Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips voor een 'newbie'

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tips voor een 'newbie'

Heey,

Ik heb dus sinds kort een telescoop gekocht en wacht nu op heldere nachten, want het is al twee weken mistig (of een soort mist). Ik keek vannacht wel even uit m'n raam en zag dat het (op de 'mist' na) helder was, maar het was 3 uur ofzo dus ik bleef in bed

Maar wat ik dus wilde vragen is hebben jullie nog tips, zoals ruimteobjecten waar ik het best mee kan starten, zoektruucjes etc.

Ook wilde ik weten wat ik zo ongeveer met mijn 11 cm reflector kan zien, en hoe het er dan uitziet ?

naja iig alvast bedankt
    Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Probeer Saturnus eens dat is een mooi object om te bekijken. Maar met wat voor telescoop wil je kijken. Aan de hand daarvan kunnen we je vertellen wat je kunt bekijken......
    Jupiter is ook mooi om te zien door een telescoop heen probeer de 4 helderste maantjes maar te ontdeken. M44 is ook mooi om te zien.

Hoe kun je ze herkennen Jupiter is ver uit de helderste ster en te zien na 23:00 uur in het zuidoosten. Saturnus is tot na midernacht te zien en staat vlakbij sterrenbeeld Twelingen. Vlakbij Saturnus staat M44 deze staat aan de linkerkant van Saturnus en kun je zien als een grote verzameling sterren.

Veels succes !!!!

O ja welkom op het forum !!!
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Een goed hulpmiddel is een Red Dot Finder ipv je zoeker (kan ook allebei). Het beste hulpmiddel is een avondje in de praktijk met iemand van bijv een sterrenwacht of het forum. Doet meer dan 10000E+20 woorden!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

bedankt voor de tips

Saturnus en Jupiter lijken me echt vet, de maan lijkt me ook wel cool trouwens dat (als ik em kan vinden .) Jammergenoeg valt er nu niks te vinden, want het is nog steeds ************ weer ...

Ik heb een telescoop van Teleskope-service.de, 114 diameter, 900mm focal length.

Die red dot finder lijkt me trouwens wel een goed idee nop, het zoeken is namelijk best wel moeilijk heb ik door (kon een kerktoren recht voor me niet vinden , naja niet snel genoeg iig), ook is mijn finderscopeding volgens mij een beetje 'el cheapo'. Hoe veel kost zo'n red dot finder ongeveer ?, en is het geld waard voor een beginner etc.

Een waarneemevenement lijkt me echt te gek! Volgens mij is de dichtsbijzijnde sterrenwacht in burgum, maar ik weet niet hoe actief die zijn etc.

Ik hoop iig dat het snel helder weer wordt...

O ja welkom op het forum !!!
        Bedankt
        Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Een Red Dot Finder kost bijna niets, hoogtens 15,- euro, maar echt niet meer.

Commentaar

Awap, je hebt een goede beginnerstelescoop aangeschaft! Een "elfje' is
            voor veel mensen op dit forum hun eerste (en soms enige) kijker geweest. Ik heb er zelf ook nog eentje staan!

Een red dot finder (RDF) heb ik sinds kort ook. Ik kon ook nooit aan de hand van een sterrenkaart een neveltje vinden, ik moest altijd beginnen met een heldere ster en van daaruit verder zoeken. Erg irritant, want voor je het in de gaten hebt beweeg je de kijker totaal de verkeerde kant op.
            Mijn RDF kostte 45 euro bij De Koepel en is wat mij betreft de beste accesoire die je voor je telescoop kan hebben! (Voor mijn verjaardag gekregen van mijn meisje, zulke vrouwen bestaan dus echt!)
            Komeet 73P/Schwassmann-Wachmann zou ik met mijn ouwe zoeker nooit zo snel hebben gevonden. Met de RDF binnen een paar minuten.
            (Mijn verhaal begint nu wel erg op Tell-Sell te lijken..excuus)
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
              Pardon? Waar dan??

Commentaar

Ik heb er een voor $18,- op Ebay gekocht... ongeveer 14.48 euro. Maar ja, daar komen natuurlijk nog verzendkosten bij.

[edit]: Het is trouwens een nieuwe, en hij doet 't prima - beslist geen troep!
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Origineel geplaatst door Freek
                  Pardon? Waar dan??
                  Heb 'm bij een fotowinkel hier in de buurt gekocht, ''Foto Starink'', daar heb ik ook mijn elfje gekocht.

Commentaar

Ik ben afgezet!! Of nee, mijn vriendin is afgezet. Prima!

Commentaar

Oke,

Kan iemand mij in simpele woorden zeggen hoe de werking is van zo'n ding?

Desnoods een link naar een nederlands talige handleiding.

Commentaar

Een Red Dot Finder projecteert een rood verlicht teken op een schermpje. Van achter de telescoop zie je dat teken tegen de hemelachtergrond afgetekend. Het ideaal voor heldere objecten; je hebt dan geen zoeker meer nodig. Je kan het ook als richtmiddel gebruiken bij zwakkere objecten die je wilt waarnemen. Je hebt zo al snel de kijker op het object gericht!

Commentaar

Mooi, dan weet ik wat ik nog nodig heb.

Commentaar

ja klinkt ook wel aantrekkelijk voor mij, al is het zoekwerk soms juist wel leuk, en ik moet zeggen ik vind opzich best wel snel dingen, dus is het dan nodig? ff nadenken nog eerst maar is een zonnefilter:P

Commentaar

Mmm, ik snap niet echt wat het verschil is tussen een zoeker gebruiken en een RDF.
                              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                              X