Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies gevraagd over eventuele aanschaf...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies gevraagd over eventuele aanschaf...

Beste mensen..

Ik wilde even gebruik maken van jullie kennis en ervaring..

Ik wil wat serieuzer bezig gaan met astrofotografie en in het bijzonder deepsky.

Nu had ik de volgende kijkers op het oog:

De Bresser Messier N-203 met volgmotoren.

Linkje naar de Spec's : http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n203.html

Celestron Astro Newtonian 200/1000 mm. Met ADM mount.

Linkje naar de spec's: http://www.teleskop-service.de/Celestro ... .htm#NT200

Nu kwam ik in de zelfde prijsklasse ook een paar Celestron C8's tegen (occasions).

Ook zeer aantrekkelijk gezien het formaat en minder onderhoud dan een Newton lijkt me zo.
    (stof , spiegel laten opdampen eens in de zoveel jaar en misschien nog wat dingen die ik vergeten ben)

Maar misschien wel nadelige punten i.v.b.m. Astrofotografie?

Al zoekende op het internet kwam ik wel een paar dingen tegen over de C8.
    Zijn er verschillen in tiepes en coatings?
    Moet een C8 ook gecollimeerd worden?
    Er zijn gevallen bekend die last hebben van het “ mirror-flip” syndroom, heeft dit ook te maken met het verspringen van het beeld tijdens focussen?
    Is er een serie of typenummer aanwezig op de OTA om het bouwjaar te achterhalen?
    (met veel belangstelling dit topic gelezen http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3231)
    Kent de optiek echt zwakke plekken en hoe kom je daar eenvoudig achter?
    De vorkmontering is in principe niet zo geschikt voor astrofotografie, maar toch wel als er een wedge bij zit?
    En tot slot, vanwege de lange brandpuntsafstand is de C8 goed te gebruiken voor Deepsky (fotografie)..?

Dit zijn de vragen die ik zo snel even kan bedenken.

Alvast bedankt voor het lezen!
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Re: Advies gevraagd over eventuele aanschaf...

- Moet een C8 ook gecollimeerd worden?
    Ja, maar dat is met een paar goedkope hulpmiddelen een peuleschil en eenmaal gecollimeerd heb je er weinig omkijken naar.

Er zijn gevallen bekend die last hebben van het “ mirror-flip” syndroom, heeft dit ook te maken met het verspringen van het beeld tijdens
    focussen?
    Ik neem aan dat je imageshift bedoelt.
    Oplossing is een aparte focusser gebruiken, zijn in de regel niet zo duur en voor astrofotografie bijna onmisbaar.

Is er een serie of typenummer aanwezig op de OTA om het bouwjaar te achterhalen?
    OP de correctorplaat staat een serienummer, maar daar kun je niet veel wijs uit worden. Vooral de kleur, materiaal van de buis en stickertjes moeten uitmaken hoe oud de ota is. Ook de montering is vaak een indicator van de leeftijd.

Krasje op de hoofdspiegel is niet zo boeiend, krasje op de VANGspiegel wel. Aangezien je daar moeilijk bijkunt is het lastig in te schatten. Voor zover ik weet zijn de meeste C8'en optisch prima. Kijk voordat je de boel aanschaft of de kijker uit elkaar is gehaald. Vooral de richting van de correctorplaat/vangspiegel tov de hoofdspiegel moet goed zijn!

De vorkmontering is in principe niet zo geschikt voor astrofotografie, maar toch wel als er een wedge bij zit?
    Voor webcammen misschien, maar een GEM (parrallactische montering) is beter/gemakkelijker voor astrofotografie. Vooral het uitlijnen op de pool is met een wedge lastig. Niet onmogelijk.

En tot slot, vanwege de lange brandpuntsafstand is de C8 goed te gebruiken voor Deepsky (fotografie)..?
    Het is meer een allround kijker. F10 is lastig fotograferen. Maar je kunt daarmee wel kleinere objecten 'groot' op de plaat zetten. Meer detail in nevels ed. Wil je grotere oppervlakten icm korte belichtingstijden doen (bijv M42) dan heb je een focal reducer nodig.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo,

ik zou eerder naar die van celestron 200/1000 gaan, een F10 is lang zeker voor deepsky. voor planetaire fotografie is dit wel goed.
      hoe korter je brandpunt hoe breder je gezichtsveld is, waardoor je de deepsky opjecten gemakkelijker gaat zien en volledig erin krijgen.

