjes "duuder dus beter") in de buurt van Rotterdam?

Commentaar

's Gravenzande?
                            Kijk eens op Robtics.nl
                            Heb je in ieder geval iemand met kennis van zaken.
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als ik de keuze nog iets moeilijker mag maken door mijn mening weer te geven doe ik dat graag

Ik zou kiezen voor die 90mm lenzenkijker.
                              Eenvoudige reden:

Iets beter contrast
                              Koelt sneller af
                              Scherper beeld
                              Is thermisch stabieler
                              Zeerwaarschijnlijk nooit collimatie problemen.

Al deze dingen kunnen voor de beginner zorgen dat het allemaal wat tegenvalt. Als beginner wil je alleen maar kijken hoe je het bevalt.

Daarom de lenzenkijker.

Ik heb inmiddels meerdere telescooptypen gehad en ik ben heel blij dat ik ben begonnen met een 10cm F10 achromaatje!

Ik heb ervaring met de volgende telescopen:
                              - 10cm F10 achromaat
                              - 15cm F12 MCT
                              - 10cm F9 ED
                              - 15cm F5 schmidt newton

Commentaar

Werken...
                              X