Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is een goede beginnerstelescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is een goede beginnerstelescoop?

Op dit gedeelte van het forum staat een enorme hoeveelheid aan informatie over de goede/slechte kanten van bepaalde types en merken telescopen. Nu het volgende: Ik ben de trotse bezitter van een Luxon telescoopje (Lidlscoop als ik het goed begrepen heb) en ben hard toe aan iets beters. Budget is tot max. 1500,- en GoTO zou mooi meegenomen zijn (ben een beetje ongeduldig met zoeken )

Wat is de beste allround telescoop (dus geschikt voor fotografie en planeetobservaties) die ik kan kiezen voor dat geld? En waarom?

Alvast bedankt voor de hulp!
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Toch zou ik kiezen!
    Goto or not to goto?
    Voor not to goto betere telescoop voor jou! Geld dat je in Goto investeert kun je mijns insziens beter stoppen in leuke optiek/steviger montering.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zoals Norbert al aangeeft in zijn post, gaat een GoTo montering in je budget ten koste van de kwaliteit van de optiek.

Mocht je toch voor een GoTo montering willen gaan binnen het genoemde budget, dan voldoet deze (naar mijn mening) redelijk goed aan de gestelde criteria.

Een 8" f5 Newton op een Celestron CAM (GT):
      Een F5 is een redelijk allround telescoop (F6 is nog iets beter).

http://www.teleskop-service.de/Celes...stro.htm#NT200

Ik durf alleen geen uitspraak te doen in hoeverre deze combinatie nog redelijk stabiel door de GT gedragen wordt. Als ik me niet vergis heeft Ko (Nightsky) deze montering in gebruik, dus hij kan je er vast meer over vertellen.

Mvg,

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

OK... Gaan we er ff van uit dat de ik kwaliteit van de optiek toch belangrijker vind dan het gemak van GoTo, dus die schrappen we dan even. Wat voor scoop komt dan budgetgewijs het beste uit?

Commentaar

Heeft bouw nog een voorkeur? Compacte kijker ivm vervoer bijvoorbeeld?
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Helemaal niet zelfs. De nieuwe auto past zich maar aan op het formaat van de kijker!

Commentaar

Mooie 6" refractor op een EQ-6

http://www.telescope-service.com/ref...rt.html#r152mm

Hou je ook nog geld over voor leuke extra's
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi

Of een mooie 8" reflector op een EQ-6
                Is wat goedkoper en groter van diameter.

http://www.telescope-service.com/newton ... ml#2001000

Commentaar

En 2e hands? Bijvoorbeeld een C8 op een GP-DX? Met een beetje geluk heb je m voor rond de 1200 euro. Is een goede allrounder op een topmontering!
                  Ben je in één keer klaar

Commentaar

Marc Biesmans verkoopt nu een C8 op de vvs mailinglist.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bedenk ook dat je nog oculairs nodig hebt. Reken op zo'n 125 euro per stuk voor een paar goede nieuwe (bijv Baader Hyp). Voor 3 dus zo'n 375 euro...
                      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher

Of een mooie 8" reflector op een EQ-6
                        Is wat goedkoper en groter van diameter.

http://www.telescope-service.com/newton ... ml#2001000
                        Mwoah je verliest ook weer opening door de vangspiegel!!
                        Plus een refractor geeft naar mijn mening contrastrijker beeld.
                        Persoonlijk vind ik een 6" refractor meer een allrounder dan een 8" newton.
                        Maar goed persoonlijke mening.
                        Nadeel van die refractor is dat ie wel een stuk zwaarder is.
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Idd een C8 op een GP-DX zou ook een leuke combinatie zijn! Mits 2dehands, want nieuw valt ie bij lange na niet in je budget!

Commentaar

Mwoah je verliest ook weer opening door de vangspiegel!!
                            Plus een refractor geeft naar mijn mening contrastrijker beeld.
                            Persoonlijk vind ik een 6" refractor meer een allrounder dan een 8" newton.
                            Maar goed persoonlijke mening.
                            Nadeel van die refractor is dat ie wel een stuk zwaarder is.
                            Dat wordt dan wel een hele dure refractor, anders zit je met een beste kleur fout die erg vervelend kan zijn op heldere objecten.

Commentaar

Daarom hou ik het in mn nieuwe setje toch ookmaar bij reflectors (is trouwens definitief, over 2-3 maanden is die er)

Commentaar

Werken...
                              X