Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke kijker kiezen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke kijker kiezen?

Beste mensen,

Graag jullie advies. Sinds enige tijd is mijn zoon geinterresseerd in astronomie. Voor zijn goed rapport heeft hij een hele poos geleden een kijkertje gekregen (6 x 700) om zijn eerste ervaringen op te doen en om te kijken of het wel menens was. Dat (onding) heeft me al letterlijk veel slapeloze nachten bezorgd want de voet is allesbehalve stabiel zodat je bij het scherpstellen telkens moet wat bijstellen en dan wachten totdat het terug stil staat. Voor objectieven van 20 en 12 gaat dit redelijk voor planeet observatie maar alles daaronder krijg je met geen voeten scherp.

Ik ben al enige tijd de tweedehandsmarkt aan het afschuimen en heb al met enkele mensen contact gehad die deze verkopen. Ik heb momenteel een drietal kandidaat toestellen maar twijfel nog enigzinds. Een spiegeltelescoop is relatief goedkoper in verhouding tot een refractor en heb je (meestal) meer zicht voor je geld. De telescopen die ik gesellecteerd heb liggen in een prijsklasse van 450 tot 750 euro. Een groot verschil in prijs en daarom ook mijn grootste probleem. Is die dubbele prijs het ook waard? Er zitten twee 15 en n 20 tje tussen. Ik plaats de links hier onder. graag jullie advies a.u.b.

http://www.kapaza.be/detail/2988379/Te_ ... ewton.html

http://www.kapaza.be/detail/2852790/Tel ... _1200.html

http://www.kapaza.be/detail/3130354/New ... NIEUW.html

De tweede link is een skywatcher refractor telescoop die nu nieuw een dikke 1400 euro gaat maar waar wel wat extra objectieven bijzitten en weg mag voor min 750 euro. Is wel drie jaar oud maar denk niet dat dit erg veel uitmaakt.

Als jullie van mening zijn dat reacties te wijd zullen uitlopen kunt u mij ook altijd prive emailen op mijn email adres roger.zeebroek@skynet.be

Ander sugesties zijn ook heel welkom want ik kan evengoed in de verkeerde richting aan het zoeken zijn. Wie helpt mij "het noorden " vinden?

Graag ook wat info over de "F" factor van telescopen en hoe dit van invloed is op de scherpte van het beeld en de afstelling.
    Hartelijk dank.
    Gerard

2 Reflectors, 2 Refractors, 2 Monteringen, 2 Ogen, 1 Bril.......
    ...........en veel te veel lichtvervuiling.

telescopen

Hallo,

Even over de keuze van deze telescopen. Op zich zijn het allemaal prima telescopen om mee te beginnen. Maar voor dat je een telescoop koopt kun je jezelf beter afvragen wat je wilt gaan doen/bereiken met de telescopen. Wil je deepskygaan bekijken of maan en planeten. Of beide.
    Wil je alleen visueel gaan waarnemen of ook aan astrofotografie gaan doen. Dit zijn denk ik belangrijke overwegingen voor de aanschaf van een kijker.

Het F getal ook wel openingsverhouding wordt berekend door het brandpunt te delen door de diameter van het objectief. Bijv brandpunt= 1000 mm, objectief = 100 mm. F is dan 10.

Hoe lager het getal hoe "sneller"de kijker is m.a.w hij is lichtsterker.
    In het algemeen is het zo dat kijkers met lage F getalen meer geschikt zijn voor deepsky. Hoge F getalen zijn meer voor maan en planeten.
    Ook geeft een hoger F getal meestal een hoger contrast. Daarom zie je vaak dat de wat meer gevorderde amateur verschillende telescopen bezit.

M.v.g
    Arend van der Salm
    http://www.inhetdonker.nl
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Bedenk ook de handelbaarheid van deze telescopen. Een HEQ5 is al ee forse montering en vergt even tijd in op de opbouw. De kop weegt al om en bij 10 kg...

->"Hoe lager het getal hoe "sneller"de kijker is m.a.w hij is lichtsterker".

Dit is juist maar enkel als je fotografeert. Voor visuel waarnemen maakt dit geen boes verschil. Wat hier wel van belang is dat een zgn 'snelle' kijker wl een groter gezichtsveld heeft.
      Laten we zeggen dat een F/5 - F/6 een goed allround instrument is, waarmee planeten ook nog goed te bekijken zijn. Een F/8 en verder neigt eerder naar maan en planeetobservatie als hoofddoel.

Een 'snelle' kijker stelt ook strengere eisen (zeg maar duurdere) aan het oculair. Vooral aan de beeldrand zijn abberaties dan ook veel beter zichtbaar dan in een kijker met F/8 of verder...
      Obsession 18 inch F/4.5
      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Hallo Zeerog,

