Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke is de betere? Ik kom er niet meer uit!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke is de betere? Ik kom er niet meer uit!

Ik ga nu dus een nieuwe telescoop halen, daar ben ik al over uit wat het wordt. Een 200/1000mm f-5 newton. Alleen nu het dillema.....ik wil er wat aan fotografie gaan doen.

Ik zit nu dus te tweifelen tussen 2 monteringen :

Heq-5 SkyScan :
    Volgens veel fora (cloudynights enzo) is dit de superieure montering. Hij is stabieler, kan meer dragen, is noukeuriger oftewel beter geschikt voor fotografie. Er zit ook Pec op en een autoguider.

Celestron Cg5-GT (CAM)
    Ik heb eens naar T-s gemailt en zij beweren dat deze montering veel beter is dan de Heq-5. De heq-5 is niet zo stabiel en is niet zo noukeurig zeggen ze. Deze montering heeft een autoguider maar geen pec. Maar ik hoor toch verhalen van een wel erg hoge (en nog erger, niet periodieke) pe.

Nu weet ik eerlijk gezegt echt niet meer wie of wat ik nu moet geloven , want de een zegt dit en de ander zegt dat. Graag zou ik eens van een paar mensen hier willen horen wat ze over de monteringen denken, want er zijn een aantal mensen die ze hier hebben. Meer voor een montering kan ik niet opbrengen, dus dit is de limiet qua budget

Welke de betere is weet ik niet maar, onderling heb je verschillen bij hetzelfde produkt. Onlangs, helaas weet ik niet meer waar, heb ik erover gelezen ivm met een EQ6. Voor wat betreft PEC is blijkbaar de ene EQ6 de andere niet. maw kwaliteitsverschillen....ik vermoed dat dit geldt voor de meeste zoniet alle chinese monteringen....

Heb je al een eens een Vixen overwogen....Deze monteringen schijnen toch wel wat nauwkeuriger dat hun chinese counterparts. Ook duurder natuurlijk....
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ja ik heb wel eens naar de vixen's gekeken. Maar een gp-dx ligt helaas niet in mijn budget

Commentaar

Op CN zitten vrij veel mensen met zowel een CG5 als een HEQ5 en ik denk dat je dan best op hun advies zou kunnen afgaan. De CG5 is volgens mij eerder een EQ5 kloon terwijl de HEQ5 een opgewaardeerde EQ5 is. Zou dus stabieler moeten zijn maarja, met chinese monteringen moet je wel voorzichtig zijn met zo'n uitspraken .

Commentaar

Kip, je leest mijn gedachtes :P . Ik heb gister eens een postje gemaakt op cn en er kwam een groot unaniem antwoord voor de heq-5 . Ok dat maakt de keuze dan weer wat gemakkelijker he......

Ook heb ik daar ergens gelezen dat de cg5 inderdaad een opgewaardeerde eq-5 is en dat de heq-5 het kleine broertje is van de eq-6.

Ik ga dus maar voor de heq-5 dan.

Commentaar

Je zult er geen spijt van hebben denk ik . Op CN zit iemand die er astrofotografie mee doet (samen met een 8" newton). Hier is een linkje naar zijn site. De foto's onderaan zijn met de HEQ5 maar hij heeft er een EQ6 bijgehaald .

Commentaar

Op te-les-koop.nl staat er een EQ6 met goto te koop. Misschien de verkoper eens contacteren? Zou mooie deal zijn .

Commentaar

Ok laatmaar zitten . Ben er al uit. Het wordt toch de eq6. Betere stabiliteit voor een 200mm newt, ook met een vooruitzicht op een 2e telescoop erop

Commentaar

heb je hier al naar gekeken:

http://telescoop.nl/product_info.php...6857de53a781bd

Das ook wel mooi, lees de beschrijving maar eens op de site
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

en een eq5 voor 175 euro op marktplaats:

http://koopjes.marktplaats.nl/fotogr.../46790547.html

het overwegen waard voor deze prijs...
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mwah, een eq5 is de mindere van de cg5. En niet echt geschikt voor astrofotografie.

Die eq-6 heeft wel astromechanica goto, maar ik heb gehoord dat dit niet echt helemaal perfect werkt. Iemand die hier ervaring mee heeft of hier wat meer info over heeft?

Voor the time beŽing hou ik de eq-6 skyscan nog maar even in gedachte Maar wel bedankt voor de tips!

Commentaar

Werken...
                      X