Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik wil graag een telescoop kopen (beginner)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik wil graag een telescoop kopen (beginner)

Hallo allemaal,

ik heb rondgekeken op internet over mensen die telescopen hebben en ermee naarboven kijken. Ik vind het een prachtige hobby. Ik zou zelf ook graag een telescoop willen hebben gewoon om naar onze maan, nevels, Jupiter of Saturnus te kijken. (ik moet wel de ringen kunnen zien!)
    Zelf kijk ik nu met mijn verrekijkertje van maar 8x56 naar de maan. Het kan dus nog veel beter.

Wat is een goeie telescoop voor beginners zoals ik, en scheelt de prijs veel met een object locator?

En wat heb ik allemaal nodig om een mooie foto te kunnen maken van de maan?

Welke telescoop raden jullie me aan? A.U.B. wel gegevens zoals de diameter van het oculair, vergroting enz. erbij zetten.

Ik hoef geen superdure telescoop

Waar kan ik ze het best kopen? Is er ook een winkel waar ze die spullen verkopen in of vlakbij Zwolle?

Ik ben niet van plan er nu een te kopen maar misschien wel in de toekomst.

Hallo Ricardo.

Eerst welkom op het forum en heel veel plezier.

Lees voor het aanschaffen van een telescoop dit verhaal maar eens.
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3104

De eigenaar van dit verhaal heeft heel wat verstand van astrofotografie.
    Daarnaast bepaalt je budget wat je kan kopen.

We kunnen hier de meest mooie scoops opsommen, maar misschien wil je niet meer dan € 200,- uitgeven.
    Wil je Goto, een systeem die jou verteld waar de objecten staan, of een systeem waar je zelf de objecten moet zoeken en deze zelf ook kan volgen?
    Het advies wat ik zelf altijd geef is, ga eens mee op een waarneem avond.
    Op zo'n avond heb je de gelegenheid om door verschillende scoops te kijken.
    De meeste mensen maken de fout dat ze het zelfde beeld hebben zoals je ze ook van de Hubble of Arend vd Salm (lid van het forum) ziet, maar dat zie je zeker niet.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb.

Succes.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik kan wel meer dan €200,- uitgeven. Ik heb het liefst een Goto zodat ik niet zelf hoef te zoeken. Hoe werkt het eigenlijk? Zet je hem recht en op de goeie positie en selecteer je dan gewoon ''maan'' en hij richt zich naar de maan?

Het gaat trouwens niet zo om de foto's, het zien met eigen ogen daar gaat het bij mij om. Het hoeven geen super foto's te zijn ik moet ze alleen duidelijk op de pc weer kunnen zien.

P.S. Dat hele verhaal had ik vanmiddag al gelezen

Wie kan me vertellen wat voor telescoop het best voor mij is, en een winkel dichtbij Zwolle, (als die er niet zijn mag het ook ver weg van Zwolle zijn)

Commentaar

Hoe werkt het eigenlijk? Zet je hem recht en op de goeie positie en selecteer je dan gewoon ''maan'' en hij richt zich naar de maan?
        Hoe dat precies zit met Goto weet ik niet helemaal.
        Misschien dat de wat meer ervaren mensen die Goto gebruiken hierop kunnen reageren.

Kun je aangeven wat je ongeveer uit wil geven aan een telescoop?
        Dat maakt het een stuk makkelijker om een advies te geven.

Het zal in iedergeval een newton worden. :lol:

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
          Kun je aangeven wat je ongeveer uit wil geven aan een telescoop?
          Niet meer dan €500,-

Commentaar

Wie kan me vertellen wat voor telescoop het best voor mij is, en een winkel dichtbij Zwolle, (als die er niet zijn mag het ook ver weg van Zwolle zijn)
            Heel veel mensen hebben al bij Telescope-service.com besteld (waaronder ik)
            Is heel goedkoop.
            Daarnaast heb je Robtics.nl
            Is ook goedkoop en een vent met heel veel ervaring.
            Ga een keer op een zaterdag naar hem toe.
            Is wel een eind rijden, maar je kan er een leuk dagje van maken.

Commentaar

Een heel eind ja. Maar ik rij liever een eind dan via internet bestellen.

Weet je misschien ook welke objectief en oculair diameter voor mij het best is? Ik wil wel nevels en Saturnus kunnen zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ricardo
                Een heel eind ja. Maar ik rij liever een eind dan via internet bestellen.

Weet je misschien ook welke objectief en oculair diameter voor mij het best is? Ik wil wel nevels en Saturnus kunnen zien.
                Ja, het objectief zou 150 - 200 mm kunnen zijn.
                En de oculairs is afhankelijk wat je voor een scoop je koopt.
                Bij oculairs praat je overigens over brandpunt en niet diameter.
                Je zou kunnen denken aan 3 oculairs in het begin.
                een 5-7 mm, 10-15 mm en een 20-25mm
                De eerste is voor planeten en sterrenstelsels. de 2e is algemeen gebruik en de 3e is voor nevels en sterrenhopen.

Maar om eerlijk te zijn zal je voor €500,- geen geschikte Goto systeem hebben. Misschien 2ehands.

Hier heb je een leuke set te koop.
                http://www.telescope-service.com/Celest ... html#NT150
                Dit is een goede basis voor fotografie.
                Later kan je er Goto op zetten.