Als je eventueel naar de 200/1000 zou gaan raad ik je aan om een andere focuser erop te zetten, die standaard dingen lopen op tandwielen en dit kan behoorlijk vervelend zijn bij het scherpstellen. een crawford (http://www.telescope-service.com/ATM/fo ... l#tsoaz2cn) voor 99 euro en je hebt al degelijks.

grtz
      vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
      http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Dank jullie voor alle tips..!

Hmm, het blijft moeilijk... (ik ben een ster in keuzes maken )

Na enig realistisch denkwerk mijnerzijds denk ik dat verhouding tussen lekker ontspannen waarnemen en fotografie op ongeveer 50/50 % komt te liggen.

Nu nog met een standaard ToUcam Pro (wil ik binnenkort wel gaan modden, heb de onderdelen al in huis), later met eventueel een Eos 350D of DSI-achtige.

De C8 is een goed allrounder las ik net..
        Maar de Newton is uiteindelijk geschikter voor astrofotografie..

Wat mij aan een Newton een beetje stoort is dat hij wat minder "handelbaar" (lees wat groter) is dan een C8 en natuurlijk het (vaker) collimeren .
        Maar daarintegen is de kortere brandpunts-afstand wel weer aantrekkelijker, plus dat de montering ervoor wat geschikter is voor astrofotografie.
        Hoe zit dat nu met onderhoud aan de hoofdspiegel en de afkoelingstijden ten opzichte van elkaar, dus van de C8 en de Newton.

Die C8 daar zal zowiezo een focal reducer voor moeten komen dan en daar zou ik eventueel nog later een andere parrallactische montering voor kunnen kopen.

hier staat een setje: http://www.astrotechniek.net/easywebedi ... n.asp?id=1

Waar al het een en ander bij-zit, genoeg om al aan wat eenvoudige fotografie te beginnen?
        Vraag me alleen af waarom dat ding al zo lang te koop staat..

Momenteel bezit ik o.a. een ETX-90 en een Elfje dus qua opening ga ik er altijd op vooruit.

Maargoed ik kan m'n geld maar 1X uitgeven, vandaar het gehink van de ene op de andere gedachte..

Commentaar

hallo,

het collimeren van een newton is niet zo moeilijk, het is meestal de hoofdspiegel die wat kan verschuiven door de warmte of schokken.

Ee C8 is ook een goeie telescoop, celestron staat wel bekand om zijn goeie optiek.
          ik heb zelf ervaringen gehad met een C9,25 een iets grotere dit zijn heel goeie kijkers voor planeten, maan en niet al te grote en heldere deepsky opjecten.
          Oké de newton is iets onhandiger in gebruik ( gewoon worden) maar het weegt volgens mij niet op tegen de mogelijkheden qua deepsky. indien je wil kijken met een C8 raad ik je toch aan om een focal reducer te gebruiken om uw brandpunt te verkorten.

Een volgend iets is de afkoeling, een newton zal veel sneller afkoelen dan een C8, mat andere woorden beter beeld.
          qua onderhoud, ik haal 1 maal perjaar de speigels eruit om die te reinigen. bij de C8 is dit iets anders.

je moet voor je zelfs de keuze maken, wil ik aan deepsky doen neem de newton wil je maar de maan en planten doen ga dan voor de C8

grtz
          vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
          http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

C8 is wel lekker compact en licht.. Ook voor Deepsky kom ik een eind met 2" 42mm oculair bijvoorbeeld. Wat je ook kunt afwegen is dat door de lange brandpuntsafstand/opening je minder eisen aan je oculairs hoeft te stellen, dus je met goedkopere oculairs af kunt. Een echt nadeel van de C8 vind ik niet zozeer de afkoeltijd, maar het beslaan van de correctorplaat.
            Maar het voordeel van een gesloten systeem is weinig of geen onderhoud. Schoonmaken doe je eens in de 5 jaar.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Advies gevraagd over eventuele aanschaf...

Origineel geplaatst door Wolkewietje
              Beste mensen..

Ik wilde even gebruik maken van jullie kennis en ervaring..

Ik wil wat serieuzer bezig gaan met astrofotografie en in het bijzonder deepsky.

Nu had ik de volgende kijkers op het oog:

De Bresser Messier N-203 met volgmotoren.

Linkje naar de Spec's : http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n203.html

Celestron Astro Newtonian 200/1000 mm. Met ADM mount.

Linkje naar de spec's: http://www.teleskop-service.de/Celestro ... .htm#NT200

Nu kwam ik in de zelfde prijsklasse ook een paar Celestron C8's tegen (occasions).

Ook zeer aantrekkelijk gezien het formaat en minder onderhoud dan een Newton lijkt me zo.
              (stof , spiegel laten opdampen eens in de zoveel jaar en misschien nog wat dingen die ik vergeten ben)

Maar misschien wel nadelige punten i.v.b.m. Astrofotografie?

