Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Door de bomen het bos nie zien

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Door de bomen het bos nie zien

Hallo allemaal,

Weer een nieuw gezicht op het forum.

Ik heb sinds kort weer mijn oude hobby opgepakt.
    Het begon nadat ik met mijn Nikon D50 een aantal mooie foto's van de maan en Jupiter heb gemaakt.

Nu zit ik echter met het probleem dat ik niet weet wat ik moet doen.

Na vele posts hier op het forum te hebben gelezen, ben ik er nog steeds niet aan uit wat ik moet kopen.

Ik wil graag een nieuwe telescoop.
    Planeten en deep-sky hebben beide mijn voorkeur, dus dat maakt het al wat lastiger. Belangrijk vind ik wel, dat ik aan astro-fotografie wil gaan snuffelen. Ik wil beginnen met mijn webcam (Philips ToUCam) en daarna eventueel eens kijken wat ik met mijn D50 kan doen.

Hebben jullie een suggestie.
    Ik wil niet meer dan 500 Euro uitgeven. Ik snap dat ik hiermee niet op de eerste rang zit. Wat zou voor mij de beste keuze zijn.

Alvast bedankt......
    Ik hoop dat ik weer veel plezier ga beleven aan mijn oude hobby.

groetjes,

Corné

Hey Welkom Kneeke , wat dacht je van deze mooie allround telescoop , http://www.telescope-service.com/Celest ... html#NT200,
    zowel geschikt voor planeten en deep-sky , montering ziet er ook wel voldoende uit voor astrofotografie , maar als je echt diep wil gaan zal het een HEQ-5 of EQ-6 worden , maar jij kiest he, (kijk naar de 200mm versie)
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Dank voor je snelle reactie.

Is die beter dan bijvoorbeeld:

BRESSER MESSIER NEWTON 203 MM
      De brandpunt afstand van deze scoop is 900mm

Ik heb ook zitten kijken naar de:

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... f7040b74f8

Maar ik vraag me echt af of dat wat is.

Het blijft allemaal erg lastig....ook wel leuk.
      Maar er is bijvoorbeeld in Eindhoven ook weer een leuke aanbieding:

http://www.fotostarink.nl/Bresser_Messier_130.html
      Kost dus 250 Euri, da's de helft.

Is het die 250 extra waard om toch voor die Celeston te gaan.?

groetjes

Commentaar

http://www.telescope-service.com/ is een goede site om te bestellen... ik denk datje het beste daar kan kijken, voor het meeste dat ze hebben is het een aardige hap goedkoper dan op NL site's..

Commentaar

zoals Kaas zegt , telescope service is een hele goeie bestelsite en je kan er nog veel vinden van telescopen rond de 500 euro, je weet hoe groter de opening hoe meer je ziet en hoe beter , hoe langer je brantpuntafstand hoe beter hij scoort op planeten en maan en zon , hoe korter hoe beter voor de deep-sky en 900mm is mooi allround, de Bresser Mesier 203N is goed en beter dan die 130 mm.
          Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

OK..

Dank voor de weer zeer snelle reactie.

Ik denk dat mijn keuze is gemaakt.

Nu nog even kijken of ik hem bij Telescoop service bestel of bij de koepel.
            scheelt 25 euro, dus dat is te overzien.

Commentaar

Nog een vraagje,

Hebben jullie misschien een voorbeeld/site waar ik kan zien wat ik zoal kan verwachten als ik foto's ga maken.

Ik heb het hele astrofoto gedeelte hier doorgezocht, maar ik zie nergens foto's die met een 200/1000 of 200/900 Newton zijn gemaakt.
              Gewoon een indicatie zeg maar.

alvast bedankt.

Overigens complimenten voor dit forum.
              Zeer volwassen, snelle reacties en vooral het enthousiasme op het hele forum is geweldig.

Ik gaat hier zeker aanwezig zijn

groet,

Corné

Commentaar

hoi,

ik ben ook nieuw hier. ik volg de site al een tijdje. en heb me nu toch maar eens geregistreerd. dit topic geld ook voor mij ik ben ook zoekende. budget is iets hoger 6/700. wat ik me afvroeg. zit er bij boven genoemde kijkers ook een statief?
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Zoals de telescoop daar staat, Celestron van 500 euro wel. Hier schrijven ze wat over de montering.