Ik zie dat je een telescoop zoekt voor je zoon. Hoe oud is je zoon? Want de kijkers die je aangeeft wegen allemaal toch wel een tiental kilo's. Als het de bedoeling is dat je zoon alleen kijkt en nog redelijk jong is zal hij veel beter af zijn met een 15 cm of zelfs 20 cm dobson.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bedankt voor jullie inbreng. Mijn zoon is relatief jong (9 jaar) maar zijn leeftijd geeft je geen idee van zijn gedrevenheid en zucht naar kennis. Het is niet de bedoeling dat hij alles zelf opstelt, dat doe ik wel want ik ben ondertussen ook gefassineerd door alles wat met hemelobservatie te maken heeft (van jongsaf al). Buiten de stabiliteit van de kijker is "meer zien" ook een reden waarom we naar een grotere kijker zoeken. Verre objecten (deep sky) behoren daar zeker ook toe. Fotografie laat ik nog even in het midden want mijn budget laat dit niet toe. De bedoeling is nu een stevige opstelling en een zo breed mogelijke waaier van observatie mogelijkheden. Ondertussen zijn we terug bezig en kan de beurs terug gespekt worden en gaan we ook door de ervaring beter weten welke richting we op willen.
          Gerard

Commentaar

Als je voor planeten wil gaan is de 2e advertentie (de lenzenkijker) een leuk ding. Hoog contrast, geeft wel wat kleurfouten maar daar is met een filtertje wat aan te doen en door de grote opening ook geschikt voor deep sky. De montering is een goede stevige en stabiele heq-5. Hij is wel erg groot in vergelijking met de Tal.

De 1e advertentie (de TAL) is ook een mooie telescoop. Goed voor deep sky, geeft ook goede beelden op planeten en hij geeft geen kleurfouten. Hij is ook een flink stuk goedkoper dan de 150mm lenzenkijker (dat extra geld kan je als je wil dus aan toebehoren besteden of in je zak houden )

Zelf zou ik kiezen voor de Tal newton. Niet zo groot, goede kwaliteit, geen kleurfouten, goede montering en hij is ook geschikt voor deep sky.

Yust my 2 cent's

Commentaar

Je bedoeld dus de tal telescoop van ru makelij. Ziet er inderdaad vrij robust uit. Geen "chi, chi" maar waar het op aankomt is wat je ziet in het donker. Voor deze tal 2 heb ik met de verkoper al onderhandeld en hij zou hem laten voor 475 euro. Nieuw kosten ze rond de 700 als ik het met goed herinner.

nog sugesties?
              Gerard

Commentaar

Hoi allen,

Ik heb de Tal 100R gehad,prima telescoop behalve de montering was niet bijster goed.

Geen aanrader die montering!!

Ik zou een Tal Ota kopen en een 2e hands CG 5 montering.Staat er toevallig een van te koop op Marktplaats.

C l a s s i c S c o p e s
                WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Ik heb zelf nog een 6" refractor gehad van Skywatcher en ik vond die totaal niet geschikt voor deepsky. Waarom? Gewoon de lengte van de tubus. Door de zoeker kijken en aan de knoppen van de montering draaien is vrij moeilijk. Ook moest je bij objecten in het zenit op de grond zitten of zelfs liggen. Probeer dan maar een door je zoeker te kijken. Ik had nog speciaal een statief van Berlebach gekocht dat hoger kan maar uiteindelijk als je daar in de donkerte staat doe je dat niet. Voor hetzelfde geld ligt alles tegen de grond.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                    Ik heb zelf nog een 6" refractor gehad van Skywatcher en ik vond die totaal niet geschikt voor deepsky. Waarom? Gewoon de lengte van de tubus. Door de zoeker kijken en aan de knoppen van de montering draaien is vrij moeilijk. Ook moest je bij objecten in het zenit op de grond zitten of zelfs liggen. Probeer dan maar een door je zoeker te kijken. Ik had nog speciaal een statief van Berlebach gekocht dat hoger kan maar uiteindelijk als je daar in de donkerte staat doe je dat niet. Voor hetzelfde geld ligt alles tegen de grond.
                    Daar heb je een punt! Mischien mogelijk om de heq5 van de lenzenkijker te kopen en de ota van de tal? :P

Commentaar

Als Tal2m bezitter zal ik je m ook aanraden, Goede stevige kijker met prima optiek en dito zoeker.
                      Dit is ook de enige telescoop met de Gem2 montering. goed stevig en voor visueel en wat webcammen goed genoeg.
                      Ook makkelijk voor je zoontje. deze heeft geen as klemmen zodat je gewoon de kijker kan bewegen als de motor aan staat. Bij andere monteringen moet je de controller gebruiken, niet altijd handig voor de kids.

Wel moet ik er bij zeggen het hele handeltje is wel zwaar 50 kilo alles bij elkaar. ( gebouwd als een tank) dat kan hij verlopig nog niet opzetten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                        Dit is juist natuurlijk. Een newton heeft een beter geplaatst oculair. Het enige nadeel is dat je de tubus soms moet draaien , weinig aan te doen.
                        Nog handiger wat dat betreft zijn de Smidt-Cassegrains of Maksutovs...

Nu, hoe het ook zij, een newton geeft toch meest 'bang voor de buck' voor wat betreft opening.Nou ja , een kijker is toch altijd een compromis....
                        Obsession 18 inch F/4.5
                        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Hallo,

ben ik het mee eens. Een optie is een maksutov-cassegrain of een smith cassegrain telescoop. Een prima alround scope is bijv de C8 van celestron.

Redelijk grote opening
                          goed contrast
                          niet al te groot
                          met een focalreducer prima geschikt voor deepsky
                          ook prima te gebruiken voor fotografie.

gr Arend
                          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Werken...
                          X