Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aanschaf kijker. waat goed laten informeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aanschaf kijker. waat goed laten informeren

hoi

ik ben mezelf al tijden aan het inlezen over welke kijker ik wil kopen. na al het gelees wil ik ook gewoon eens wat advies uit een winkel, voordat ik geld uitgeef aan iets wat het net niet is. Heeft iemand tips waar ik het beste naar toe kan?
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Hoi Remco. Er zijn niet veel winkels waar je echte kenners aantreft in NL. Het belangrijkste is een verkoper te ontmoeten die lekker enthousiast over de hobby is en eerlijk is over wat wel en niet. Zelf vind ik Robtics (robtics.nl) een prettige winkel, gerund door een hobbyist. Net als polaris in Utrecht, ook een hobbyist. Wil je per email eens contact, vraag dan Peter Pulles eens om advies (http://www.ecliptica.org). Een winkel met een enorm assortiment is Ganymedes in Amstelveen, echter vind ik daar de bediening en het enthousiasme onder de maat.
    Maar het beste kun je je hier laten adviseren of op een sterrenwacht Onafhankelijk in ieder geval.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dank je voor je snelle een eerlijke reactie ik ben nog maar een paar dagen geregistreerd hier en ben nog een beetje aan het "voelen" wat de regels op het forum zijn. vandaar dat ik ook niet het zoveelste topic open met als vraag welke kijker ik moet kopen. mocht dat geen probleem zijn zal ik dat toch eens doen.

overigens zat ik er aan te denken om de winkel van telescoop.nl te bezoeken
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Geneer je niet hoor! In ieder geval is een beetje voorbereiding op de koop het beste wat je kunt doen.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

thnx

als beginner wil ik echt niet duizenden euro's gaan uitgeven zoals ik wat mensen op het forum hier heb zien doen. Voor 2 jaar geleden is mijn interesse weer opgewekt (een weekje op lapalma met een verrekijker naar de maan turen heeft er voor gezorgt dat ik helemaal om ben! (wat je allemaal al kunt zien met een normale verrekijker!.

vandaar nu ook de stap naar iets heftigers. zonder nu met type nummers en modellen te strooien, ben ik wel van meening dat ALS ik iets koop dit dus ook iets fatsoenlijks is. (lees waar voor mijn geld)

Commentaar

Wat is je budget dan ongeveer? Voor 1000 euro moet er toch wel wat aardigs te vinden zijn

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
              Wat is je budget dan ongeveer? Voor 1000 euro moet er toch wel wat aardigs te vinden zijn
              nou laten we eens 1000 euro als max nemen mag 100 er boven of onder zitten. maar meer vind ik voorlopig niet nodig.

hamvraag is (zoals ik gelezen heb) of deepsky of planeten, hoewel mijn voorkeur nu uit gaat naar planeten ben ik bang dat je daar sneller op uitgekeken bent en er meer te zien is met deepsky (maar als leek kan ik het natuurlijk ook enorm mis hebben)

Commentaar

De komende jaren zijn de planeten niet meer zo goed zichtbaar.
                Woon je in een lichtvervuild gebied?
                Kun je makkelijk ladingen vervoeren?
                Wil je graag fotograferen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  De komende jaren zijn de planeten niet meer zo goed zichtbaar.
                  Woon je in een lichtvervuild gebied?
                  Kun je makkelijk ladingen vervoeren?
                  Wil je graag fotograferen?
                  ik woon aan de rand van doetinchem. en ja heb eigen auto ( fotografie is zeker leuk, dat verhaal van die verrekijker was 2 jaar geleden en toen had ik een hele stellage gemaakt om met mijn canon s45 (Wat nu een s70 is) foto's te maken van de maan.

Commentaar

Voor maanfoto's moet je geen al te grote investeringen doen , voor deepsky ligt dat een beetje anders , al hangt dit nattuurlijk af van hoever je erin wil en kan gaan .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                      Voor maanfoto's moet je geen al te grote investeringen doen , voor deepsky ligt dat een beetje anders , al hangt dit nattuurlijk af van hoever je erin wil en kan gaan .
                      deepsky dus wel. tot 1000 euro

Commentaar

Deepsky is toch veel moeilijker dan je denkt. Ik heb me er ook vreselijk op verkeken, en ik heb apperatuur dat net nog niet de 2000 euro raakt. En dan heb ik nog een vorkmontering ook. De motoren zijn prima, alleen nog een wedge (tussen stuk om hem equatoriaal te maken). Dit zijn dus allemaal punten waar jij ook rekening mee moet houden. Tenzij je heel weinig eisen stelt aan je foto's. Voor deepsky zal je dus veel geld uit moeten geven aan een goede montering. Je zit dan al zo op de 1000 euro, endan heb je in jouw geval nog geen eens een kijker!

Commentaar

Hoi
                          Voor deepsky zonder tierelantijnen kun je voor ca 1000 euro een enorm kanon kopen: dat is een dobson.
                          Sjors heeft een heel uitgebreid apparaat dat geschikt is voor allerlei toepassingen, waaronder deepsky.
                          Wil je echt alleen met het blote oog waarnemen kun je met een dobsontelescoop voor heel weinig heel veel zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                            Deepsky is toch veel moeilijker dan je denkt. Ik heb me er ook vreselijk op verkeken, en ik heb apperatuur dat net nog niet de 2000 euro raakt. En dan heb ik nog een vorkmontering ook. De motoren zijn prima, alleen nog een wedge (tussen stuk om hem equatoriaal te maken). Dit zijn dus allemaal punten waar jij ook rekening mee moet houden. Tenzij je heel weinig eisen stelt aan je foto's. Voor deepsky zal je dus veel geld uit moeten geven aan een goede montering. Je zit dan al zo op de 1000 euro, endan heb je in jouw geval nog geen eens een kijker!
                            maar nu ga je vanuit jou situtatie uit met de eisen die jij steld maar ik ben een starter.

Commentaar

Niet persť Remco .
                              Als je de belichtings tijd onder de 30 seconden kan houden of met een korte fotolens , dan kan je minder eisen stellen aan de montering .
                              Maar dit gaat niet op voor een multi minuten opname of een lange kijker.
                              Het laatste zal meer eisen stellen aan de mechanische kwaliteiten van de montering en aan de poolafstelling .

Commentaar

Werken...
                              X