Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is dit wat?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is dit wat?

Ik kwam op Astroshop.de een telescoop tegen met de volgende specs:

Teleskop-Typ Reflektor
    Bauweise Newton
    Objektiv ø (mm) 150
    Brennweite (mm) 1400
    Öffnungsverhältnis 1 : 9
    Max. sinnvolle Vergrößerung (-fach) 300

Staat op EQ3 en kost 200,- Is dit de moeite waard of niet? Het gaat mij om een beetje planeten, en wat meer deep-sky. Telescoop is uit te rusten met volgmotor, dus eventueel later een beetje fotografie zou fijn zijn.
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

@Lieuwe:

Heb je een linkje van de pagina waar hij op staat.
    Ik heb even gezocht maar kan hem zo niet 123 vinden.

Ik ben benieuwd van welk merk hij is en wat er meer in de beschrijving staat.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik heb het er met opzet niet bijgezet, het gaat mij eigenlijk alleen even om de lengte van 1400mm. Een kijker met zo'n lengte is volgens mij bij voorkeur een planetenkijker. Maar ik kan het mis hebben...

En *schaam* het is een Seben Big Boss dus de kwaliteit van de optiek zal wel wat minder zijn dan van Orion, Meade en andere midden-/topmerken. Worden wel veel accesoires meegeleverd. Vooruit dan, het linkje:
      http://www.astroshop.de/teleskope/seben ... s-150-1400

Qua prijs is het wel even wat anders dan de 1500,- die ik gereserveerd had voor een nieuwe kijker, maar financiele tegenslagen doen me de das om... En alles is beter dan de Luxon Kijkshopkijker die ik nu heb!

Commentaar

NIET DOEN. Die seben big bos is verschrikkelijke roemel. Niet veel beter dan een luxon als je het mij vraagt.

Commentaar

OK, maar waarom is het rommel?

Commentaar

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je budget is?
            Je hoeft niet te antwoorden hoor.

150 mm spiegel zou best goed kunnen zijn, alleen weet ik niet van welk materiaal die gemaakt is. Om te beginnen is het zeker meer dan voldoende.
            Ook die oculairen zullen van een veel mindere kwaliteit zijn.

Maar misschien is het wel een superkijker en zit ik er wel helemaal naast.

Misschien zijn er andere mensen die deze scoop kennen.

Commentaar

@Japie: het was eerst 1500,- Euro... Maar nu moet het tussen de 200 en 450 euro blijven

Commentaar

Lieuwe, misschien heb je dit al eerder vermeld: maar is een Dobson geen goede optie? Dan heb je al snel een goede scoop voor visueel werk, en kun je later altijd nog beslissen of een scoop geschikt voor fotografie je de moeite waard lijkt.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

@ Brinx: Je hebt gelijk, een dobson zou een goed idee kunnen zijn.. Ik hik alleen erg tegen de grootte aan qua transport, en ik heb gehoord dat je bij een Dobson bezig blijft met collimeren na transport... En daar zit ik niet echt op te wachten. Maar ik kan het fout hebben!

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
                    @Japie: het was eerst 1500,- Euro... Maar nu moet het tussen de 200 en 450 euro blijven
                    Maar voor die prijs heb je toch wel iets beters?

Ik zou zelf voor deze gaan:
                    http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... _n150.html

Daar heb je zeker veel meer plezier van.

Voor die Bigboss zal je meteen al wat geld uit moeten trekken voor een paar fatsoenlijke oculairen.
                    Zoals eerder gezegd verwacht ik van de bijgeleverde geen geweldige beelden.

Voor wat betreft het colimeren, is het niet zo dat je specifiek een Dobson blijft colimeren. Het is meer de Newton in het algemeen. Dus ook de kijker die jij voor ogen had.
                    Bij de één wat minder dan bij de andere.
                    Bij de mijne (Meade Lightbridge) ben ik iedere keer de klos.
                    Als je dit een paar keer gedaan heb gaat dat redelijk snel en goed.

Commentaar

Werken...
                    X