The TS Astro-5 DX is the perfect match for this Newtonian for astro-imaging. It has enough power reserves for heavy accessories like tele lenses, a guide scope, ... You will even be able to use a larger telescope on the Astro-5, which means that you can later upgrade your equipment.
                  A dual axis motor drive, special controllers for astro-imaging, and even a GoTo drive can be added as an upgrade later.
                  Lastige zin die laatste, maar ze leveren GEEN motoren bij die montering. Als je dus wilt gaan fotograveren zoals de TS aangaf moet je er dus de optionele motoren bij kopen. Dus Remco, of je wilt met je hogere budget 2 motoren kopen, wat wel lekker is als je opzoek gaat naar objecten. Of je koopt geen motoren maar in plaats daarvan koop je wat extra glas. 2" oculairs wel te verstaan.

Commentaar

Verwacht van die montering geen astrofotografische wonderen!!!
                    Hij zal die telescoop misscien wel prima kunnen dragen, maar die montering is niet nauwkeurig genoeg om voor fotografie in te zetten.
                    Tenzij je wil gaan piggybacken met een lens tot misschien 150/200mm.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hallo allemaal.

Ik heb 1 tip.
                      Als je een telescoop gaat halen. Neem dan niet je vrouw mee.

Reden:

Ik ging weg voor een Messier 200mm newton. ( Naar Robtics )
                      En ik kom thuis met een 127 Mak.
                      Omdat mijn vrouw de Newton te groot vond. :S

Maar goed..het is dus de ETX125 Premier edition geworden.
                      Uitgebreid apparaat. Het apparaat is handzaam geeft een mooi beeld (ik ben sowieso niet veel gewend) en ik heb er mooie opnamen mee gezien.

Ja het budget is RUIM overschreden. Maarja, de vrouw happy houden is ook belangrijk.

Ik hoop dat ik hier veel plezier mee ga beleven. Meteen een T-ring voor mijn Nikon D50 erbij gekocht en een webcam adapter.
                      Barlowtje 2x erbij en ik kreeg nog 2 extra oculairen. (zaten er niet standaard bij).
                      Aansluiten op de PC (en zo worden alle 3 mijn hobby's met elkaar verbonden )
                      Ik denk dat ik met de tijd echt nog wel eens een grotere kijker wil. Nu maar even snoepen van mijn huidige speeltje.

In iedergeval bedankt voor de tips.
                      (ja, ik heb echt jullie raad opgevolgd om voor de 200mm Newton te gaan ). Ik weet dat de mening zijn verdeeld over de ETX serie.
                      Maar nu kan mijn scoop mooi mee op vakantie.

Tot ziens allemaal (ja, ik gaat hier zeker rondhangen op het forum).
                      Hopelijk kan ik binnenkort wat foto's posten....

Commentaar

Ik denk dat de 125 mak nog wel meevalt . de duurste van de etx serie ?
                        i.i.d heb je een mooie kijker die je wel makkelijk meeneemt en voor fotografie zeker niet tegen zal vallen...
                        Veel plezier er mee !!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                          Ik denk dat de 125 mak nog wel meevalt . de duurste van de etx serie ?
                          i.i.d heb je een mooie kijker die je wel makkelijk meeneemt en voor fotografie zeker niet tegen zal vallen...
                          Veel plezier er mee !!
                          Het was inderdaad de duurste.
                          Oftewel, een aluminium buis en geen plastic.
                          Electronisch waterpas en compas etc. etc.

Bij deze kijker zat ook niet het actiepakket.

Commentaar

De Meade 125 ETX is een 1900mm > f15 !

Planeten met de webcam wordt geen probleem, maar deepsky fotograferen met je D50 kun je met dit instrument gerust vergeten.

Je koopt voornamelijk veel techniek en weinig optiek.

/Raimond.
                            i love astronomie

Commentaar

Werken...
                            X