Commentaar

Maar om eerlijk te zijn zal je voor €500,- geen geschikte Goto systeem hebben. Misschien 2ehands.
                  En zonder een GoTo System dan? Is het dan moeilijk Jupiter of Saturnus op te zoeken?

En hoeveel kost een Newton telescoop ZONDER GOTO system?

Commentaar

Origineel geplaatst door Ricardo
                    En zonder een GoTo System dan? Is het dan moeilijk Jupiter of Saturnus op te zoeken?

En hoeveel kost een Newton telescoop ZONDER GOTO system?
                    Als je eenmaal de objecten een keer gevonden heb, zal het daarna veel makkelijker zijn.
                    Je leert zelfs met het blote oog de planeten te herkennen doordat ze niet flikkeren zoals sterren doen.

Dit is een leuke beginners scoop waar je nog lang plezier aan kan beleven. Ik weet alleen niet of je de volgmotoren er later op kunt zetten.
                    Qua opening zit het wel goed.
                    http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n203.html

Of deze maar dat is bij TS

http://www.telescope-service.com/Celest ... html#NT200

Hier kan je wel later volgmotoren of zelfs goto op zetten.

Commentaar

Voor watbetreft het fotograveren van de maan dat kan je zelfs met een elfje (114mm) van Celestron
                      Kijk hier maar eens.
                      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3093

Commentaar

Hoi Ricardo,

Ik kan je wel iets vertellen over het GoTo systeem van Meade.

Ik ben zelf de ETX125PE. Dit is echter een telescoop van 1600 Euro. (en om eerlijk te zijn is dat te veel).

Bij Goto van Meade heb je 2 opties.

1. De PE (Premier Edition) hier zit een electronisch kompas en waterpas op. Deze telescoop zet je buiten. Je zet hem in de nul positie (beetjes aan de scoop draaien zeg maar) en daarna gaat hij alles zelf doen. Na een tijdje heeft hij de eerste ster te pakken. Centreer deze ster en hij gaat naar een tweede. Centreer deze weer en Viola. Je bent klaar om te gaan.

2. De gewone ETX serie. Hier zul je zelf het noorden aan moeten geven, en zul je de telescoop zelf in de nulstand moeten zetten (soort van waterpas). Hierna werkt het hetzelfde als de PE editie.

Als alles klaar is (dit duurt ongeveer een minuut of 3) dan kun je gaan kijken. Je kunt hem op de PC aansluiten en vanuit het programma op een object klikken (Nevels, Planeten etc. etc.) hij zal deze objecten dan vanzelf vinden. Op het kastje wat erbij zit (De autostar Unit) kun je ook de objecten ingeven (zonder tussenkomst van PC). Ook dan zal de scope automatisch het object voor je zoeken.

Om heel eerlijk te zijn.....het werkt echt erg goed.
                        Ik had eerst mijn bedenkingen, maar het is echt ideaal als je weinig tijd hebt en toch graag wat dingen wilt zien. Tevens houd hij het object goed in het visier. Beter dat ik had verwacht, wat astro-fotografie enigzins mogelijk maakt (met hier en daar een aanpassinkje op de scoop).

De ETX serie is gemaakt voor Portabiliteit. Het zijn kleine scoopjes met een goede optiek. Maar voor hetzelfde bedrag heb je een HELE GROTE Dobson of Newton.

Op marktplaats staan regelmatig 2e hands ETX-jes.
                        Deze staan er dan voor een redelijke prijs. Let er wel op dat de ETX60,70 en 80 Refractors zijn. Dit zijn aardige scoops, maar het leuke werk begint vanaf de ETX90. Vanaf deze grootte worden het namelijk Maktusov Cassegrain telescoopjes.
                        Het voordeel hiervan is een erg hoog contrast (mooi bij planeten) en geen kleurfouten. Tevens hoef je een Mak (haast nooit) te collimeren, wat bij een Newton wel het geval is.

Je moet dus echt even kijken of je Goto wilt hebben.
                        Voor 500 Euri zou ik persoonlijk voor een Dobson of een Newton gaan.
                        Maar als GoTo belangrijk is, dan kun je naar deze scoops kijken.
                        2e hands dan uiteraard, want nieuw liggen ze boven je budget.

Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.

groet,

Cornι

Commentaar

Ik weet alleen niet of je de volgmotoren er later op kunt zetten.
                          Qua opening zit het wel goed.
                          http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n203.html
                          Kan volgens mij wel voor 150 euro, scroll maar naar onder.
                          Is de Newton Bresser Messier N150 goed? (€455,-)

Commentaar

Ik heb de Bresser Messier N150 nu een paar maanden en ben er erg blij mee.

Kijk maar eens op mijn site wat ik er ale mee gedaan heb qua fotografie e.d.

http://www.hemelspeurders.nl onder foto's en apparatuur.

Groeten Patrick
                            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Is de Newton Bresser Messier N150 goed? (€455,-)
                              Die is zeker goed (Dank Patrick)
                              Maar zelf ga ik altijd voor een grotere opening :lol:
                              En 150 mm is een groot verschil met 203mm.
                              Maar ach, zoals ik op de site van Patrick zie kan je er leuke foto's mee maken.

Commentaar

Werken...
                              X