Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Groentje!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Groentje!

Hallo iedereen,
    Eindelijk heb ik een telscoop aangeschaft! Wilde altijd erg graag een en nu is het dan zover. Ik heb een Meade DS 2070. Ik heb eigenlijk weinig tot geen verstand hiervan en vroeg me af of er wat boeken zijn die mij een beetje wegwijs kunnen maken. Nu zit ik af en toe wat te staren maar zou graag wat gerichter gaan zoeken.
    Ook vroeg ik me af of er nog meer mensen zijn met een Meade en wat zij vinden van de autostar computer die er bij zit. Wat is jullie ervaring hiermee?
    Hebben jullie nog tips voor dit groentje? :lol:
    Groetjes Marcella

Hoi Marcella;

Ik heb zelf heel kort een ETX70 gehad en deze heeft dezelfde autostar computer als die jij nu heb, als je eerst even door geeft wat voor informatie je wel heb dan is het wat gemakkelijker om aan te geven
    wat misschien handig is.
    Het beviel me uitstekend werken met een autostar maar helaas overleed de computer en omdat ik maar 100 euro had uitgegeven heb ik het hele spul weggeven aan een hobbyist.

Commentaar

Hi!
      Bedankt voor je reactie! Hier wat specificaties van de DS 2070:
      Optical design: refractor.
      Clear aperture: 70 mm.
      Focal length: 700 mm.
      Focal ratio: f/10.

Mijn vader en ik hebben deze in een opwelling gekocht, waar we achteraf wat spijt van hebben omdat we er nu achter komen dat er veel betere zijn voor dezelfde prijs.. Maar ja. Je ziet zo'n telescoop staan, wordt erg enthousiast en tja, dan heb je 'm gekocht.. :o Dus nu proberen er het beste uit te halen...

Commentaar

hey marcella!
        welkom op het forum!
        positief dat je het zo ziet! tuurlijk moet je er het positieve uit halen! alleen wel jammer dat je er eigenlijk niet zoveel verstand van hebt en er ineens één gekocht hebt, want er zijn voor weinig geld aardig wat goeie telescopen te krijgen. dus als je er een beetje in verdiept had, dan had het idd misschien niet deze geworden.
        aan de andere kant. ik ken de telescoop die je nu gekocht hebt niet, misschien is het wel een steengoed ding.. maar ik kan je er dus niet echt mee helpen hoe die werkt, heel veel succes ermee, en hoop voor je dat het geen miskoop is!

Commentaar

Hi!
          Ja we zijn veel te impulsief geweest! Maar ja, helaas kunnen we daar nu niets meer aan doen. Maar mocht het zo zijn dat dit echt een bagger ding is willen we wel verder kijken naar een andere.. Nu we eenmaal zo'n telescoop hebben staan willen wij eigenlijk niet meer zonder! haha! :lol:

Commentaar

cool!! nu al verslaafd!!!
            heb je al wat kunnen zien? of zijn jullie zover nog niet? hebje beetje verstand van de sterrenhemel? of moet je dat nog leren? beetje sterrenbeelden enzo? misschien wat planeten?

Commentaar

Hoi Marcella,

Om gerichter te zoeken zou je een sterrenatlas aan kunnen schaffen, of programma's gebruiken als Stellarium (deze is gratis). In een sterrenatlas vind je veel interessante hemelobjecten die je kunt gaan bestuderen. In de betere atlassen staat ook vermeld welk object welke magnitude (m of mag) heeft. Of, in andere woorden, hoeveel licht het object uitstraalt vanuit de Aarde gezien. Met het oog zie je ongeveer tot 6mag. Des te kleiner het getal, des te helderder het object, 2mag is dus helderder dan 5mag. Een zichtbare volle maan is ong -12,5mag.

Nu kun je met een handige formule berekenen tot welke magnitude jij kan kijken met je telescoop. Dit doe je door de lensopening van je telescoop te delen door de diameter van je pupil (die in het donker ong 6mm is). Elke factor 10 levert 5 extra magnitude op. In jullie geval wordt dat dus 70 : 6 = 11,6, wat dus bijna 6 extra magnitude oplevert. Omdat je zelf al tot magnitude 6 kan kijken, zie je nu dus sterren tot magnitude 12.

Met deze formule kun je in een sterrenatlas dus mooi kijken welke objecten je kan waarnemen, en welke niet. Let wel echter op dat deze forumule geld voor een heldere nacht.

De telescoop zelf ken ik niet, maar ik heb ook pas sinds een week of drie mijn eerste telescoop, en die is notabene te leen. De goedkopere refractors hebben last van kleurfouten, die erger worder naarmate je meer vergroot. Duurdere refractors hebben correctielensen die deze kleurfouten tegenaan. De kleurfout kun je goed zien als je er mee naar de maan kijkt. Aan de rand van de maan zie je dan namelijk een dunne blauwe lijn.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Google.

Google, google, google, google.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Wat is dat nou weer voor een antwoord? :P

Als iedereen ging googlen waren forums een stuk minder interessant.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

waarschijnlijk via google hier gekomen

Commentaar

Klopt het dat de telescoop nu op marktplaats staat? of is dit een voorloper??
                      hier dus
                      114mm refl. en 70mm refr.
                      200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Origineel geplaatst door starlight1984
                        Clear aperture: 70 mm.
                        Focal length: 700 mm.
                        Focal ratio: f/10.
                        Origineel geplaatst door marktplaatsadvertentie
                        opening 60mm
                        brandpuntsafstand 700mm
                        openingsverhouding f/11.7
                        Ik denk het niet dus.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wahahha ik heb weer es veel te snel gelezen...
                          114mm refl. en 70mm refr.
                          200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

@Marcella

Je kijkertje is best van goede kwaliteit, hij is het beste te vergelijken met bv de Skylux optisch gezien
                            de autostar is en ander verhaal in het kort: hij wil weten waar je staat, de autostar heeft voor Nederland 2 opties Amsterdam en Rotterdam maar je kan er ook een lokatie aan toevoegen je moet dan wel de lengte en breedte graad weten (google earth) vervolgens datum en tijd en je kan beginnen.
                            je plaats de kijker op het oog naar het noorden en de buis horizontaal alle 2 op hun nul punt dan stuurt hij zich naar 2 collimatie sterren die moet je zo nauwkeurig mogelijk in het beeld hebben en dan is de kijker echt klaar.
                            In de database van het computertje staan ongeveer 1400 objecten waaronder de planeten, maan en ook alle Messier objecten en nog het een en ander, jullie kijker is het best te vergelijken met de ETX70 wat techniek betreft echter dan een F10 in plaats van een F5, kijk ook even op de homepage van Meade voor een handleiding van deze kijker en van de autostar, volgens mij is de autostar de 949 de homepage waar je moet zijn is: http://www.meade.com/manuals .
                            Als je wat meer wil weten laat het even weten.

Commentaar

Hey allemaal!!
                              Thanks voor alle info! Vooral met die van google kon ik veel mee!
                              haha!
                              Ik ben echt een beginner dus weet echt niet veel maar ik kan hier zeker mee aan de slag!!
                              Als ik lees wat jullie allemaal weten dan heb ik nog een lange weg te gaan... En kan zeker wel hulp gebruiken!
                              Komen jullie ook wel eens bijelkaar?

Commentaar

Werken...
                              X