Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

sterrenkaart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

sterrenkaart

Moet ik nu 1 uur, 2 uur van de tijd op de sterrenkaart aftrekken of er bij optellen?

Ik vermoed vroeger zetten.

Wat voor een sterrenkaart?

Volgens mij als het er niet bij staat een uur optellen door zomertijd

Commentaar

Je moet op deze site kijken welke het beste bij past. Dan zie je vanzelf of je één of 2 uur bij moet optellen.

http://www.heavens-above.com/
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Zomertijd is neptijd. Wintertijd is de èchte tijd.
        Dus je telt bij alles 1 uur op.
        De sterrenhemel van 20.00 is nu 21.00
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Uhmmm de klok is toch een uur vooruit gegaan?
          Dus moet je op de kaart toch 1 uur er af trekken? :scratch: Of zie ik dat nou verkeerd
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ja, je ziet om 21.00 wat eigenlijk 20.00 in de winter was.
            Dus hoe kijk je dan op de kaart?
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De zomertijd is UT + 2 uur. Wintertijd is UT + 1 uur. Zelfs in de wintertijd staan we dus 1 uur voor.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De meeste sterrenkaarten zijn voor west europa tijdzone 1 (oa benelux) en daar zit de ut/gmt+1 al in verwerkt.

Commentaar

Tja, ik gebruik altijd de UT bij mijn waarnemingen. Die moet ik ook gebruiken. "Hobbymisvorming"? :blackeye:
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Ja, je ziet om 21.00 wat eigenlijk 20.00 in de winter was.
                    Dus hoe kijk je dan op de kaart?
                    Ja dus moet je de kaart een uur achteruit zetten toch?
                    Ik ga er nu vanuit dat het een kaart betreft die geschikt is voor onze tijdzone!
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Yep, kaart achteruit, dan kom je weer in de 'echte' tijd terecht (ervanuit gaande dat de kaart gmt+1 is)

Commentaar

Dus als het 22.00 uur is, stel ik de kaart in op 21.00 uur.

Dan klopt dat met mijn ervaring. want ik kreeg het idee dat de grote beer ongeveer 20 a 30 graden met de klok mee gedraaid was.

Alleen zou ik zeggen 2 uur terug zetten. dus plaatselijke tijd minus 2 uur.
                        In de zomer.
                        In de winter plaatselijke minus 1 uur.

Commentaar

Werken...
                        X