Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginners objecten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginners objecten

Na de laatste tijd veel op diversen sites gekeken te hebben en met een verrekijker bezig te zijn geweest, heb ik dan vandaag toch de stap gezet en een telescoop aangeschaft via marktplaats.

Om als beginner er een beetje in te komen, vroeg ik mij af of jullie misschien een idee hadden wat leuke beginners objecten zijn. Die niet te moeilijk te vinden zijn .

Vandaag wel een beetje bezig geweest en wat sterren af gegaan met een sterrenkaart, maar de heldere lucht was al weer snel verdwenen helaas .

Ondertussen ga ik ook ff verder met het door spitten van de site, want er zijn veel leuke en leerzame treads te vinden voor mij.

(misschien is deze vraag al eerder gesteld maar ik kon hem niet vinden)

Alvast bedankt,

Patrick_Almere
    Wie heeft er nog mooie oude telescopen voor mij. Liefst met messing enzo! Mail me!

Kijk hier eens:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/

objecten en hoe ze waar te nemen. Planeten zijn niet zo interessant momenteel.

Commentaar

Is inderdaad wel een mooi site, ik ga hem vanavond even door kijken.

Bedankt
      [i]'Knowledge starts in wonder."
      Socrates[/i]

Commentaar

Alweer een Patrick?

Commentaar

Wat voor telescoop heb je gekocht Patrick?
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

De Patrick's zijn een overval aan het voorbereiden op astroforum
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Patrick Moore?
              Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Kon zo snel geen originelere naam bedenken. :lol:

Ik heb een Vixen Custom 80M gekocht via marktplaats.

Ik heb een tijdje zitten twijfelen tussen een refractor en een newton, maar wat ik hier op het forum begreep is een refractor wat beter voor de maan en planeten. (begreep later dat er ook weer verschil is in korte en lange newtons)
                Misschien is de diameter wat klein, maar als het allemaal goed bevalt kan het altijd groter.
                Socrates[/i]

Commentaar

Foto! Die willen we zien.

Een handige aanschaf is misschien het boekje 'Welke ster is dat'.

Niet duur, informatief, handig en zeer toegankelijk voor beginners. Staan de hemelkaarten in voor Nederland per maand onderverdeeld in de 4 windstreken. Verder alle 88 sterrenbeelden met afbeelding en uitleg en bijzondere hemelobjecten binnen het sterrenbeeld zoals clusters en sterrenstelsels. Verdere informatie bedraagt uitleg over bijvoorbeeld boogsecondes, ons zonnestelsel, deepskyobjecten en telescopen. Daarnaast een lijst met opvallende hemelobjecten t/m 2015.

Het boekje is op A5 formaat, hardcover maar niet te dik, handig mee te nemen dus. Te koop bij de wat grotere boekenwinkels.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zag dat er ook een tread was over verschillende boeken, zal van de week eens kijken in de boekwinkel.

Bedankt voor de Tip.

Een foto zal ik ff maken en in het forum zeten.
                    Socrates[/i]

Commentaar

Ooh Patrick het zal al wel vaker gevraagd zijn en er zullen er echt nog wel meer volgen die het vragen. Maar dat is geen probleem, de mensen hier helpen je graag! Die foto moet je trouwens echt doen!

Wat ik me wel afvraag is of je de hemel niet hebt verkend met een verrekijker of met het blote oog voordat je een telescoop hebt aangeschaft?

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                        Alweer een Patrick?
                        whaha
                        hier nog een Patrick
                        114mm refl. en 70mm refr.
                        200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Ik heb inderdaad de hemel wel bekeken met een Nikon 10x50 verekijker, maar dacht al snel dat moet beter kunnen.

De aanschaf van een telescoop is dan ook wel vrij spontaan gekomen, toen mij ook mijn zoontje de maan en zon van dichterbij wilde zien.

Echter de M objecten kwamen voor mij pas, toen ik me er wat verder in ging verdiepen via forums zoals deze. Ik gebruik de verrekijker nu nog steeds, om de juiste richting met de telescoop te zoeken. Ik moet zeggen dat het uitrichten met met de zoeker vrij lastig is maar ik neem aan dat het vanzelf steeds makkelijker gaat.

De foto zal ik snel ff doen.
                          Socrates[/i]

Commentaar

Werken...
                          X