Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Help

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Help

Hallo allemaal.

Gisteren een ETX125 PE aangeschaft.
    Nu kijk ik vanmiddag in de kijker (via de voorkant) en zie ik op de primary mirror twee stippen. Het lijkt erg op vuil/stof.
    Is dit normaal ? Kan dit kwaad en wat mag ik verwachten.

Het blijft een duur aparaat.

Ik ben me echt kapot geschrokken. Zeker omdat ik in eerste instantie niet zoveel wilde uitgeven.

help....

groetjes,

Corné

Re: Help

Origineel geplaatst door kneeke
    Hallo allemaal.

Gisteren een ETX125 PE aangeschaft.
    Nu kijk ik vanmiddag in de kijker (via de voorkant) en zie ik op de primary mirror twee stippen. Het lijkt erg op vuil/stof.
    Is dit normaal ? Kan dit kwaad en wat mag ik verwachten.

Het blijft een duur aparaat.

Ik ben me echt kapot geschrokken. Zeker omdat ik in eerste instantie niet zoveel wilde uitgeven.

help....

groetjes,

Corné
    Hoi Corne,

Afhankelijk van de vraag hoe groot die stipjes zijn hoef je je niet erg druk maken, mijn telescoop heeft in de loop der tijd ook heel wat stof verzameld en dit heeft naar mijn mening geen effect op de performance. Pas als een aanzienlijk deel van de primaire spiegel of de corrector bedenkt zijn met stof gaat dit de kwaliteit beinvloeden.
    Maar goed, als je net een nieuwe hebt gekocht en je bent er niet tevreden over kun je teruggaan en hem inruilen. Maar het is toch niet te voorkomen dat je in de loop der tijd stof verzameld en het kan maar weinig kwaad.

Hoe groot zijn de stofjes? Zitten ze vast of liggen ze los op de spiegel? Zie je ze alleen als je met een lamp in de primaire spiegel kijkt?

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Arnaud,

Ik zie ze zonder lamp zitten. (overdag dus)
      Nu ik nog eens goed kijk, zie ik over de gehele spiegel vlekjes.
      Sommige wat groter dan andere. Het lijkt echt op stof. Sommige zijn zeg maar 1mm, andere kleiner.
      Bij een newton kan ik het me nog voorstellen dat dit redelijk snel gebeurd, maar bij een Mak....die is toch echt afgesloten.

aangezien het hier om een totale aankoopwaarde van 1500 Euri gaat, vraag ik me af wat ik hier mee moet doen.

Commentaar

Hmmm,

1 mm is wel erg groot. Als je spiegel ermee overdekt zit moet je er misschien mee teruggaan.
        Het stof kan de ETX125 alleen binnendringen via de visual back, daar waar je het zenitprisma op schroeft. Misschien heeft hij een tijd open gestaan of zo? Dan ruil je hem misschien het beste in.

Ik kan helaas niet zien hoe erg het is, dat moet ik aan je eigen beoordeling overlaten, maar nogmaals, mijn corrector bevat ook veel stofdeeltjes hoor. En met het beeld is niets aan de hand.
        Als je twijfelt ga je gewoon terug met de scope. Geen reden om met een onzeker gevoel te zitten, zeker niet met een telescoop die zo duur is....

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Arnaud,

Dank voor je snelle reactie.

Ik heb Robtics even een mailtje gestuurd.
          Kijken wat die aangeeft.
          Ik heb al vele malen gelezen inderdaad dat het voor het beeld niets uit hoeft te maken. Maar het gaat inderdaad om het gevoel, zoals jij dat omschreef.
          Je gaat weg voor een scoop van ongeveer 700 Euri en komt thuis met een scoop van 1500 Euri (ok, dat was de schuld van mijn vrouw) en dan blijkt er stof in te zitten

Maar ik wacht de reactie van Robtics even af.
          Ik neem aan dat de service daar goed is. Ik heb de naam hier al meerdere keren op het forum gezien.

fingers crossed.

groetjes,

Corné

Commentaar

Hoi Corne,

Dat komt dan ook vast wel goed. En wat stof op de spiegel lijkt vaak veel erger dan het is, dus misschien is er wel helemaal niets aan de hand. Rob kan dat vast wel goed beoordelen.

Succes ermee!

Groeten,

Commentaar

Werken...
            X