Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar op te letten bij een 2e hands telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar op te letten bij een 2e hands telescoop

Hallo allemaal!

Aangezien ik het leuker en leuker ga vinden om naar de sterren te kijken, te zoeken en te staren, heb ik besloten toch een telescoop te aan te schaffen. Ik heb een 2e hands Celestron C8 op het oog op marktplaats, hoewel ik nog geen reactie heb gehad van de verkoper.

Het is deze:
    http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2299
    (thnx Roel )

Aangezien ik nog nooit eerder een telescoop heb gehad en dus ook nog nooit een 2e hands heb gekocht, weet ik niet goed waar ik op moet letten. Gebroken spiegels e.d. zie ik natuurlijk wel, maar het zijn de de 'verborgen gebreken' waar ik bang voor ben. Ik hab namelijk ook eens een geweldige scooter gekocht via marktplaats...

Dus mijn vraag is: waar moet ik op letten als ik naar deze telescoop ga kijken?
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Dat alle optiek vrij is van krassen en plekken, dat de montering werkt, zoek naar sporen van schimmel of andere beschadigingen.

Ik denk dat dit zowat het belangrijkste is.

Commentaar

C8 specifiek: de focusserknop (scherpstelknop aan de achterkant) helemaal in en uitdraaien. Kijk of er speling inzit (dat voel je) . Deze knop beweegt de hoofdspiegel namelijk, zie illustratie.
      Zo ja: dan moet de telescoop uit elkaar en het vet vervangen worden.

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Advertentie is verwijderdt staat er bij mij:S. Klein vraagje van mij, als je je focusser helemaal doordraaid tot ie stopt, beschadig je de spiegel dan?

Voor de rest moet je maar een afspraak o.i.d. maken met de aanbieder. Dan kan je voor jezelf bekijken of de telescoop in goede staat is. Ook word eht dan heel lastig om tegen iemand te liegen, want je staat er natuurlijk zelf bij.

Commentaar

Bedankt voor de hulp!

helaas is de telescoop verkocht aan iemand anders..
          I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

mm, zon scherpstel systeem met 1 vork ? lijkt me toch niet zo goed? he is precies of je je gaat je spiegel scheeftrekken door te schroeven omdat je aan 1 kant trekt .
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Werken...
            X