Al zoekende op het internet kwam ik wel een paar dingen tegen over de C8.
              Zijn er verschillen in tiepes en coatings?
              Moet een C8 ook gecollimeerd worden?
              Er zijn gevallen bekend die last hebben van het “ mirror-flip” syndroom, heeft dit ook te maken met het verspringen van het beeld tijdens focussen?
              (met veel belangstelling dit topic gelezen http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3231)

Dit zijn de vragen die ik zo snel even kan bedenken.

Alvast bedankt voor het lezen!
              for statrting astro-photography is a bigger advantage to start with a Newton. In this way, the exposions time can be hold shorter maybe why the mount you use, is not able to drive longer exposions times.
              2.nd, the Newton have the better images, when you see the tin pointy stars. A SC got allways thicker stars, not so nice.
              But not each Newton is a good photographic Newton. They must be not heavy and have not to long focal ratio. A good photographic Newton is enough with a focal range of 800mm and max with 4-5 kg.
              Even for such a photo-Newton you need a strong mount, there must be minimum a EQ6, where you can drive very smooth. A normal EQ6 out of the box will not bring this.

Another good optic for making astro photographies is a ED telescope. This can be one of 80mm or if you need a longer focal ratio, you could take max. a 100/900 ED. There you could work with a reducer by taking photos from Galaxies and in normal focal ratio you could work with a Web-Cam or similar. Herefor you dont need a heavy mount.

Regards
              Robert

HoO Germany
              Heinsberg
              near Roermond

Commentaar

Ik merk nog steeds dat ik ondanks alle info nog niet helemaal zeker weet wat het gaat worden..

Misschien dat ik binnenkort eens op een sterrenwacht/vereniging of starparty ga kijken en dan in de praktijk eens wat ga aanschouwen.

Ik heb in iedergeval even stof tot na-denken zullen we maar zeggen.

Commentaar

Ik ben eruit....

Ik heb alle pro's en con's zorgvuldig afgewogen en...

Het is een C8 geworden!

Toch handelbaar en redelijk wat opening en allround.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!

Commentaar

Gefeliciteerd met je keuze.
                    Een C8 is een wonderlijk stukje techniek welke nog compact is ook.
                    Maar schaf wel gelijk een correctorplaatverwarmings-setje aan.
                    Zoals Nop al beschreef is de corrector erg dauwgevoelig.

In Nederland is het tijdens heldere nachten meestal vrij vochtig en heb je gauw last van dauwaanslag.

groet
                    HArro
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Gefeliciteerd! Een c8 is een mooi ding!

Commentaar

Bedankt voor de goede tips!

Alle tips zijn nog steeds welkom natuurlijk.

Even over die correctorplaatverwarmings-set, waar zijn die te vinden?

Is dat een betere optie dan zelf een dauwkap maken?

Voor mijn ETX heb ik zelf een dauwkap gemaakt van een plastic pot en dat werkt wel aardig.

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          Bedankt voor de goede tips!

Alle tips zijn nog steeds welkom natuurlijk.

Even over die correctorplaatverwarmings-set, waar zijn die te vinden?

Is dat een betere optie dan zelf een dauwkap maken?

Voor mijn ETX heb ik zelf een dauwkap gemaakt van een plastic pot en dat werkt wel aardig.
                          Ik meende dat het meestal in combinatie werd gebruikt, dauwkap en dewheaters.
                          Ik moet zelf ook nog steeds een dauwkap maken voor mijn C8, maar eerst maar een die dovetailplate aanschaffen
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Gefeliciteerd! C8 is fijn, erg fijn!
                            Een goedkope dauwverwarming kun je zelf maken of als je lui bent (zoals ik) bestel je een dewzapper bij telescoop.nl in combinatie met een dauwkap.
                            Een fohn werkt ook goed hoor! Zorg wel dat de lucht schoon is (voel even met je hand of ie geen harde stukjes stof uitspuuugt). Een correctorplaat is gevoelig. Kun je niet even met een doekje overheen. Het is niet erg als ie een beetje vies is.

Commentaar

Als je handig bent met een soldeerbout en je niet veels te veel geld wil uitgeven aan Kendrick dewheaters, is dit misschien wat:

http://tinyurl.com/yv7ua

Weerstandsdraad, behuizing e.d. bestel je bij Conrad, de rest haal je bij de plaatselijke electroboer. De vermogens regelaar is wel prettig om de warmteafgifte te regelen.

Commentaar

Werken...
                              X